انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴
برنامه«سوگینه های کهن اقوام ایران زمین» شب گذشته با اجرای 6 گروه مختلف از سوگ خوانان مناطق مختلف کشورمان و همچنین سخنرانی محمدرضا درویشی، مجید رجبی معمار، حمیدرضا نوربخش و واکنش تند و عجیب حمیدرضا اردلان همراه بود.

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، این برنامه از ساعت 18 چهارشنبه 18 آذر در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان و با نوای سنج و دمام آغاز شد؛ اجرای این بخش پر شور را گروه حاج ماشالله عباسیان از بوشهر بر عهده داشتند که طی آن از سازهای چون سنج، دمام و بوق استفاده شد.

پس از این اجرا دامون شش بلوکی پژوهشگر موسیقی قشقایی به عنوان مجری این برنامه روی سن آمد و گفت: امشب قرار است با آخرین نسل از راویان و مجریان سوگینه های کهن ایران زمینه آشنا بشویم و نمونه هایی ناب و کهن از موسیقی سوگ را که در مناطق مختلف کشورمان اجرای می شود را بشنویم.

در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان والین سخنران«سوگینه های کهن اقوام ایران زمین» بود که پس تسلیت گفتن ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) گفت: ما در این مجلس گردهم آمده ایم برای ارائه برخی آئین هایی که هنرمندان در گوشه و کنار کشور برگزار می کنند و موسیقی را که به صورت سوگینه دارند بشنویم. وقتی هنر این سرزمین با اسلام ارتباط پیدا کرد ایرانی ها برای ائمه(ع) و پیامبر(ص) سنگ تمام گذاشتند. در این سرزمین کسانی که با نغمه ها آشنایی داشته اند در این زمینه ابراز هنرمندی کرده اند.

پس از رجبی معمار نوبت به حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی رسید تا درباره سوگینه های ایران سخن بگوید؛ نوربخش گفت: اقوام مختلف ما آداب و سننی دارند که موسیقی رکن رکین آنها محسوب می شود و از طریق این سنن نغمه ها و نواهایی که این اقوام داشته اند سیقل خورده است. ما باید این سنت ها را حفظ کنیم.

نوربخش در ادامه عنوان کردمتاسفانه امروز سوگواری های اهل بیت سمت و سوی خوبی ندارد که متاسفانه در عرصه فرهنگی نیز شاهد آن هستیم. از رهبری معظم تا مسئولان و بزرگان کشورمان نیز به این موضوع اشاره داشته اند. این سوگواری ها متاسفانه توسط برخی رسانه ها توریج می دهد که باید آسیب شناسی شود.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: سوگواری واقعی ما چیزی است که امشب در این برنامه اجرای می شود و شما خواهید دید. یکی از بسترهای حفظ موسیقی ما به طور قطع و بدون شک منبر و مداحی بوده که هم افزایی خوبی هم داشته اند و باید به آن توجه داشته باشیم.

اجرای سوگینه«چپی واویلا» که از سوگینه های ایل بختیاری است توسط سبزعلی خجسته و رحمان خجسته ، همچنین اجرای«موری مازندران» با همراهی رضا دیو سالار، زینب ربیع زاده و رقیه ربیع زاده بخش بعدی این برنامه بود.

محمدرضا درویشی دیگر سخرنان این برنامه بود که با روایتی متفاوت از سخنرانی های همیشه اش گفت: من نمی خواهم مطابق عرف از جنبه اتنوموزیکولوژی به این سوگینه ها نگاه کنم و همچنین در این برنامه نمی خواهم مانند گذشته حرف هایی که جنبه اعتراضی به نهادهای فرهنگی داشته باشد را بیان کنم. یعنی نمی خواهم بگویم که چرا این نهادها از موسیقی اصیل ایرانی حمایت نمی کنند. یا چرا برخی از نهادها با موسیقی اصیل ایرانی لجاجت دارند و چرا نمی فهمند ما چه می گوییم. من نمی خواهم بگویم که چرا کمر به قتل سنت ها و اصالت ها بسته اید.

این پژوهشگر موسیقی نواحی عنوان کرد: این مویه هایی که امشب اینجا می شنویم اساس هم متعلق به هر قومی می شود که آنها را اجرا می کند و هم متعلق به هیچ قومی نیستند. اینها در واقع سمبل و نمادهایی هستند که هم برای مجریان آنها و هم برای شنوندگانشان به طور واقعی معنایشان را از دست داده اند. یعنی امروز این آئین ها اجرا می شود بدون اینکه ما بدانیم که اینها برگردان عملی یک محتوای اساطیری است.

درویشی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به قول باب دیلن که گفته بود من فقط آهنگ ها را می آورم و به نوعی نقش یک پستچی را دارم در اینجا هم خود من در واقع یک پستچی هستم که اصولا در مقابل چنین فضایی امانتدار است و موضع نمی گیرد. حرف های من بدون موضع گیری است که من بر اساس یک برداشت ذوقی آن را به شما می گویم و موضعی در مقابل هستی ندارم. به هر حال چنین مواردی که به آن اشاره کردم به قدری دارای دامنه وسیع و گسترده ای است که در این مراسم نمی توانیم همه آنها را بیان کنیم پس بنابراین ترجیح می دهم تا صحبت هایم را همین جا قطع کنم و شما را به شنیدن اجرای نمونه های سوگواری اقوام ایران دعوت کنم.

در بخش های دیگر برنامه «سوگینه های کهن اقوام ایران زمین» آیین های «پاوه موری» از کرمانشاه، «مصیبت نامه آذری و منصوری» از آذربایجان، «سرو- گوگریو- غمونه- شاهنامه خوانی» از ایل بختیاری، بویراحمد و ایل بهمئی اجرا شد.

پیمان بزرگنیا پژوهشگر موسیقی بختیاری و طراح این برنامه درباره یکی از واژه ها و برخی ویژگی های اجرایی که گروه بختیاری در این سالن داشتند مطالب کوتاهی را بیان که بلافاصله پس از پایین آمد او از روی سن حمیدرضا اردلان به سرعت خود را به پشت میکروفن رساند و درباره جایگاه کنونی پژوهش در موسیقی به تندی انتقادی کرد و به همان سرعت نیز از سن پایین آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: