انتشار: ۰۳:۲۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
«فرانسیس فورد کاپولا» با اشاره به بحران دنیای عرب گفت: هم‌اکنون تعابیر درستی از دین زیبای اسلام نمی‌شود.
خالق فیلم پدرخوانده از اسلام دفاع کرد

به گزارش تابناک فرهنگی، این کارگردان سرشناس آمریکایی که امسال به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم مراکش حضور دارد، در نشست خبری در افتتاحیه این رویداد سینمایی درباره موانعی صحبت به میان آورد که فیلمسازان باید با غلبه بر آنها و ساخت فیلم‌های شخصی دنیا را تغییر دهند.

این کارگردان 74 ساله در بخشی از سخنانش گفت: اشتباه فکر نکنید که تنها هنر دارای قدرت برای تغییر دنیاست و این که هنرمندان مسئولیت هنر را برعهده دارند چرا که این گونه نیست. امروز اگر می‌خواهید بدانید دنیا در دست چه کسی است نگاه کنید چه کسانی استخدام کنندگان اصلی هنرمندان در جهان هستند، این شرکت‌های گوناگونی هستند که هنرمندان را استخدام می‌کنند.

کارگردان سه گانه «پدرخوانده» در ادامه افزود: زبان سینما در ابتدای قرن گذشته توسط پیشگامانی ابداع شد که برای تجربه کردن آزاد بودند اما امروز شما نمی‌توانید جرات تجربه کردن را داشته باشید. افرادی که سینما را تحت کنترل دارند می‌خواهند فیلم‌های سودآور بسازند. اکنون ما در یک نقطه تحول قرار داریم: به عنوان هنرمند می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم اما برای این کار نیاز داریم برای تجربه کردن آزاد باشیم.

«کاپولا» همچنین با اشاره به بحران دنیای عرب گفت: آنچه امروز بر سر اسلام می‌آید بسیار اندوه‌آور است. اگر قرآن را بشناسید می‌دانید که اولین جمله آن "خداوند رحمان رحیم" است. این واژه‌ها ریشه‌های این دین زیباست که در حال حاضر تعابیر درستی از آن نمی‌شود.

«فرانسیس فورد کاپولا» از بزرگترین فیلمساران معاصر سینمای جهان است که از جمله افتخارات و جوایز سینمایی وی طی چهار دهه فیلم‌سازی می‌توان به جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1971 برای «پاتون»، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1973 برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1975 برای «پدرخوانده‌2»، جایزه بافتا بهترین کارگردانی در سال ‌1978 برای «اینک آخرالزمان»، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال ‌1991، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال ‌1979 برای فیلم «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال ‌1974 برای فیلم «مکالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی در سال ‌1980 برای «اینک آخرالزمان»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال ‌1973 برای «پدرخوانده»، جایزه ویژه پنجاهمین سال تأسیس جشنواره سن‌سباستین در سال ‌2002، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال ‌1992، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین در سال ‌1969 برای «ماهی پر جنب‌وجوش» اشاره کرد.

پانزدهمین جشنواره فیلم مراکش از تاریخ 4 تا 12 دسامبر برگزار می‌شود./ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: