انتشار: ۱۷:۱۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴
وعده های تازه مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در خصوص تغییر و اصلاح رویکردها در جشنواره امسال، اگرچه برای اهالی موسیقی امیدوارکننده است، اما به باور آنان برای قضاوت در خصوص این اظهارات باید منتظر سوت پایان جشنواره بود.
به گزارش تابناک فرهنگی، سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، امسال 24 بهمن ماه شروع و تا یکم اسفند 1394 خورشیدی ادامه خواهد داشت.
مدیر جشنواره امسال، «حمیدرضا نوربخش» مدیرعامل خانه موسیقی است. این در حالی است که تا پیش از این جشنواره موسیقی فجر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شد اما بر اساس اعلام تازه «علی مرادخانی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت امسال این جشنواره زیر نظر خانه موسیقی قرار گرفته است.
این انتخاب اگرچه با حاشیه هایی همچون تضعیف جایگاه «حسن ریاحی» که هفت سال گذشته و امسال دبیری جشنواره موسیقی فجر را برعهده داشته و دارد، همراه بود اما انتصاب نوربخش به عنوان مدیر جشنواره امسال را می توان گامی ارزشمند در مسیر تمرکززدایی از دولت و حرکت به سمت برگزاری مستقل و خصوصی جشنواره های مهم هنری کشور دانست.
انتصاب نوربخش که سابقه ای موفق در حوزه موسیقی دارد، برای مدیریت جشنواره موسیقی فجر، می تواند به برگزاری هر چه بهتر این جشنواره و حرکت در مسیر تغییر برخی رویکردهای گذشته یاری برساند؛ آنگونه که وی در اظهارنظری در این ارتباط گفته است: بعد از سی سال برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ضرورت دارد که تغییر رویکردی صورت گیرد و امسال جشنواره بین المللی موسیقی فجر با ارزیابی تولیدات سال و حضور گروه های حرفه ای برگزار خواهد شد.
این اظهارات امیدواری هایی را در دل اهالی موسیقی در خصوص ارتقای سطح جشنواره موسیقی فجر امسال نسبت به سال های گذشته ایجاد کرده است. با این وجود به باور فعالان عرصه موسیقی برای قضاوت در خصوص وعده های نوربخش باید منتظر پایان جشنواره سی و یکم بود.

*** لزوم توجه به گروه های جوان، مستعد و گمنام

آنچه همواره هنرمندان عرصه موسیقی در دوران های برگزاری جشنواره موسیقی فجر بر آن تاکید داشته و دارند، لزوم توجه به استعدادهای جوان و گمنام در جشنواره است.
به باور اهالی موسیقی بها دادن به گروه های موسیقی جوان، شناسایی و دعوت از هنرمندان مستعد و گروه های موسیقی توانمندِ کمتر شناخته شده، می تواند به بهبود کمی و کیفی جشنواره موسیقی فجر یاری برساند.
«همایون نصیری» نوازنده سازهای کوبه ای و سرپرست گروه موسیقی «دارکوب» در گفت و گو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با تاکید بر اهمیت جشنواره موسیقی فجر و لزوم حرکت در مسیر استانداردسازی هرچه بیشتر این جشنواره، نسبت به برگزاری بهتر جشنواره موسیقی امسال ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم در جشنواره امسال شاهد اتفاق های خوبی باشیم. یکی از این اتفاق ها می تواند بها دادن به گروه های جوان از جمله گروه های با استعداد و بی نام و نشان استان ها یا شهرستان ها باشد.

اعتبار جشنواره در گرو عدالت در داوری، نبود نگاه سلیقه ای و جنسیتی و توجه به همه سبک ها

به باور اهالی موسیقی، برگزارکنندگان و داوران جشنواره موسیقی فجر همواره باید در جهت ارتقای اعتبار این جشنواره به عنوان مهم ترین و پرمخاطب ترین جشنواره موسیقایی کشور گام بردارند.
برای رسیدن به این هدف اما رعایت برخی نکته ها ضروری و پر اهمیت به شمار می رود که دقت در داوری ها یکی از این نکته ها است.
نصیری در این زمینه گفت: دقت بیشتر در داوری ها نکته مهمی است که می تواند به افزایش اعتبار جشنواره یاری برساند.
توجه به گروه های موسیقی زنان و مدیریت درست حاشیه سازی ها پیرامون حضور زنان در جشنواره موسیقی فجر، شاید یکی از مهم ترین موردهایی باشد که می تواند به حفظ اعتبار این جشنواره به عنوان یک جشنواره فراگیر موسیقی یاری برساند.
سال گذشته، حوالی برگزاری جشنواره، برخی رسانه ها مدعی شدند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زنان مجوز برای تک خوانی در جشنواره موسیقی فجر داده است. این خبر اگرچه کذب بود و از سوی مقام های وزارت ارشاد به سرعت تکذیب شد اما حاشیه ها و محدودیت های فراوانی را گرداگرد حضور زنان در جشنواره سال قبل ایجاد کرد.
به باور کارشناسان موسیقی، متولیان برگزاری جشنواره نباید به دلیل حاشیه سازی های غرض ورزانه برخی جریان ها، مانع حضور آزاد و البته چارچوب مند زنان در جشنواره موسیقی فجر شوند.
نصیری در ادامه گفت و گو با ایرنا در این زمینه افزود: گام نخست در مسیر حفظ و افزایش اعتبار جشنواره موسیقی فجر، رعایت عدالت، نبود نگاه های جنسیتی و برگزاری بدون حاشیه آن است.
غیبت بزرگان موسیقی به ویژه موسیقی سنتی در جشنواره موسیقی فجر در حالی که آنان بخش مهمی از جریان موسیقی کشور را رقم می زنند، کاستی دیگری است که به باور کارشناسان برطرف شدن آن می تواند بر کیفیت جشواره بیافزاید.
دعوت از هنرمندان و گروه های برجسته و مطرح موسیقی بین المللی در کنار بزرگان موسیقی داخلی نیز از جمله نکته هایی است که اهالی موسیقی در مسیر افزایش اعتبار جشنواره بر آن تاکید دارند.
سرپرست گروه دارکوب در این ارتباط معتقد است: در جشنواره موسیقی فجر باید از اشخاص و گروه هایی دعوت به عمل آید که جزء گروه های شناخته شده و مهم در موسیقی داخلی و بین المللی هستند. در جشنواره سال گذشته در بخش بین الملل تا حدی به این نکته توجه شد و این خیلی خوب بود. دعوت از گروه ها و موسیقی دانان معتبر در سطح داخلی و جهانی به اعتبار جشنواره اضافه خواهد کرد.
نکته مهم دیگری که همواره جشنواره موسیقی فجر را با انتقادهایی رو به رو کرده و موجب نارضایتی گروهی از هنرمندان موسیقی کشور شده است، نبود هنرمندان پاپ در بخش مسابقه جشنواره و حضور موسیقی پاپ در بخش جنبی آن بوده است.
«حسین زمان» هنرمند و خواننده موسیقی پاپ، در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، نبود سبک پاپ در بخش مسابقه جشنواره موسیقی فجر را نوعی بی عدالتی و کاستی در سیاست های جشنواره می داند و نسبت به رفع این کاستی در جشنواره امسال و سال های آتی امیدوار است.
به باور اهالی موسیقی اگر نکته های یاد شده در سیاست های برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر مورد توجه قرار گیرد، امسال می توانیم شاهد جشنواره ای متفاوت و بهتر از سال های گذشته باشیم.

*** قبل از هرچیز موسیقی را به رسمیت بشناسیم

فراتر از همه نکته های مورد اشاره هنرمندان برای بهبود کیفیت برگزاری جشنواره موسیقی فجر، فعالان عرصه موسیقی بر این باورند که این جشنواره و جشنواره های مشابه فقط در شرایطی می توانند به ارتقای موسیقی کشور کمک کنند که سیاست ها و خروجی آنها در جهت رسمیت بخشی هرچه بیشتر به موسیقی و تثبیت جایگاه هنرمندان موسیقی کشور باشد.
«حسین زمان» هنرمند و خواننده موسیقی پاپ در این باره گفت: به نظر من فشارهای فراقانونی و رویکردهای سلیقه ای بر فعالیت نهادهای هنری کشور سایه انداخته و عرصه را برای تصمیم گیری آزادانه آنان تنگ کرده است. در چنین فضایی این سوال ایجاد می شود که آیا برگزاری جشنواره موسیقی فجر و دیگر جشنواره های مشابه می تواند کمکی به جایگاه موسیقی و هنرمندان موسیقی کشور کند یا خیر؟
زمان در ادامه با تاکید بر اینکه مسوولان و متولیان هنری، برای خدمت به موسیقی در درجه نخست باید جایگاه موسیقی و تکلیف هنرمندان این عرصه را مشخص کنند، افزود: بعد از مشخص شدن جایگاه موسیقی، جشنواره هایی مانند جشنواره موسیقی فجر می توانند موضوعیت داشته باشند. از دید من تا زمانی که جایگاه موسیقی مشخص نیست و برخی مشکل های هنرمندان بر قوت خود باقی هستند، در کنار اقدام هایی مانند برگزاری جشنواره باید راه کارهایی نیز برای حل و فصل چالش های هنرمندان عرصه موسیقی اندیشیده شود.

*** در جشنواره نگاهی نیز به چالش های هنرمندان بیاندازیم

برخی اهالی موسیقی بر این باورند که جشنواره های هنری نباید فقط امری ظاهری و نمایشی باشند، بلکه باید ساز و کاری برای حل و فصل چالش های هنرمندان نیز به شمار آیند.
زمان در این ارتباط به ایرنا گفت: به نظر من مسوولان امر باید در جشنواره ها به رفع چالش های حرفه ای هنرمندان بپردازند. رفع مشکل ها و محدودیت های هنرمندان عرصه موسیقی باید بخشی از دغدغه های برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر باشد. جشنواره نباید به امری تبدیل شود که در آن شماری هنرمند را دعوت کنیم تا برنامه اجرا کنند و ما برای آنان دست بزنیم و به آنان جایزه بدهیم.
وی اضافه کرد: در جشنواره موسیقی فجر باید به کسانی جایزه اهدا کرد که برای موسیقی این مملکت و استقلال هنری اهالی موسیقی دل سوزانده و زحمت حقیقی کشیده اند.
به باور این هنرمند، جشنواره موسیقی فجر طی سال های گذشته فقط یک نمایش بوده و هیچ دردی از دردهای موسیقی به خصوص موسیقی پاپ را دوا نکرده است. از اینرو برای قضاوت در خصوص وعده های مدیریت تازه جشنواره، باید منتظر پایان جشنواره امسال بود.
کوتاه سخن آنکه، جشنواره موسیقی فجر که بهمن ماه امسال، سی و یکمین دور از برگزاری آن را تجربه خواهیم کرد، از سال های گذشته تاکنون با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است؛ فراز و نشیب هایی که گاهی به ناخرسندی اهالی موسیقی منجر شده است.اگرچه نمی توان همه کاستی های موجود در جشنواره را طی یک دوره حل و فصل و بر طرف کرد اما امید است با تغییر برخی رویکردها و رویه ها در جشنواره امسال، اهالی موسیقی نظاره گر جشنواره ای متفاوت باشند.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: