انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
در حالی که دو ماه به آغازجشنواره موسیقی فجر باقی مانده ، مراسمی با عنوان آیین گشایش این رخداد موسیقی بعد از ظهر امروز با حضور هنرمندان برجسته موسیقی و غیبت معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، در این مراسم که با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و آیاتی از قران کریم کار خود را با تاخیر یک ساعته آغاز کرد ، شهرداد روحانی نوازنده برجسته پیانو قطعه «سرزمین مادری» از ساخته های خودش را اجرا کرد و سپس با اعلام احسان کرمی مجری برنامه دو کلیپ برای حضار  پخش شد که کلیپ اول به معرفی تغییرات ساختاری جشنواره سی و یکم موسیقی فجر و دیگری پیام صوتی علی مرادخانی معاون هنری وزیر که به دلیل مشغله کاری در مراسم حضور نداشت ، اختصاص داشت.

تغییرات ساختاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر

در کلیپ اول تغییرات ساختاری بدین شرح ارائه شد:
سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر همزمان با سالگرد  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۲۱ بهمن تا اول اسفند ماه برگزار می شود که با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های این رویداد، سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر با بهره گیری از تجربیات ارزشمند سه دهه گذشته تغییراتی در ساختار داشته است.
این تغییرات برای ارتقای جشنواره موسیقی فجر به عنوان یک رویداد ملی و بین‌المللی، معرفی و گسترش فرهنگ ایران در داخل و خارج از مرزهای کشور و همچنین حمایت و بسترسازی برای رشد کمی و کیفی موسیقی کشور انجام شده است . از جمله این تغییرات می توان به اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد. این تصمیم به منظور ارزیابی گسترده و دقیق سالانه تولیدات موسیقی کشور، حمایت رسمی از آثار و تولیدات کیفی و شاخص موسیقی و همچنین اعطای امکانات ویژه به پدید آورندگان آثار برگزیده اتخاذ و همچنین تلاش شده است تا امکان ایجاد ارتباط فرهنگی و هنری دو سویه با دعوت از هنرمندان و مدیران هنری معتبر بین المللی جهت حضور در جشنواره انجام شود تا شرایط لازم برای گردهمایی و تعامل آنها با هنرمندان  ایرانی شکل گرفته و هدف دیپلماسی فرهنگی محقق شود.

حضور مدیران فستیوالهای موسیقی در جشنواره

در بخش دیگری از این نماهنگ اجراهای ویژه توسط گروهها و هنرمندان خارج از جشنواره برای مدیران سالنها ، فستیوالها و برنامه گذران معتبر جهانی به منظور معرفی هنرمندان برجسته و مستعد موسیقی ایران و بستر سازی جهت حضور آنان در عرصه های جهانی تلاش دیگری عنوان شد که در این  دوره انجام می شود.همچنین اجراهایی از استعدادهای جوان در کنار کنسرتهای هنرمندان بزرگ و پرمخاطب از دیگر برنامه های جشنواره امسال عنوان شد. در این کلیپ مسئولان جشنواره ایجاد انگیزه برای حضور و فعالیت گسترده هنرمندان و مخاطبان موسیقی و استمرار اثرگذاری جشنواره در طول سال را از دیگر اهداف این دوره دانستند.

اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره فجر

در ادامه این نماهنگ بخش جایزه بدین گونه معرفی شد:
در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز به سه بخش اصلی آلبوم ها ، کنسرتها و بخش جانبی تقسیم می شوند در این میان در نخستین سال با توجه به محدودیتهای زمانی ، داوری تنها در بخش آلبوم ها انجام می شود و آثار در تمامی شاخه های موسیقی مورد داوری قرار می گیرد.در این بخش در هر دوره کلیه آثار منتشر شده از مهرماه سال گذشته تا مهرماه همان سال مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند اما در سال اول به عنوان نخستین سال افزودن این بخش به جشنواره ، آلبوم هایی که از مهرماه 92 تا مهرماه 94 تولید شده اند بررسی خواهند شد. همچنین آلبوم باکلام، بی کلام، آهنگ با کلام و بی کلام، خواننده ،آهنگساز ،تنظیم کننده ، تکنواز، اولین اثر، ترانه سرا و ملودی پرداز مورد ارزیابی هیات داوران قرار می گیرد.

نقطه عطف جشنواره موسیقی فجر برای دیگر جشنواره ها

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی ، در ادامه این مراسم کلیپ دیگری که به سخنرانی علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت پخش شد.
در این کلیپ مرادخانی درباره سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: بسیار خرسندم که در مراسم رونمایی یک جشنواره‌ بزرگ ملی در خدمت شما هستم. سی ویکمین جشنواره‌موسیقی فجر در حالی از امروز فعالیت‌های اجرایی خود را شروع می‌کند که مقدمات آن از مدت‌ها قبل آغاز شده است. من از این فرصت استفاده کرده و از تمامی فعالان جشنواره به خصوص مدیر و دبیر محترم که ماه‌ها برای رقم زدن این رخداد تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: جشنواره در سال جاری نگرش خود را تا حدودی تغییر داده است، البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات بسیاری که برای این رخداد ملی کشیده شده است، نیست، من چهارده سال جشنواره‌‌موسیقی فجر را اداره کردم و در خدمت هنرمندان عزیز بودم . در آن سال‌ها جشنواره توانست از یک حالت کلی به جشنواره‌تخصصی بدل شود و از دل آن چندین رخداد موسیقایی مثل جشنواره‌نواحی، بانوان، جوان و غیره بیرون آمد؛ اما امسال جشنواره به طور مشخص نگاه خاصی دنبال می‌کند و به تخصصی‌‌تر شدن فعالیت‌هایش می‌اندیشد. از همین روی جشنواره سی و یکم می‌تواند نقطه‌عطفی برای جشنواره‌های موسیقی فجر باشد؛.
مرادخانی افزود: امسال تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که تا حد امکان تصدی‌گری دولت را کم کرده و مجموعه‌دولت تنها به عنوان حمایت‌کننده و حامی حاضر باشد؛ اتفاقی که امیدواریم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و حامیانِ غیردولتی در آن حضوری فعال داشته باشند تا جشنواره بیش از پیش پررونق باشد و دولت به جای مدیریت هزینه، جای خود را به مدیریت در حوز‌ه‌های مختلف بدهد. البته بدون شک رسیدن به این مرحله، کار سختی است و ممکن است نظریات مختلفی درباره‌آن وجود داشته باشد، برای مثال بسیاری بر این باورند که باید تمام اتفاقات جشنواره‌موسیقی فجر توسط دولت انجام شود؛ اتفاقی که تاکنون  و تا حدی امسال نیز وجود داشته است؛ به هر روی صرف‌نظر از این ماجرا، مهم این است که بتوانیم جشنواره‌هایی را برگزار کنیم که با استقبال خود مردم بتواند روی پای خود بایستد و با کمترین حمایت‌های مالی و بیشترین حمایت‌های سیاسی و اجتماعی دولت برگزار شود.
معاون هنری وزیر ارشاد در بخش دیگری از پیام ویدئویی خود گفت:خوشبختانه جشنواره‌امسال توانسته است در حوزه‌بین‌الملل فعالیت‌های خوبی داشته باشد و به همین خاطر امیدوارم حضور هنرمندان کشورهای ایران فرهنگی بتواند سرآغاز گفت‌وگوها و مبادلات فرهنگی بسیاری باشد و سیاست «دیپلماسی فرهنگی» دولت محترم نیز محقق شود.
امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که تمام کسانی که دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف موسیقی هستند با وحدت و همدلی و نگرش‌های دلسوزانه خود فضا را به گونه‌ای رقم زنند که ازجشنواره‌سی‌ویکم به عنوان جشنواره‌ای موفق و یک اتفاق مهم یاد شود و برای آیندگان هم راه‌های خوبی گسترده شود.
مرادخانی در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدوارم جشنواره‌سی‌ویکم بتواند برای امروز و آینده‌ما یک جشنواره‌ موفق و دانش‌نامه‌ای باشد که در آینده امکانات معرفتی و نقاط مهمی از آن استخراج شود.

جشنواره موسیقی فجر توسط دفتر موسیقی اداره نمی شود

در بخش دیگری از این مراسم فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی ضمن تشکر از زحمات برگزار کنندگان این دوره گفت: با وجود اینکه جشنواره سی ویکم موسیقی فجر توسط دفتر موسیقی اداره نمی شود اما از ابتدا تا انتها همراه دوستان خواهیم بود و هر کمکی از دستمان بربیاد کوتاهی نمی کنیم.
وی ادامه داد: کمک های دولت به جشنواره موسیقی نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است اما برنامه ها با کیفیت برگزار خواهد شد. بخش جایزه هم به این دوره اضافه شده که همیشه جای آن خالی بود.
طالبی در پایان صحبتهایش اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی امروز یک امر مهم است که باید در جای جای فعالیت های فرهنگی خودش را نشان دهد. در این دوره جشنواره نیز سعی شده نگاه ویژه ای به دیپلماسی فرهنگی شود.

تمرکز بر موسیقی منطقه

حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز در سخنانی کوتاه گفت: چند ماه پیش اولین جلسات جشنواره را برگزار کردیم و قرار بر این شد تحولی بعد از 30 سال در جشنواره اتفاق بیفتد بر این اساس آقای نوربخش طرحی را مطرح کردند که من نیز از آن خوشم آمد . در این طرح قرار است تمرکز بیشتر بر تولید باشد و رقابت در تولید بیشتر و بخش رقابتی حذف شود . به طور کلی با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته تمرکز این دوره در بخش بین‌الملل  اغلب در حوزه کشورهای منطقه خواهد بود.
نوربخش مدیر جشنواره سی و یکم نیز در این باره گفت:اتفاق خجسته ای است که دوماه مانده به جشنواره برنامه ها را به طور کامل اعلام می کنیم. من امیدوارم این اتفاق امروز آغازی باشد برای حرکت به سوی جایگاهی که موسیقی سزاوار آن است.
وی با اشاره به اینکه سعی شده در این دوره به کیفیت توجه کنیم، ادامه داد: ما باید جایزه را محور جشنواره بدانیم و انقدر اهمیت یابد که از بزرگترین استادان موسیقی این مملکت تا هنرمندان نوپا به گرفتن آن افتخار کنند.


اجرای گروههای جشنواره در 5 سالن شهر تهران

از دیگر بخش های آیین گشایش سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ،اجرای اردوان کامکار، محمد علیزاده و گروه پالت بود که در خلال سخنرانی ها انجام شد .همچنین در این مراسم در بخش هایی گروههای شرکت کننده در جشنواره امسال معرفی شدند به طوری که در بخش بین الملل هنرمندان و گروههایی چون دیوانه (راجستان)، ششناک سوبو(هندوستان) ، بدخشان (تاجیکستان) ، بلکه سیسیکو (مالی) ، آنتونیو ری (اسپانیا)، فیض علی فیض(پاکستان)، اکبر خمیسوخان (پاکستان)، آلدو رومان (فرانسه)، کمانه (پرتغال)، شجاعت حسین خان(هندوستان)،ماسیس آراکلیان و تریو شهرزاد، آرزو علیوا (آذربایجان)ویژه بانوان ، دالیبور کاروای ،باتولومی بیت من (اتریش)، انزو فاواتا(ایتالیا)  و در بخش داخلی نیز گروه بهاربه خوانندگی هنگامه اخوان ویژه بانوان،موسیقی ملل ایرانی به خواننده نجمه تجدد ویژه بانوان و گروه  مهرنوا به خوانندگی پری زنگنه ویژه بانوان، ارکستر پارس به سرپرستی ناصر نظر، گروه خورشید به سرپرستی مجید درخشانی ، ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و لوریس چکناواریان، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، گروه کوبه ای تهران، ارکستر فیلارمونیک کردستان،کر ارکستر سمفونیک تهران، ارتار،کامکارها،وزیری،  گروه های پاپ بابک جهانبخش ، مازیار فلاحی ، محسن یگانه ، سیروان خسروی، خواجه امیری ، هفت، پالت، محمد علیزاده ، گروه داماهی، بابک صفرنژاد ، بمرانی، ماکان اشگواری ،تندر ، کامنت ، دال، شهریار مسرور، رامین بهنا ، آرین کشیشی ، گروه نوازی کمانچه نوید دهقان،گروه گردون،  گروه آوای موج (بوشهر)، آوای سرنا (لرستان)، گیل و آمارد(گیلان)، دالغا(آذربایجان)،بلوچ نسب (بلوچستان)،  مسعود شعاری ، کریستف رضاعی و بردیا کیارس در قالب یک اجرا، رافائل میناسکانیان در قالب رسیتال پیانو، اردشیر کامکار و بهداد بابایی،اردوان کامکار، ژیوان گاسپاریان و سهراب پورناظری و  شهرداد روحانی به روی صحنه می روند.
سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر 21 تا اول اسفند ماه در تالارهای وحدت ، رودکی ، برج میلاد، نمایشگاه میلاد و فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

در حاشیه:

*برنامه با یک ساعت تاخیر آغاز شد و این در حالی بود که احسان کرمی مجری برنامه با ذوق زدگی فراوان اعلام کرد برای اولین بار است یک برنامه راس ساعت مقرر خود شروع می شود.

* عدم حضور علی ترابی مدیر اجرایی جشنواره سی و یکم که چند ماه قبل از حمیدرضا نوربخش(مدیر جشنواره) به این سمت منصوب شده بود.

*عدم حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر در مراسم .

*وجود فرش قرمز برای ورود اساتید موسیقی کشور که در تاریخ جشنواره موسیقی فجر بی سابقه بود.

*تغییر آرم جشنواره که در سربرگ پیام معاون وزیر و نماهنگ های پخش شده در مراسم دیده می شد.

- ورود به این مراسم برای عموم آزاد بود که این اتفاق نیز برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر روی می داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: