انتشار: ۰۳:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴
محمدعلی رجبی‌دوانی گفت: تقلب آثار هنری تبدیل به یک معضل بزرگ تاریخی شده است و تاریخ هنر را تغییر می‌دهد.
به گزارش تابناک فرهنگی ؛ محمدعلی رجبی دوانی اظهار داشت: یکی از مشکلات دلالی آثار هنری، وارد شدن آثار قلابی به تاریخ هنر است. این مسئله امروز تبدیل به یک معضل بزرگ تاریخی شده است و تاریخ هنر را تغییر می‌دهد. تا جایی که در برخی جاها مواد قدیمی را ذوب می‌کند، از آن کارهای جدید می‌سازند و همین منجر می‌شود که بنیان‌های تاریخ هنر قابل اعتماد نباشد.

* ورود آثار تقلبی به بازار، به اقتصاد هنر ضربه می‌زند

این پژوهشگر فلسفه هنر یادآور شد: ورود آثار تقلبی کم کم منجر بی‌اعتباری آثار هنری می‌شود و زمانی که مخاطب اعتماد نداشته باشد به آن اثر، به اقتصاد هنر نیز ضربه می‌خورد. تنها راهش این است که وزارت ارشاد یک جایی را برای حراج‌ها و گالری‌ها قرار دهد و راهکارهایی را تعیین کند تا کارشناسان جلوی تکرار این رویدادها را بگیرند.

رجبی دوانی بیان داشت: متأسفانه کارشناسان وابسته زیاد شده‌اند؛ آنها برای بانک‌ها، مؤسسات کارشناسی می‌کنند، بدون اینکه صلاحیت کارشناسی داشته باشند یا اینکه مسائل دیگری در این میان است، آنها خودشان را با مارکتینگ هنری و خلاف عمل می‌کنند، لذا باید وزارت ارشاد قوانینی را بگذارد، مرکزی را برای نظارت ایجاد کند در غیر این صورت وضع روز به روز بدتر خواهد شد و هیچ ملاکی هم برای شناسایی نخواهیم داشت.

* مراکز و وزارت‌خانه‌های دیگر برای نگهداری آثار هنری مشارکت کنند

وی در خصوص سرقت آثار در نیمه نخست امسال از سوی امین اموال در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: هم این اتفاق به این خاطر است که افرادی در این میانه هستند که وجودشان صلاحیت اظهار نظر در این موارد را ندارند باید افرادی و جایی باشد که تمام این مسائل را دقیق پیگیری کند و آنجا پاسخگو باشد الان هیچ جا پاسخگو نیست. مسئول موزه می‌گوید این طور بوده؛ عده‌ای می‌‌گویند این طور نبوده است.

این کارشناس هنر یادآور شد: از طرفی دیگر متأسفانه اجازه نمی‌دهند کسی برود و وضعیت آثار را ببیند؛ ضمن اینکه این نگرانی وجود دارد یکی بگوید که در موزه هنرهای معاصر آثار اصل خارج شده است؛ در این صورت باید چند میلیون‌ دلار خرج کنیم تا ثابت کنیم این اثر اصل است.

وی بیان داشت: بهتر است مراکز قابل اعتماد و وزارتخانه‌های دیگر در امر نگهداری مشارکت داشته باشند. در این صورت این آثار مهر شده را برای مؤسسات داخلی و بین‌المللی قابل قبول باشد.

* دولت نظارتی بر نمایشگاه‌ها و حراج‌ها ندارد

وی در خصوص حراج‌های داخلی و خارجی، ادامه داد: در دلالی‌های بزرگ هیچ ملاکی جز گفتار عده‌ای از کارشناسان نیست، که کارشناسان هم در اختیارشان هستند. در کشور ما یکی از معضلات این است که دولت هیچ نظارتی بر نمایشگاه‌ها و حراج‌های داخلی ندارد و متولیان حراج‌ها هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند؛ اگر همین طور پیش برویم، وضعیت ما بدتر از وضع غرب خواهد شد./فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: