انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
فرزین پیروزپی گفت: سفر ما به آمریکا، سفر رسمی نبود که وزارت امورخارجه بخواهد در جریان باشد. اصولا فکر کنم وزارت امور خارجه کسانی را که با گذرنامه خدمت یا سیاسی می‌روند و مامور می‌باشند، مطلع است.
نام فرزین پیروزپی همیشه به عنوان یکی از همراهان و مشاوران همیشگی علی مرادخانی مطرح بوده است. او در زمان ریاست علی مرادخانی در مرکز موسیقی، مشاور بخش‌بین‌الملل مرکز موسیقی بوده و در چندین دوره جشنواره موسیقی فجر، مسئول بخش بی‌الملل بوده است. پس از استقرار تیم جدید در معاونت هنری، دوباره نام فرزین پیروزپی مطرح شد. او که هم اکنون به عنوان مشاور بین‌المل در موزه موسیقی نیز فعالیت می‌کند، یکی از افرادی بود که همراه با علی‌ترابی و علی مرادخانی برای انجام برخی رایزنی‌ها به آمریکا سفر کردند. اما چندی پیش علی رهبری مدیرهنری ارکستر سمفونیک تهران در نشست خبری اعلام کرد که پیروزپی مامور حل مشکلات ارکسترها شده‌ است. به همین بهانه با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

*چندی پیش اعلام شد که شما مامور حل مشکلات ارکستر سمفونیک تهران شدید؛ در ابتدای گفت‌وگو اگر مایلید در این باره صحبت کنید.

حدود یک ماه پیش یکی از دوستان به من اطلاع داد که آقای رهبری مایل هستند با من ملاقاتی داشته باشند و بالاخره پس از مدتی این دیدار انجام شد و نهایتا ایشان از من دعوت کردند که در ارکستر برای همکاری در کنار ایشان باشم؛ بر همین اساس یک جلسه با آقای مرادخانی داشتیم و طی این جلسه آقای رهبری درخواست خود را مطرح کردند و گفتند که برای حل برخی مشکلات، من در کنارشان باشم تا بتوانیم برخی امور را ساماندهی کنیم، به این ترتیب شد که من کنار آقای رهبری قرار گرفتم.

*عمده مشکلاتی که علی رهبری مطرح می‌کند، مسائل مادی است؟

بله. اصل مشکل مباحث مالی است چون بر اساس بودجه‌ای که برای ارکستر درحال حاضر وجود دارد، با برنامه‌ریزی که انجام شده تناسبی ندارد. تا پایان سال حدود 3 ماه باقی مانده و باید با آقای رهبری بررسی کنیم تا ببینیم کدام برنامه‌ها را در اولویت و کدام برنامه‌ها را برای مراحل بعدی بگذاریم. چون ارکستر هم یک سفر برای چین دارد و باید آن بودجه را هم در نظر بگیریم. الان تقریبا یک هفته است که در کنار آقای رهبری هستم و با هم موارد مشکلات را لیست میکنیم.

*این فقط مختص ارکستر سمفونیک است یا مجموعه ارکسترهای ملی و بقیه را هم شامل می‌شود؟

با ارادت و شناخت و علاقه‌ای  که به آقای فخرالدینی دارم فکر می‌کنم ارکستر ملی با حضور ایشان با توجه به جلسات و تمرین‌هایی که برای ارکستر در نظر گرفتند، مشکلات کمتری دارند و لیکن امیدوارم که بتوانیم با برنامه ریزی صحیح به یک نتیجه گیری منطقی برای هردوارکستر برسیم.

*سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اعلام کرد که 4 میلیارد تومان بودجه ارکسترها ابلاغ شد اما در نهایت اعلام شد که 2 میلیارد به مجموعه رسید و 2 میلیارد که برای سخت افزارها و سازها و... بوده هنوز داده نشده است. موضوعی هم مطرح شد که گفتند از سود این 2 میلیارد در بانک یکسری از هزینه‌ها تامین شد، این موضوع صحت دارد یا خیر؟

من چند روزی بیشتر نیست که آمدم و اصولا در جریان مسائل قبلی ارکستر و مطلبی که می فرمایید نیستم. با آقای رهبری صحبت کردم و بایدبر اساس انچه داریم برنامه‌ریزی کنیم،

*چقدر از بودجه امسال داده شده است؟

اطلاع ندارم ولی بنظر میرسد که برای برنامه‌های اینده ارکستر تخصیص جدید واریز نشده است.

*پس شما نمی‌دانید رقم دقیقا چقدر است؟

خیر.

*برنامه‌ای که آقای رهبری تا مهر آینده دارد دچار تغییرات خواهد شد یا خیر؟

متاسفانه آن برنامه ها را ندیدم، قرار شد وقتی آقای رهبری از سفر برگشتند با هم بنشینیم و برنامه ها را بررسی کنیم و مطابق بودجه‌‌ای که تعلق میگیرد برنامه‌ریزی کنیم.

*سفرهای ارکستر سمفونیک به چین و اتریش چگونه خواهد بود؟

آقای رهبری اطلاع دادند که ارکستر سمفونیک چین که برای اجرای برنامه در تالار وحدت به ایران سفرکرده بود، مدیر ارکسترچین از ارکستر سمفونیک تهران دعوت کرده اند که با تقبل  هزینه‌های اقامتی و پذیرایی ارکستر در شانگهای برنامه اجرا نماید. در حال برنامه‌ریزی هستیم که به طریقی هزینه بلیط هواپیما را برای این سفر تهیه نماییم.

*حدود زمانی سفر به چین مشخص شده است؟

فکر می‌کنم اردیبهشت باشد.

*اتریش چطور؟

قرار است ارکستردر یک فستیوال بین‌المللی در اتریش شرکت نماید، و این مطلب را جناب رهبری به من اطلاع دادند.

*شما به عنوان کسی که می‌خواهد مشکل ارکسترها را حل کند انتخاب شده‌اید. حال سوال قابل طرح  این است که نقش بنیاد رودکی در این میان چیست؟ آیا نمی‌تواند از پس مشکلات ارکسترها بربیاید که شما مامور می‌شوید؟

خیر اینطور نیست. نظر آقای رهبری هم این نیست که به جای بنیاد رودکی کاری کنم، هم بنده و هم آقای رهبری زیر نظر مدیریت بنیاد رودکی هستیم و با همکاری هم می توانیم این مشکلات را حل کنیم. هرگز نیامده‌ایم که روبروی هم بایستیم و قرار است در کنار هم و با توانی که داریم با کمک اعضای ارکستر وکر مشکلات را حل کنیم.

*پس شما حکم رسمی دارید؟

خیر. من فقط به دعوت آقای رهبری در کنار ایشان قرار گرفتم و می‌خواهم با ایشان در اموری که لازم می‌دانند، همکاری کنم.

*در چهارچوب و قوانین چنین چیزی می‌گنجد یا خیر؟ یعنی اینطور تعریف می‌شود که شخصی که حکم ندارد، مشاور باشد و در امور اجرای هم دخیل باشد؟

من فکر می‌کنم هر شخصی می‌تواند در اموری که لازم می‌داند با افرادی که مورد تاییداش است مشورت کند. آقای رهبری یک هنرمند هستند و با بودجه و وضعیت اداری و مالی و ... زیاد آشنایی ندارند. قرار است که بنده در کنار ایشان در مورد مسائل مالی و اداری آنچه که مورد نظرشان هست  بر اساس بودجه‌ای که بنیاد رودکی دارد، با آقای رهبری برنامه‌ریزی کنیم.

*جناب پیروزپی وقتی اسم شما رسما برای فعالیت در ارکستر عنوان شد، بسیاری متعجب شدند. همواره مسائلی در ارتباط با شخص شما مطرح بوده است. مثلا گفته می‌شود شما در سال 84  به دلایل مختلف از مجموعه مرکز موسیقی کنار گذاشته شدید و یا گفته شد که به شما حکم انفصال از خدمات دولتی داده شده است. آیا صحت این گفته‌ها را تایید می‌کنید؟

خیر، من همه ساله در ایام جشن‌های انقلاب و زمان برگزاری جشنواره  فجر از محل خدمتم به درخواست مدیرکل وقت مرکز موسیقی به جشنواره مامور می‌شدم. این موضوع سابقه حدود 20 ساله دارد که در دوره سه مدیر کل مرکز و دفتر موسیقی انجام پذیرفته، درسال 84 هم در پایان جشنواره فجر به روال سال‌های گذشته به محل خدمت خودم برگشتم. البته نامه پایان ماموریت سال 84 و تشکر مدیرکل دفتر موسیقی هنوز در پرونده خدمتی من موجود است. و هرگز وقفه‌ای در خدمات دولتی‌ام وجود نداشته و سابقه‌ام در فرهنگ و هنر بیشتر است. من یک هنرمند و تذهیب‌کار هستم و مدتها در مرکز هنرهای تجسمی، موزه هنرهای معاصر، معاونت هنری، مرکز موسیقی و معاونت سینمایی بعنوان مشاور همکاری کرده‌ام و در طرح تعویض ضریح حضرت امام رضا (ع) از طرف وزارت ارشاد بعنوان مدیر گروه هنرمندان معرفی شده بودم که نتیجه آن ضریحی است که هم اکنون در بارگاه امام رضا(ع) وجود دارد.

*زمانی که آقای مرادخانی در معاونت هنری مستقر شدند شما دوباره به مجموعه برگشتید؟

خیر. البته همکاری با ایشان همیشه باعث افتخار برای من است.

*اما شما در بعضی از ماموریت‌های بین‌المللی معاونت هنری حضور داشتید. از جمله سفر پرحاشیه و مسکوت به آمریکا.

سفر من به آمریکا به دعوت مدیر موسسه فرهنگی ایرانیان در نیویورک بوده است و من قبلا در زمان حضور ایشان که بعنوان معاون وزیر در امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران منصوب بودند،‌ به عنوان مشاورامور اجرایی و مالی  ایشان بودم و با شناختی که از من داشتند این دعوت صورت پذیرفته بود.

*حکم رسمی دارید یا خیر؟

من اکنون به عنوان مشاور بخش بین‌الملل با «موزه موسیقی» همکاری می‌کنم.

*از سفرتان به آمریکا بگویید. اینکه الزام این سفر چه بوده و چه دستاوردهایی داشته است؟

در یکی از دانشگاه‌های آمریکا به کشور های مختلف اطاق‌هایی به عنوان کلاس داده شده که در آن کلاس باید طرح‌هایی اجرا شود که دارای شرایط خاص باشد. مثلا قدمتی بیش از 300 سال داشته باشد و از آثار باستانی موجود الهام گرفته شده باشد. مجری این طرح یکی از اساتید آن دانشگاه است که پس از اشنایی ما با ایشان دوبار به ایران آمده‌اند و با گروه اساتیدی که دعوت کرده بودیم، آشنا شدند ونظرات مختلف هترمندان ایرانی را که بیشتر مربوط به آثار تاریخی ایران بود شنیدند و قرار شد برای سفر بعدی ایشان تعداد دیگری از صاحب نظران را دعوت کنیم. در حال حاضر کشورهایی نظیر فرانسه، کره جنوبی، مصر، روسیه، ژاپن، سوریه و... کلاس‌های خود را دایر نموده‌اند.

*آقای مسئله‌دان مسئول اتاق ایران در آن دانشگاه هستند؟

بله ایشان از طرف آن دانشگاه ماموریت دارند که این اتاق را بر اساس ضوابطی که گفته شد، طرح‌ها را آماده و به آن دانشگاه ارائه نماید.

*اما در آن زمان برخی رسانه‌های آمریکایی عنوان کردند که یک دیدار هم با آقای سالیوان مشاور عالی وزارت امور خارجه صورت گرفته است...

اصلا چنین اتفاقی نیفتاده و شایعه است.

*حداقل این را تایید می‌کنید که شما در همایشی حضور داشتید که او هم حضور داشته است.

من در مهمانی که حضور داشتم، یک عده از اساتید و مسولین دانشگاهی حضور داشتند. من این شخص که شما می‌گویید را ندیدم. در آنجا با چند نفر از اساتید ایرانی و مسئول بنیاد فرهنگی ایران پای یک میز نشسته بودیم و صحبت ما بیشتر در مورد طراحی اطاقی بود که ذکر کردم، با افراد دیگری نه صحبت و نه جلسه‌ای داشتیم.

*چرا موضوع این سفر و برنامه‌های آن هیچ‌وقت اعلام خبری نشد؟

چون به دعوت یک موسسه فرهنگی ایرانی رفته بودیم و در مورد مسایل و موضوعاتی بود که آن موسسه برای مشورت و بازدید از محل‌ها از ما دعوت کرده بود.

*جناب پیروزپی شما در قالب یک هیات رسمی دولتی به آمریکا سفر کردید. کشوری که حد و مرزهای و مواضع سیاسی ما نسبت به آن کاملا روشن و مشخص است. به نظر شما این گفته منطقی است که خبر خاص و کار خاصی نبود؟! آیا اساسا مسولین وزارت خارجه در جریان این سفر بودند؟

سفر ما یک سفر رسمی نبود که وزارت امورخارجه بخواهد در جریان باشد. اصولا فکر کنم وزارت امور خارجه کسانی را که با گذرنامه خدمت یا سیاسی می‌روند و مامور می‌باشند، مطلع است.

*متاسفانه توضیحات شما در خصوص این سفر قانع کننده نیست. در حاضر هم شما مشاور بخش بین الملل معاونت هستید؟

خیر.

*در موزه موسیقی هم اتفاقاتی در حوزه بین‌الملل افتاده است. کمی در باره این اتفاقات صحبت‌ کنید.

 در موزه موسیقی در بخش بین الملل مشغول تحقیق و بررسی کلیه آثاری شنیداری و صوتی هستیم که در موزه‌های جهان نگهداری می‌شود، اولین ضبط در ایران توسط آلمانی‌ها انجام پذیرفت که داستان بسیار جالبی دارد؛ آن زمان برای ضبط از شاه وقت یعنی مظفرالدین شاه اجازه گرفته شده و یاآثاری که بر روی فنوگراف‌ها وجود دارد، ما برای شناسایی آثار شنیداری گذشته ایرانی با موزه‌های مختلف در ارتباط هستیم و همچنین با یکی از دانشگاه‌های آلمان که تخصصشان در این کار است و به مصر رفته بودند و کلیه آثار موسیقیایی آنجا را به صورت دیجیتالی درآورده بودند، نیز برای دیجیتالی کردن آثار همکاری میکنیم.

*یک گروه آلمانی هم به تهران آمده بود.

بله آمدند و با ما همکاری می‌کنند. چون اکثر آثار صوتی و شنیداری ما در گذشته توسط آلمان‌ها ضبط شده است.

*تا الان چیزی ضبط شده است؟

بله.

*چند درصد آثاری که در موزه بوده به شکل دیجیتالی در آمده؟

تا الان حدود 4800 صفحه سنگین و 7000 صفحه و حدود 4000 تا نوار ریل و نوار کاست را ضبط کردیم.

