انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴
«نامیرا» برای محیط زیست می‌خواند

تلاش برای رواج پدیده «کنسرتِ سبز»

گروه «کر نامیرا» به رهبری و آهنگسازی فرهاد هراتی یکی از گروه‌هایی است که در جهت حفاظت از محیط زیست قدم برداشته و تا هفته‌هایی دیگر «کنسرت زمین مقدس» را برگزار می‌کند.
تلاش برای رواج پدیده «کنسرتِ سبز»

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی تابناک فرهنگی، محیط زیست و حفاظت آن یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود اما امروز در سراسر جهان تقریبا تمامی عوامل تشکیل‌دهنده محیط زیست تحت تأثیر فعالیت‌های انسان قرار گرفته‌اند. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و محیط زیست بسیاری از مناطق ایران در معرض خطر قرار دارند؛ از ماجرای ورود ریزگرها به کشور گرفته تا خشکی دریاچه ارومیه و هامون و... مسبب ایجاد نگران‌های جدی درخصوص آینده محیط زیست کشور شده‌اند.

اما در این میان برخی از اهالی موسیقی هم وارد این عرصه شدند و با هدف حمایت از محیط زیست و فرهنگ‌سازی در این زمینه ساز به دست گرفته‌اند و سعی می‌کنند این موضوع جدی و حساس را با زبان موسیقی بیان کنند. گروه «کر نامیرا» به رهبری و آهنگسازی فرهاد هراتی هم یکی از گروه‌هایی است که وارد این حوزه شده و تا هفته‌هایی دیگر «کنسرت زمین مقدس» را برگزار می‌کند.

«کنسرت زمین مقدس» پیرامون دغدغه‌های مرتبط با زمین و محیط زیست با اجرای گروه کر کودک و بزرگسال نامیرا شامل 65 نفر روی سن تالار وحدت در تاریخ‌های پنجم و ششم دی ماه اجرا می‌شود. تمامی قطعات ساخته شده توسط فرهاد هراتی با ساخت کلیپ‌ها و ویدیو آرت‌های مختص همین اجرا توامان شده است که همزمان بر پرده‌های سن تالار وحدت به انتقال مفهوم آثار به بیننده کمک می‌کند.

این روزها گروه کر نامیرا مشغول انجام آخرین تمرین‌های خود هستند. در یکی از همین روزهای تمرین معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به جمع اعضای این گروه رفت و خطاب به اعضای «نامیرا» گفت: «اصوات زیبا، موزون و معناداری که شما با احساس و هنر خود ایجاد می‌کنید، بدون کلمه و واژگان، مفهوم و معنایی قوی می‌سازند، زیرا محیط زیست فراتر از زمان، مکان و زبان است و از این رو اجرای عمومی اپرای «زمین مقدس» می‌تواند با تمام انسان‌ها ارتباط برقرار کند و مسأله و درد مشترک بشری را برای تمام انسان‌های کره‌ی زمین بازگو کند.»

اما این اولین بار نیست که یگ گروه موسیقی با هدف حمایت از محیط زیست دست به خلق اثر موسیقایی می‌زند. گروه راک «خورشید سیاه» نیز آلبوم «اشک سیاه» را در همین زمینه منتشر کرد که اتفاقا رییس جمهور نیز از اقدام این گروه تجلیل کرد. این اقدام دکتر حسن روحانی از یک نظر منحصر به فرد است؛ برای اولین باز رییس قوه مجریه کشور از یگ گروه «موسیقی راک» تقدیر کرد. البته این گروه قطعه «آقای رئیس جمهور بعدی» را قبل از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه ۱۳۹۲ هم منتشر کرده بود.

این آهنگ مطالباتی از رئیس جمهور آینده کشور در زمینه محیط زیست و مشکلات اجتماعی بود که در زمان انتشار مورد توجه محافل دانشجویی و انتخاباتی قرار گرفت. به طوری که محسن رضایی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ضمن فعالیت‌های تبلیغاتی خود در یکی از دانشگاه‌ها، این اثر را شنیده و درباره آن صحبت کرده بود.

رواج فعالیت‌های محیط زیستی در حوزه موسیقی را شاید بتوان «کنسرت سبز» نام‌گذاری کرد. اتفاقی که قطعا به شرط تداوم، در فرهنگ‌سازی در این حوزه و گوشزد کردن مخاطرات از بین رفتن محیط زیست به مردم و مسولان مثبت خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: