انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴

بالاخره اطلاعاتی از نحوی برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به رسانه ها ارائه شد؛ اطلاعاتی درباره جدول برنامه ها، دلایل حذف بخش مهم و قابل دفاع رقابتی جشنواره، میزان حضور تهمورث پورناظری و شرکت کار و اندیشه که در جریان برگزاری نشست خبری اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، نشست خبری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر پس از آیین گشایش این جشنواره با حضور حمید رضا نوربخش مدیر جشنواره، حسن ریاحی دبیر جشنواره و فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

فرزاد طالبی در ابتدای این نشست در پاسخ به پرسشی درباره میزان رقم بودجه جشنواره و مبلغ قراردهای گروه‌های حاضر در جشنواره گفت: سعی ما این است که میزان رقم بودجه پارسال جشنواره که چیزی حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود، در این دوره هم همین رقم باشد. امسال هزینه‌ها بیشتر شده چرا که بخش جوایز اضافه شده است.

شرکت کار و اندیشه با معرفی تهمورث پورناظری اسپانسر جشنواره است

حمید رضا نوربخش نیز در پاسخ به همین سوال گفت: ما از منظر مالی در این دوره جشنواره را در یک اتاق شیشه‌ای برای اصحاب رسانه قرار می‌دهیم و قول می‌دهیم این دوره از جشنواره شفاف‌ترین دوره باشد. به هر حال امسال به خاطر اضافه شدن بخش جایزه‌ها، هزینه‌ها بالا رفته است.

وی در خصوص مبلغ قرار داد گروه‌ها که مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت نیز عنوان کرد: به خاطر حقوق هنرمندان نمی‌توانیم رقم قرارداد‌های آن‌ها را اعلام کنیم. اما در پایان جشنواره رقم دقیق هزینه‌ها را اعلام می‌کنیم. ما به نسبت سال گذشته بین 20 تا 30 درصد در رقم قراردادها افزایش داشتیم. به طور کلی حدود یک میلیارد، جمع کل رقم قراردهای گروه‌های داخلی و خارجی بوده است.

مدیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره نقش تهمورث پورناظری در طراحی جشنواره نیز اظهار کرد: از مدت‌ها قبل این طرح را ذهن داشتم و در طی این سال‌ها ایده‌هایی داشتم و فکر می‌کردم که این جشنواره استحقاق بیشتر دارد و می‌تواند فستیوال تمام عیاری شود. در همان دوره‌ها هم با مدیران جشنواره صحبت کردم؛ اما تفاوت این دوره این است که مجموعه معاونت هنری، دفتر موسیقی و شواری سیاست‌گذاری این را پدیرفته‌اند که این طرح‌ها اجرایی شود. طبیعتا در تدوین این طرح تهورث پورناظری کنار ما حضور داشته است و در بخش بین‌الملل بسیار کمک کرده و همچنین در جذب سرمایه بخش خصوصی همراهی کرده است. و طبیعتا ایشان در شورای سیاست‌گذاری هم حضور داشتند.

مدیر عامل خانه موسیقی درپاسخ این سوال که موسسه کار و اندیشه وابسته به برادران پورناظری که در جشنواره به عنوان حامی حضور دارد از چه طریقی به جشنواره وارد شده و چرا برای واگذاری امور بین شرکت‌های دیگر مناقصه صورت نگرفته نیز گفت: در بحث اسپانسرینگ هیچ الزامی ندارد که مناقصه‌ای انجام شود. شما وقتی می‌خواهید اسپانسر بگیرد، اعلام می‌کنید و کسانی که آمادگی دارند، تحت نظارت‌های دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ما هفته گذشته نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور دریافت کردیم که نماینده خودشان را معرفی کردند برای بررسی هزینه‌های جشنواره تئاتر، موسیقی و فیلم. تمام این امور تحت نظارت قانونی جشنواره انجام می‌شود. شرکت کار و اندیشه به دلیل این که در این امور تجربه داشته است، زمینه‌ای فراهم شد تا بیاید و در جشنواره شریک شود تا به تعاملی به نفع جشنواره برسیم. طبیعتا تمام امور باید تحت نظارت پیش برود و در پایان نیز همه چیز قابل رصد خواهد بود.

خواننده گروه قمر در ادامه درباره چرایی حضور تهمورث پورناظری و اینکه آیا بهتر نبود از بقیه هنرمندان نیز در برگزاری جشنواره کمک گرفته می شد، گفت: ما از این فرصت استفاده می‌کنیم و از طرح‌های دیگر هم استقبال می‌کنیم. کسانی که در این دوره جشنواره به ما کمک می‌کنند، آیا در حوزه جز موسیقی فعالیت‌ می‌کنند؟ مگر ما از صنف سوپرمارکت‌ها یا آهن فروش‌ها کمک گرفته‌ایم؟ در ضمن مگر اتفاق یا جرمی رخ داده و یا ابهامی وجود دارد؟ شخصی از اهالی موسیقی از ارتباطش برای جذب اسپانسر استفاده کرده؛ ممکن است شخص دیگری در حوزه دیگری ارتباطات خوبی داشته باشد که بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در طی این مدت پیشنهادهایی از اهالی موسیقی مورد بررسی قرار گرفته است. خواهش می‌کنم فضا را به سمتی نبریم که حتما انگار مافیایی خیلی پنهان وجود دارد. ما چیز پنهانی در جشنواره نداریم و در پایان هم خود شما تصدیق خواهید کرد که اتفاقا این دوره شفاف‌ترین دوره مالی جشنواره است. من همین جا به شما قول می‌دهم و در پایان هم نشستی خواهیم داشت تا به شما بگویم که به قولم عمل کردم.

جشنواره موسیقی فجر دبیر نخواهد داشت

نوربخش درباره حضور حسن ریاحی به عنوان دبیر این دوره نیز گفت: در روز پایانی جشنواره سال گذشته بنا به روال همیشه دبیر باید معرفی می‌ّشد. با توجه به عملکرد و شخصیت خوب و نازنین جناب دکتر ریاحی قرار شود در این دوره جشنواره هم حضور داشته باشند. ما بحث‌هایی با معاونت هنری درباره تغییرات جشنواره داشتیم و زمانی که به نتیجه رسیدیم که دکتر ریاحی دبیر جشنواره بودند. در جشنواره‌های دوره قبل دبیر جشنواره، دبیر اجرایی جشنواره، شورای سیاست‌گذاری جشنواره و روابط عمومی را داشتیم. دیگر در جشنواره‌های آینده موسیقی فجر«دبیر » نخواهیم داشت که طبق تمام فستیوال‌های دنیا است.

وی افزود: در دوره‌های گذشته تمام بخش‌های برنامه‌ریزی جشنواره برعهده انجمن موسیقی بود. رییس انجمن موسیقی هم دبیر اجرایی جشنواره بود. عملا تمام بخش های برنامه از جمله مسائل مالی، امور اجرایی، حوزه بین‌الملل و همه چیز زیر مجموعه دبیر اجرایی قرار می‌گرفت. در صورتی که به نظر من نباید این گونه باشد. وقتی یک مدیر جشنواره به عنوان مدیر فستیوال قرار می‌گیرد، رویداد را برنامه‌ریزی می‌کند و زیر مجموعه‌اش یک حوزه اجرایی و بین‌الملل و مالی و بقیه بخش ها قرار می‌گیرد. در ضمن ساختاری که شورای سیاست‌گذاری داد که نقش کلیدی را در اینجا مشخص می‌کند. رییس این شورا معاونت هنری، مدیر دفتر موسیقی قاثم مقام رییس شورا و بعد مدیر جشنواره است. این ساختار در این دوره اتفاق افتاد.

نوربخش تصریح کرد: ضمن این که شخصیتی مثل دکتر ریاحی و با تجربیاتش در بخش فنی و علمی و محتوایی جشنواره حضور دارد. بنابراین ایشان با توجه به سابقه‌شان می‌توانند نقش موثری را می‌توانند ایفا کنند. اگر هم آقای ریاحی تا کنون به سوالاتی که اکنون مطرح شده، پاسخ ندادند به این دلیل بوده که ایشان اشرافی به این طرح که من سال ها درباره اش فکر کرده‌ام، نداشتند. بنابراین اگر آقای ریاحی جوابی نداده‌اند، به دلیل دلخوری ایشان نیست. جایگاه ایشان بسیار رفیع است و در شورای سیاست‌گذاری نقش بسیار کلیدی داشتند و هیچ بحث اختلافی نبوده است.

رییس جشنواره سی‌یکم موسیقی فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رقمی که شرکت کار و اندیشه برای حمایت از جشنواره پرداخت کرده نیز گفت: موسسه کار و اندیشه تا پایان جشنواره قرار است مشایعت کند و رقمی را هم اکنون نمی‌توانیم اعلام کنیم. فکر نکنید که می‌خواهم طفره بروم. این موسسه قرار است در جشنواره مشارکت کند و در نهایت هم طراز به نفع جشنواره باشد و در پایان هم رقم اعلام می‌شود.

نوربخش در ادامه سوال خبرنگاری مبنی بر این که شما در شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌های دوره‌های قبل حضور داشته‌اید و چرا این تغییرات را در آن زمان مطرح و ارایه نکرده‌اید، را این گونه پاسخ داد: قبلا زورمان نمیرسید. قبلا هم مطرح کرده‌بودیم اما عقل جمعی به این نتیجه رسیده بود که همین جشنواره خودمان بهتر است. یک مجموعه‌ای تصمیم می‌گیرد تا اتفاقی بیفتد.

مدیر عامل خانه موسیقی در پاسخ به این سوال که شما چندین دوره جشن خانه موسیقی را برگزار کردید و جایزه‌ای که در این جشن داده می‌شد هیچ وقت نتوانسته اعتباری کسب کند، حال چگونه جایزه جشنواره موسیقی فجر را می‌خواهید اعتبار ببخشید، گفت: امروز در سینمای ایران جایزه‌ای به اسم سیمرغ داریم. این سیمرغ در دوره اولش اعتبار امروز را نداشته است. ما در خانه موسیقی بسیار محدود بودیم. اعتبار بخشی به یک جایزه ظرفیت‌های مختلفی می‌خواهد و فقط اهالی موسیقی در این زمینه موثر نیستند. اولا دولت باید تمام قد پشت این جایزه بایستد. ما در خانه موسیقی این را نداشتیم. امروز دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارشاد تصمیم گرفته‌اند جایزه‌ای در حوزه موسیقی تعیین کنند و تمام قد پشت آن باستند. من هم اعتقاد ندارم که حتما این جایزه امسال چنین اعتباری پیدا خواهد کرد؛ قطعا باید در یک سیر این اتفاق بیفتد. قصد ما خیر است و معتقدیم که این موسیقی مظلوم، جایگاهش این نیست. با احترامی به کسانی که در سی‌ دوره جشنواره تلاش کردند که باید هم به آنها دست مریزاد گفت. جشنواره سینمای ما چقدر جامعه را تاثیر می‌دهد و جشنواره موسیقی ما چقدر؟ این در حالی است که موسیقی ظرفیت‌های بسیار بیشتری در جامعه دارد.

علی ترابی دیگر دبیر اجرایی فجر نیست

حمیدرضا نوربخش در ادامه درپاسخ به چرایی کناره‌گیری دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: برگزار کننده جشنواره من هستم و آقای ترابی به واسطه تجربیاتی که داشتند به ما کمک می‌کردند اما از همان ابتدا به نوعی نگرانی‌هایشان را اعلام کردند و ایشان تفاوت ذهنیت درباره سمت دبیر اجرایی با ما داشتند، در نهایت توصیه خود آقای ترابی و ما این بود که موسسه توسعه هنرهای معاصر به ریاست آقای افضلی این بخش را که مربوط حوزه اجرایی است، انجام بدهند.

حسن ریاحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که دکتر ریاحی 7 دوره دبیر جشنواره بوده و آقای نوربخش هم سال‌ها عضو شورای سیاست‌گذاری بوده است و همه تمام قد پشت بخش رقابتی می‌ایستادید و عنوان می‌گردید که این بخش قابل دفاع‌ترین بخش جشنواره است، حال چطور این بخش بدون هیچ جایگزینی حذف شد، نیز اظهار کرد: در بخش رقابتی مایل بودیم از جوان‌ها حمایت کنیم و معرفی‌شان کنیم. این کارکرد انجام شد و خوشبختانه می‌بینیم که جوان‌هایی با استعداد در حال کار کردن هستند. اما مسئله این جاست که جشنواره جوان فعال‌تر شده و الان جوان‌ها تمایل دارند که در جشنواره جوان باشند و فکر کردیم بخش‌های آهنگسازی و نوازندگی را به عهده جشنواره جوان بگذاریم.

وی افزود: ما این جوان‌ها را می‌آوریم و به آن‌ها جایزه می‌دهیم و بعد از جشنواره رهایشان می‌کنیم. این مسئله‌ای است که من نگران بودم و با بنیاد نخبگان صحبت کردم که کمک هایی نیز کردند.

مدافع سرسخت حذف بخش رقابتی هستم

حمید رضا نوربخش در ادامه در پاسخ سوال دیگری مبنی بر این که جشنواره موسیقی فجر محدودیت سنی ندارد اما جشنواره جوان محدودیت سنی دارد و جشنواره فجر گروه نوازی دارد و جشنواره جوان ندارد حال با این شرایط چطور بخش قابل دفاع جشنواره را حذف کرده‌اید، گفت: یک نگاه وجود دارد که جشنواره فجر را می‌توان به کمیته امدادی تعبیر کرد و هرکس هم در خزانه‌ای از کیسه بیت‌المال سهیم است. یک نگاه دیگر این است که شما برای این افراد چه کار می‌کنید و چه روندی را ایجاد می‌کنید؟ یکی از مخالفان سرسخت بخش رقابتی هستم.

نوربخش در پاسخ به این سوال که جشنواره‌های پیشین هیات داورانی داشت که متشکل اساتید موسیقی بودند را داشت و از میان 60 گروه از کل ایران تنها 6 یا 7 گروه توانمند به جشنواره راه پیدا می‌کردند، عنوان کرد: من بحث کیفیت ندارم. من خودم سه دوره قبل داور جشنواره بودم و گروهی از گرگان را دیدم که اول شدند. آقای شفیعیان در همان زمان گفت اینها از نسل ما که در مرکز حفظ و اشاعه بودیم، بهتر هستند. حرف شما صد در صد درست است اما بحث من این است که ما برای اینها چه میکنیم؟ ما معتقد به حذف نیستیم این بخش موسیقی را که نمی‌توان ندید. همه تلاش ما این است که بخش رقابتی را به جایی برسانیم. ما که تا آخر عمر نمی‌توانیم به حسین علیزاده و نسل مرکز حفظ و اشاعه تکیه کنیم. بحث ما این است که برای این‌ها چه روندی ایجاد کنیم.

وی افزود: این نوید را بدهم که از روز بعد از جشنواره ما تمام اجراهای موسیقی کشور را رصد می‌کنیم و سال آینده اجرای کنسرت‌های برگزیده را خواهیم داشت. ما نمی‌توانیم یگ گروه را ملاک قرار بدهیم. ما معتقدیم می‌ّشود در بخش جوان هم فعالیت‌های اجرا و تولید آن‌ها را طی روندی رصد کرد. و بعد بیاییم کاری کنیم تا این‌ها بیایند و فعالیت‌شان را ادامه دهند. نه این‌که بیاییم که بخش رقابتی جشنواره فجر راه‌ بیاندازیم و بعد ندانیم بعد از جشنواره چه کنیم. اما ما واقعا قصد کنار گذاشتن یک بخش جشنواره را نداریم و وقتی این حرف‌ها زده می‌شود، رنجیده خاطر می‌ّشویم چرا که خلاف نیت ماست. برداشت ما این بوده که بخش رقابتی جشنواره نمی‌تواند کارساز باشد اجراهای خوبی داشته اما نتوانسته روندی را در موسیقی کشورمان ایجاد کند.

نوربخش در پاسخ به این سوال که پس از سی‌سال لگوی جشنواره تغییر داده شده که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و عنوان بخش بین الملل نیز از جشنواره حذف شده است، گفت: ما فکر کردیم تعریف بین‌الملل در جشنواره وجود دارد؛ تا به حال شنیدید بگویند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر؟ یا تئاتر فجر هم به همین صورت است. این که ما واژه‌ای را از عنوان جشنواره حذف کرده‌ایم به این معنی نیست که امری وجود داشته و حالا حذف شده است. ما نگاه نوسازی به جشنواره از لگو تا سایت به جشنواره داشتیم. این چیز مهمی نیست و تغییر لگو نیز همین‌طور است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
  • حمیدرضا قربانی
  • Romania
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
0
0
نظری ندارم مرسی ازمجریان این برنامه متشکرم