*آلمانی‌ها بی چشمداشت این کار را کردند؟

برای هر نوع همکاری بیشتر طرفین مسایل مورد نیاز خود را در نظر می‌گیرند ولی را بطه ما با این گروه واقعا در یک سطح فرهنگی و تحقیقاتی است.

*چه منفعتی برای آنها دارد؟

حفظ آثار موسیقیایی ضبط شده‌ای که توسط آنها انجام پذیرفته و همچنین  بعضی از محتوای این آثار فقط توسط کارشناسان ما قابل تشخیص و شناسایی است.

*در مورد اتفاقاتی که در اختتامیه مسابقات جام باشگاه‌های کُشتی جهان برای ارکستر سمفونیک افتاد بگویید.

ابتدا لازم است از جناب آقای رسول خادم این پهلوان محبوب و فرهنگ دوست  کشورمان تشکر کنم که از ارکستر سمفونیک تهران دعوت بعمل آوردند که در حضور 12 کشور شرکت کننده در جام جهانی کشتی آزاد باشگاه‌های جهان حضور یابد و سرود جمهوری اسلامی ایران را اجرا نمایند و این افتخار بزرگی برای ما بودکه متاسفانه انجام نشد.

ما یک توافقنامه با فدراسیون کشتی داشتیم که قرار بود در مراسم اختتامیه کشتی سرود جمهوری اسلامی را اجرا کنیم. در چنین مراسمی لازم است اکستر رسمی کشور برود و سرودرا اجرا نماید و این یک کار تخصصی است. در ارکستر برای اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران کر و ارکستر شامل آقایان و خانم‌ها می‌باشند، ما بعد از اینکه توافق نامه را منعقد کردیم و فدراسیون کشتی مجوزهای لازم را از بخش‌های مختلف حراستی و حفاظتی گرفت، صبح برایمان کامیون فرستادند و وسایل موسیقی و ساز و ... را فرستادیم و گروه فنی ارکستر رفتند و چیدمان ارکستر را در سالن 12 هزار نفری انجام دادند و دو ساعت قبل از اجرای برنامه فدراسیون کشتی برایمان چهار دستگاه اتوبوس فرستاد تا گروه را از مقابل تالار وحدت به سالن ببرند. موقع ورود یک آقای سرهنگ که خودشان را مسول یگان ویژه معرفی کردند به من گفتند اولا تمام این وسایل باید بازدید شود و ورود خانم‌ها هم ممنوع است. ما گفتیم برای بازدید وسایل هر دستوری بفرمایند آماده‌ایم، ولی برای اجرای سرود لازم به حضور همه است و زمانی هم که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، زمان توزیع جوایز و مراسم اختتامیه هست که همه با لباس می‌آیند، و کشتی‌ها تمام شده؛ ایشان در ادامه گفت خیر، من اجازه نمی‌دهم. بعد از اینکه با ایشان صحبت کردیم و دیدیم حضور گروه در محوطه توجه خبرنگاران خارجی را دارد جلب می‌کند، اجازه دادند به اتاق‌هایی که داخل مجموعه 12000 نفری بود برویم و مستقر شویم، بعد از دو ساعت از مسئولین سوال کردیم و گفتند دنبال فرمانده ایشان می‌گردیم و ایشان می‌گوید باید فرمانده‌ام دستور دهد تا بگذارم، مسئولین فدراسیون کشتی می‌گفتند ما مجوزهای لازم را گرفتیم. در هر صورت وارد بحث‌های خاص آنها نشدیم و چون دیدیم مدت طولانی هست که در اینجا هستیم، گفتیم اگر اجازه دهید چون شب در تالار وحدت برنامه داریم برگردیم. ما با اتوبوس‌های فدراسیون کشتی آمده بودیم و سوار همان‌ها شدیم و بعد از حدود 1 ساعت معطلی در اتوبوس‌ها بالاخره اجازه خروج دادند تا بتوانیم برگردیم و در تالار وحدت برنامه‌مان را اجرا کنیم.
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: