انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
ستار اورکی که قبلا موسیقی فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی را نوشته اکنون در فیلم جدید فرهادی که " فروشنده" نام دارد با این کارگردان همکاری می کند.
دومین همکاری اصغر فرهادی و ستار اورکی در
به گزارش خبرنگارموسیقی تابناک فرهنگی، ستار اورکی که قبلا موسیقی فیلمهایی چون دوران عاشقی، سه ماهی، دربند، استرداد، ریسمان باز و آناهیتا را نوشته است ، دومین همکاری خود را  با اصغر فرهادی را آغاز کرد.

آهنگساز سریال های جلال الدین مولانا ، ستایش و... که  بیشتر از فرم های کلاسیک و موسیقی ارکسترال برای آثار خود استفاده کرده  و  احتمال می رود در این فیلم نیز از فرم های موسیقی کلاسیک استفاده کند.

موسیقی فیلم «جدایی نادر از سیمین» فقط برای سکانس پایانی و تنها با ساز پیانو و چند ساز زهی ساخته شده بود  تا مهر تاییدی بر روایت زندگی روزمره باشد. ستار اورکی قبلا درباره  کم و کیف ساخت موسیقی فیلم «جدایی نادر از سیمین گفته بود: اصغر فرهادی قصه خود را به خوبی می‌شناخت و معتقد بود که به دلیل روایت دقیق داستان، وجود موسیقی از ابتدای فیلم نیاز نیست چراکه داستان به گونه‌ای است که آهنگ زندگی و یک تصمیم برای ماندن و یا رفتن را در بردارد.

این آهنگساز همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا ساز پیانو را به عنوان ساز اصلی درنظر گرفته است، گفته بود: تصمیم برای استفاده از این سازبه عنوان ساز مادر از لابلای تصاویر فیلم بیرون آمد به این معنا که در طول فیلم یک سکانس وجود دارد که کارگردان مشغول بالا بردن ساز پیانو هستند در واقع این سکانس به این دلیل نشان داده شد که پیانو در عین حال قدرتمند به نظر می‌رسد بسیار شکننده و حساس نیز هست و فرهادی نیز بر این نکته تاکید بسیار داشت که نمایش این ساز حکایت تلویحی از فیلم است و از من خواست که صدای پیانو در موسیقی این فیلم به کار برود و من هم طبق نظر ایشان کار کردم و در‌‌نهایت متوجه شدم که استفاده از این ساز هوشمندی ویژه‌ای از سوی فرهادی بود؛ البته ناگفته نماند که اصغر فرهادی هنر موسیقی و رنگ موسیقایی فیلمی که می‌سازد را به خوبی می‌شناسد.

گفتنی است ، فیلم فروشنده به زندگى زن و شوهرى مى پردازد كه در حال بازى در نمايش «مرگ فروشنده» نوشته «آرتور ميلر»هستند.در این فیلم شهاب حسینى و ترانه علیدوستى که سابقه بازی در فیلم های فرهادی را داشته اند نقش اصلی را به عهده دارند و باید دید اورکی دراین فیلم که روایت تئاتر گونه دارند قرار است از چه نوع موسیقی استفاده کند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: