انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴
رضا یزدانی خواننده پاپ و شاید به قول خودش راک، در سال‌های اولیه فعالیتش، حضوری پر سر و صدا داشت و گوی سبقت را از دیگر خوانندگان ربوده بود اما او این روزها به سمت سینما گرایش پیدا کرده است.
به گزارش تابناک فرهنگی، دنیای پاپ، دنیای ماندن نام‌های آن بر سر زبان‌هاست. هر چقدر نامی بتواند بیشتر در آمار فروش آثار و بیلبوردهای بزرگ جایی از آن خود کند، بیشتر در خاطر عامه مردم خواهد ماند. راه‌های ماندن در آن بالاها بسیار زیاد و متفاوت است و از این رو است که هر خواننده پاپ راهی متفاوت برای بیشتر دیده شدن برمی‌گزیند؛ یکی با پوشیدن لباس‌های خاص سعی می‌کند خود را در کانون توجه قرار دهد و دیگری با عکس‌هایی شبیه مدل. یکی در کنسرتش از ته سالن وارد می‌شود و یکی از میان دودها روی سن ظاهر می‌شود اما همه این کارها زمانی مطرح است که خواننده هنوز به روزهای افول خود نرسیده و حتی در سراشیبی سقوط هم قرار نگرفته باشد اما وای به روزی که یک خواننده پاپ آهسته‌آهسته از روزهای اوج خود دور بیفتد؛ دیگر به آسانی نمی‌تواند به اوج بازگردد. برای همین است که تمام آنها دست و پا می‌زنند تا در کانون توجه عامه مردم همچنان باقی بمانند. رضا یزدانی خواننده پاپ و شاید به قول خودش راک، در سال‌های اولیه فعالیتش، حضوری پر سر و صدا داشت و گوی سبقت را از دیگر خوانندگان ربوده بود اما او این روزها به سمت سینما گرایش پیدا کرده است و هرچند کمتر از خوانندگی او کاری منتشر می‌شود اما در هنرپیشگی جدی‏تر به سمت‌و‌سویی می‌رود که شاید سال‌های آینده مخاطبانش خوانندگی او را به فراموشی بسپرند. با او در این‌باره گپی زده‌ایم؛ گپی که به دقت ایده و افکار او را مشخص می‌سازد که سمت و سوی فکری و هدفش از وادی موسیقی و سینما چیست.

در ابتدا از برنامه‌های خود بگویید که در حال انجام چه کارهایی هستید و از پایان ماه صفر و در هفته‌های آتی چه کارهایی برای علاقه‌مندان خواهید داشت؟
در دو ماه گذشته مشغول یک فیلم سینمایی بودم.

همکاری در فیلم کدام کارگردان؟ آیا باز هم با آقای کیمیایی؟
 خیر. کاری از عرفان عظیم‌پور به تهیه‌کنندگی مهتاب کرامتی و نقش‌های اصلی‌ آن هم من و مصطفی زمانی و پگاه آهنگرانی بودیم.

یعنی شما در نقش اصلی به‌عنوان هنرپیشه در این فیلم بازی کردید؟
بله، در این فیلم در نقش اصلی بازی کردم که تازه تمام شده است. 40 روز درگیرش بودیم. ضمنا مشغول جمع‌آوری آلبوم جدیدم هستم که ان‌شاءالله اواخر زمستان می‌توانیم منتشرش کنیم.

آلبوم جدیدتان چیست؟ در ادامه همان کارهای قبلی همچون ساعت‌ها و اینهاست؟
خیر. آن که تمام شد و بعد از آن(ساعت‌ها) هم یک آلبوم داشتم.

بله می‌دانم اما علاقه شما به کارهای دنباله‌دار باعث شد بپرسم چراکه شاید این آلبوم‌ هم دنباله‌دار باشد.
یکی تراژدی، یکی سه‌گانه بود؛ که سه‌گانه ساعت‌ها تموم شد. آلبوم جدیدم یک آلبوم دیگر است. آلبوم بسیار متنوع و متفاوتی نسبت به کارهای قبلی‌ام است که ان‌شاءالله منتشر می‌شود. یک سری هم موزیک‌ویدئوها دارم ضبط می‌کنم که اگر بتوانیم و بشود جمع‌آوری‌اش کرد و به تعدادی قابل انتشار برسد. مثلا هفت، هشت ویدئو بشود- شاید سال آینده یک مجموعه تصویری دیگر هم بتوانیم داشته باشیم.

مجموعه تصویری که قصد دارید سال آینده آن را منتشر کنید آیا قطعه‌های تصویری از کنسرت‌ها و اجراهای شماست یا اینکه کلیپ مجزاست؟
نه، مثل مجموعه نوستالژی است.

سابق بر این رسم بود که هر کس در شغلی که داشت کارهایش را می‌کرد و آخر سر که دیگر هیچ کاری نداشت می‌رفت خواننده می‌شد. مثلا فوتبالیست‌ها که آخر سر همه کارهایشان را در فوتبال کرده بودند ابتدای خداحافظی از فوتبال که دیگر بازی نمی‌کردند می‌رفتند یک چیزی می‌خواندند و خواننده می‌شدند. یعنی به این ژانر هم یک سَری می‌زدند تا در حوزه پرطرفدار پاپ هم خود را بیازمایند و از یادها نروند. حالا شما چطور شده است که به سینما گرایش پیدا کرده‌اید؟ البته شما در فیلم «طهران‌تهران» هم نقش‌آفرینی کرده بودید اما بازهم در حوزه موسیقی بود.
شاید شما اطلاع ندارید؛ من قبل از این هم در چند کار دیگر  بازی کرده‌ام.

می‌دانم چند کار دیگر هم کرده‌اید. به خاطر همین پرسیدم چراکه راهی را که در سینما با ایفای نقش‌های جزئی شروع کرده‌اید، ادامه داده‌اید و به نقش اصلی رسیده‌اید و حتی در فیلم «طهران‌تهران» در نقش یک خواننده که به شما نزدیک بود بازی کردید.
قبل از «طهران‌تهران» فیلم «بوی گندم» را بازی کردم. در آن هم با مصطفی زمانی و الناز شاکردوست نقش اصلی بودم. قبل از آن هم جلوی دوربین آقای کیمیایی بودم و قبل از آن نیز چهار تا تئاتر بازی کردم. شروع کار من در سال 76 و 77 با کار تئاتر بود.

یعنی اکنون می‌خواهید بگویید که در این حوزه باسابقه هستید و دارید به تئاتر یا به سینما ادای دین می‌کنید؟
نه، دارم کار می‌کنم. ادای دین نیست. دینی ندارم که بخواهم ادایش کنم.

پس صرفا علاقه است و اگر علاقه است فکر می‌کنید که گرایش‌تان به موسیقی بیشتر است یا سینما یا بینابین است؟
قطعا علاقه من در درجه اول موسیقی است. من 9 تا آلبوم موسیقی کار کرده‌ام.

بله، مردم هم شما را به عنوان خواننده می‌شناسند و می‌گویند در فلان فیلم هم بازی کرده است.
بله. ولی وقتی پارسال سه چهار تا نقش یک بازی کردم دیگر فرق کرد اما هنوز خواننده‌ام. یعنی وقتی فیلم سینمایی‌ای هست که دوستش دارم، نقشش را دوست دارم، می‌روم بازی می‌کنم، می‌روم کار می‌کنم.

فکر کرده‌اید به اینکه زمانی رضا یزدانی خواننده را سینما از دوستدارانش بگیرد و بشوید یک هنرپیشه؟ یعنی دیگر موسیقی در حاشیه زندگی سینمایی شما قرار بگیرد و طرفداران هم دیگر رغبتی به شما نداشته باشند؟
نه، اصلا این‌طوری نیست. همیشه و همیشه در این سال‌ها سینما در خدمت موسیقی من بوده است. البته این فیلم آخر، کاملا فیلم متفاوتی است. اصلا نگاه من به بازیگری در این فیلم آخر، عوض شد و اینکه همه چیزش فرق می‌کرد، هم درواقع کارگردان فرق می‌کرد و هم اکیپی که در آن کار می‌کردند. من خیلی از این فیلمم راضی هستم. حتی به آنجا رسیدم که ممکن است بازیگری را ادامه بدهم.

چه چیزی در بازیگری دیدید که دوست دارید آن را ادامه بدهید؟
در فیلم آخر بازی و نقش‌آفرینی من با تمام بازی‌هایی که تاکنون کرده‌ام خیلی فرق داشت. درواقع همه چیزم با فیلم‌های قبلی فرق کرده بود. از خودم خیلی راضی بودم. بقیه هم راضی بودند. رشدم در هنرپیشگی باعث شده که نظر مساعدی به آن پیدا کنم.


منبع:‌روزنامه فرهیختگان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: