انتشار: ۱۹:۲۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سه روز پر تب و تاب از نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران گذشت. آنچه می خوانید گزارشی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در همین ایام است.
سه روز پر تب و تاب از نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران گذشت. آنچه می خوانید گزارشی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در همین ایام است.

به گزارش تسنیم، سومین روز از بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب در حالی ساعات پایانی خود را پشت سر می گذارد که شلوغ ترین روز خود طی سه روز گذشته را تجربه می کند. بنا بر اعلام تعدادی از ناشران عمومی امروز نسبت به روزهای گذشته میزان مخاطبان مراجعه کننده بیش از روزهای قبل بوده است. امروز بازار کتاب در شبستان اصلی سالن ناشران عمومی داغ است و برخی برای تهیه کتاب مورد نظرشان از ساعات آغازین نمایشگاه به شبستان آمده‌اند.

برخی از کتاب ها در روزهای گذشته از اقبال خوبی برخوردار بودند که اسامی آنها به شرح ذیل است:

در انتشارات سوره مهر مطابق سال‌های گذشته کتاب هایی که با تقریظ رهبر معظم انقلاب نوشته شده‌اند، از مخاطب بیشتری نسبت به دیگر آثار برخوردار بودند. کتاب «آن بیست و سه نفر» که اخیراً تقریظ رهبر انقلاب بر آن رونمایی شد، بیشترین اقبال را در میان کتاب ها به همراه داشت. این اثر که در اولین روز نمایشگاه با چاپ دوم عرضه شد، در سومین روز خود به چاپ پنجم رسیده است.

«آن بیست و سه نفر» خاطرات احمد یوسف‌زاده از روزهای جنگ و اسارت است که عوامل متعددی مانند شیوه نگارش نویسنده در بیان خاطرات، حوادث ذکر شده در آن مانند دیدار 23 نوجوان اسیر شده با صدام حسین و... این کتاب را خواندنی کرده است.

«دا»، «نورالدین پسر ایران»، «دختر شینا»، «آه با شین»، «نامه های کوفی»، «لشکر خوبان»، «فیض بوک» و چهارگانه فاضل نظری از دیگر عناوین پرمخاطب در این سه روز نمایشگاه در غرفه انتشارات سوره مهر در بخش مکتوب بود. بنا بر اعلام این انتشارات، از میان کتاب های الکترونیک نیز کتاب‌های «دختر شینا»، «دا» و «آه با شین» نیز از میان 600 عنوان کتاب الکترونیک ارائه شده بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

«مرد رؤیاها» از سیدمهدی شجاعی نیز از انتشارات نیستان بیشترین مخاطب را داشته‌ است. این اثر «مرد رویاها» در واقع فیلمنامه یک سریال تلویزیونی 13 قسمتی درباره زندگی شهید چمران  از سال‌های جوانی شهید تا زمان شهادت است،‌ داستان از زمان حال شروع شده و نویسنده‌ای را روایت می‌کند که در راه نگارش زندگی‌نامه شهید چمران دست‌نوشته‌های چمران را یافته و زندگی وی را از طریق همین دستنوشته‌ها درک می‌کند.

دوران جوانی چمران و آشنایی با همسر آمریکایی‌اش‌، تحصن در سازمان ملل به منظور اعتراض به جنایات رژیم شاه در زندان‌های ساواک، ادامه مبارزات و حضور در سفارتخانه ایران در واشنگتن،‌ ازدواج با ماریا در آمریکا،  واکنش چمران به دستگیری برادر محمدرضاشاه در فرودگاه سوئیس به دلیل حمل مواد مخدر،‌ اعتراضات دانشجویان ایرانی در آمریکا به اعطای دکترای افتخاری به محمدرضا شاه در آمریکا،‌ سفر ناکام شاه به آمریکا برای دریافت دکتری بخشی از ماجراهای روایت شده در قسمت‌های اول تا هفتم این فیلم‌نامه است.

هم‌چنین ماجرای سفر چمران از آمریکا به مصر برای دریافت تجهیزات نظامی،‌ آشنایی چمران و امام موسی صدر، حضور چمران در لبنان،‌ درگیری‌های چمران و امام موسی صدر در منطقه نبعه و مبارزات این دو از جمله دیگر قسمت‌هایی است که شجاعی در این فیلمنامه آن‌ها را روایت کرده است.

حساسیت شجاعی در بیان جزیئات و حضور بدون پرده بسیاری از چهره ها تاریخی فعالی در مبارزات ضد رژیم پهلوی در خارج از کشور به دور از دسته بندی های سیاسی آنها در سال های پس از پیروزی انقلاب و نیز استفاده از ادبیاتی صمیمی و عامیانه بر نوشتن دیالوگ های این اثر نیز از مهمترین مواردی است که بر جذابیت این متن افزوده است.

«نامیرا» اثر صادق کرمیار نیز از دیگر آثاری است که در سه روز نخست نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است.

از میان آثار ارائه شده از سوی انتشارات صهبا نیز مطابق سال‌های گذشته کتاب «انسان 250 ساله» بیشترین مخاطب را داشته است. این اثر که شامل بیانات رهبر معظم انقلاب درباره سیره مبارزاتی رهبر معظم انقلاب است، به تازگی به زبان‌های مختلف از جمله عربی، انگلیسی و فرانسه ترجمه شده که برگردان این اثر نیز در نمایشگاه در غرفه مجمع جهانی اهل بیت(ع) توزیع می‌شود.

«مسیح در شب قدر»، «دغدغه‌های فرهنگی» و «طرح کلی اندیشه اسلامی» نیز از دیگر عناوین پرمخاطب این انتشارات در سه روز اخیر بوده است. «مسیح در شب قدر» که شامل خاطراتی از خانواده‌های شهدای مسیحی ارامنه و آشوری است، در بهمن ماه سال گذشته همزمان با آغاز سال نو میلادی منتشر شد و از همان زمان مورد استقبال ارامنه قرار گرفت. مراسم رونمایی از این اثر نیز در همان ایام در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

«از آخر مجلس» عنوان جدیدترین کتاب از میلاد عرفان‌پور است که شامل کلاسیک ها و نیمایی  های این شاعر جوان اهل استان فارس است که از سوی مؤسسه شهرستان ادب به تازگی منتشر شده و برای اولین بار در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است. بنا بر اعلام این انتشارات، کتاب جدید میلاد عرفان‌پور از میان دیگر آثار ارائه شده در غرفه این انتشارات بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است.

از میان دیگر آثار این انتشارات نیز کتاب های «فرار» از سعید پورطهماسبی، «بی تو نبودن»، «برج قحطی»، «خواب من» و «نا حماسه» بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

«عباس دست طلا» عنوان کتابی است از محبوبه معراجی پور که در سال گذشته برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب عرضه شد. این اثر که در همان ایام با خبر انتشار نظر رهبر معظم انقلاب درباره کتاب، خبرساز شده بود، امسال نیز در صدر پرمخاطب ترین کتاب های نشر فاتحان قرار دارد. «عباس دست طلا» شامل خاطرات حاج عباس علی باقری از روزهای جنگ و حماسه است که در نوع خود روایتی جدید و متفاوت از جنگ را ارائه می دهد. خاطرات علی باقری شامل حوادث و تلاش هایی است که گروه های پشتیبانی در جنگ آن را برعهده داشتند.

«خمپاره های فاسد» از داوود امیریان، «فرشته نجات» از عبدالرضا سالمی نژاد، «حزب دیالمه» از رحیم مخدومی نیز عناوین دیگر انتشارات فاتحان است که در این سه روز بیشترین اقبال را داشته اند.

بنا بر اعلام انتشارات افق نیز در سه روز اخیر کتاب «منگی» از ژوئل اگلوف بیشترین مخاطب را داشته است. بعد از آن سه گانه «نیویورک» در صدر پرفروش‌ترین‌های این انتشارات قرار دارد. در کنار این آثار نباید از کتاب‌های نوشته شده به قلم رضا امیرخانی غافل بود. مطابق آنچه از سوی این انتشارات اعلام شده، کتاب های «من او» و «قیدار» بیشترین مخاطب را داشته  اند و حتی فروش در میان این دو اثر رقابتی بوده است.

انتشارات سپیده باوران که در سال های اخیر تلاش کرده تا با ابتکار عمل و داشتن ذوق در نحوه ارائه آثار، مخاطبان خود را پای ثابت غرفه خود کند، امسال بیشتر با مجموعه های طنز به بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران آمده است. عابس قدسی، مدیر انتشارات سپیده باوران، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از «الا دختر» شامل دوبیتی های طربناک عرفانی، «مجنون در تهران» از حسین دهلوی و «شمشیر و جغرافیا» از محمدکاظم کاظمی بیشترین مخاطب را در سه روز اخیر داشته‌اند. از مجموعه شعر و ادبیات افغانستان نیز کتاب «دشت قابیل» از سپوژمی زریاب نیز مخاطبانی را به سمت خود جلب کرده است.

علاوه بر عناوین یاد شده، کتاب های «من زنده ام» شامل خاطرات معصومه آباد از روزهای اسارت و «مفاتیح الحیاة» شامل بیانات آیت الله جوادی آملی درباره سبک زندگی براساس سیره ائمه اطهار (ع) نیز بیشترین مخاطب را داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: