انتشار: ۰۳:۵۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
۲۷ سال بعد از تولید و روی پرده رفتن «گلنار» فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم به تازگی مقدمات تولید قسمت دوم این اثر را فراهم کرده است.
قسمت دوم «گلنار» پس از 27 سال تولید می شود

به گزارش تابناک فرهنگی، "گلنار” در سالهایی تولید شد و اکران گردید که سینمای کودک و نوجوان از جمله ژانرهای پرمخاطب سینمای ایران بود و شهروندان درگیر در فشارهای اقتصادی برآمده از جنگ تحمیلی در خلأ رسانه های سرگرم کننده به سینما به چشم یک سرگرمی‎‌ساز درجه اول نگاه می کردند.

در آن روزگار آن دسته از آثاری که می‌توانستند به اندازه بزرگترها توجه کودکان را هم به خود جلب کنند بازار خوبی داشتند و "گلنار” یکی از این آثار بود.

کامبوزیا پرتوی "گلنار” را براساس فیلمنامه‌ای از خودش و با همکاری مستقیم فرشته طائرپور که تهیه‌کنندگی کار را برعهده داشت به سرانجام رساند.

نتیجه کار هم نسبتا خوب بود و فیلم توانست توجه مخاطبان کودک را به خود جلب نموده و یکی از آثار پرفروش زمان خود باشد.

حالا نزدیک به سه دهه پس از ساخت "گلنار” فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم، پیش تولید قسمت دوم را آغاز نموده است.

در قسمت اول "گلنار” که بازیگرانی چون شهلا ریاحی، محرم بسیم، اکبر دودکار و غزل شاکری در آن حضور داشتند و فرشته صدرعرفایی و علیرضا توپچیان نیز بازیگران عروسکی بودند، ماجرای گم شدن گلنار در جنگل و اسارت او توسط خاله خرسه را می دیدیم و البته کمکهای خاله قورباغه به او برای رهایی از این اسارت.

قسمت دوم «گلنار» پس از 27 سال تولید می شود
داستان ۱۲ نوه خاله قورباغه که در نقاط مختلف دنیا پراکنده اند

حالا اما شنیده ها حکایت از آن دارند که در قسمت دوم "گلنار” این زندگی خاله قورباغه است که محور درام قرار گرفته است.

خاله قورباغه حالا سن و سالی ازش گذشته، به دوران سالخوردگی پای گذاشته و البته مادربزرگ شده است!

آن هم مادربزرگ ۱۲ نوه با خصوصیات روحی مختلف که هر کدام از آنها نیز ساکن در یک نقطه دنیا هستند.

داستان "گلنار۲” از آنجا آغاز می‌شود که این نوه ها برای دیدن مادربزرگشان عازم جنگل می‌شوند و حین این عزیمت و در نهایت حضور کنار مادربزرگ است که اتفاقات مختلفی را تجربه می‌کنند.

در نگارش "گلنار۲” سعی شده است به برخی ویژگیهای شخصیتی کودکان امروزی توجه شود و طائرپور که نظارت مستقیم در پروسه نگارش داشته کوشیده در قالب شخصیت پردازی نوه های خاله قورباغه تعریضهای مختلفی را هم بزند به حال و هوای کودکان روزگار فعلی.

آخرین کار کودک طائرپور "نخودی” بود که شش سال قبل تولید شده و روی پرده رفت و بعد از آن طائرپور درامی کاملا مرتبط با دنیای بزرگسالان با نام "آینه های روبرو” را تولید کرد.

محصولی که منشأ تلویزیونی نداشته و صددرصد سینمایی است

"گلنار” محصول زمانی بود که وسایل تفریحی کودکان به شدت محدود بود و البته رسانه ملی هم روزی بیشتر از ۲ ساعت برنامه کودک نشان نمی داد. در آن دوران "گلنار” می توانست به عنوان رقیبی قدرتمند برای سرگرم سازی کودکان خود را عرضه کند و مورد توجه قرار گیرد.

شاید اگر بخواهیم به بررسی محصولات کودکی از آن دوران بپردازیم که در دهه های بعد هم تولید شدند و موفقیتشان هم ادامه داشت ابتدا باید به "کلاه قرمزی” اشاره کنیم و بعد "شهر موشها” که البته هر دوی آنها یک تفاوت عمده با "گلنار” داشتند.

هم "کلاه قرمزی” و هم "شهر موشها” منشأ تلویزیونی داشتند اما "گلنار” محصولی کاملا سینمایی است.

"گلنار” در کنار نمونه هایی چون "دزد عروسکها” و "گربه آوازه خوان” جزو محصولات مستقل سینمای آن دوران بودند که در جلب مخاطب موفق عمل کردند.

حالا باید منتظر ماند و دید قسمت دوم "گلنار” که از ابتدا هم سینمایی بوده و منشأ تلویزیونی نداشته هم مانند "شهر موشها۲” و فیلمهای مختلف "کلاه قرمزی” با توجه مخاطبان روبرو خواهد شد یا نه؟

این را هم باید درنظر داشت که با توجه به تولید و آماده سازی قسمتی تازه از "کلاه قرمزی” با عنوان "کلاه قرمزی و دوستان”، احتمالا "گلنار۲” و "کلاه قرمزی و دوستان” دو رقیب اکران ۹۵ خواهند بود. / سینماژورنال

قسمت دوم «گلنار» پس از 27 سال تولید می شود
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: