انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۴
جلسه نقد و بررسی آلبوم موسیقی «ماندالای درون» به آهنگسازی و نوازندگی سام اصفهانی جمعه ششم آذر با حضور تعدادی از نوازندگان و آهنگسازان صاحب نام در فروشگاه شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
به گزارش تابناک فرهنگی، جلسه نقد و بررسی آلبوم موسیقی «ماندالای درون» به آهنگسازی و نوازندگی سام اصفهانی جمعه ششم آذر با حضور تعدادی از نوازندگان و آهنگسازان صاحب نام از جمله فردین خلعتبری، هومان اسعدی، کارن کیهانی، بهنام ابوالقاسم و مانی جعفرزاده در فروشگاه شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

عده‌ای معتقدند پیانوی ایرانی، حرفی برای گفتن ندارد

بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو و سرپرست آنسامبل «ذاستا» در ابتدای این جلسه گفت: من اولین اجرای صحنه‌ای قطعات این آلبوم را را داشته‌ام و به خاطر دوستی‌ای كه با سام دارم، شاهد تولد تک تک قطعات این آلبوم بوده‌ام. نكته‌ای كه باید درباره «ماندالای درون» به آن اشاره كنم، این است كه همواره یك تقسیم‌بندی با عنوان پیانوی ایرانی و پیانوی كلاسیک وجود داشته است. عده‌ای معتقدند پیانوی ایرانی، حرفی برای گفتن ندارد و گفتگو‌های دیگری كه ریشه همه آن‌ها به ورود پیانو به ایران بازمی‌گردد. اما این ثر نشان می‌دهد باید از انتشار تجربه‌های شخصی در بین نسل جدید آهنگسازان خوشحال باشیم كه در عین پرداختن به موسیقی سرزمین‌شان، تحقیق زیادی انجام داده‌اند و به دنبال تلاقی یافته‌های‌شان با آموخته‌های‌شان هستند.

وی افزود: انتشار آلبوم «ماندالای درون» را به فال نیك می‌گیرم و شخصا امیدوارم این كار تداوم داشته باشد و برای ساز پیانو، قطعات بیشتری نوشته و اجرا شود تا ما به عنوان نوازنده، بیشتر اجرا كنیم و قدم بزرگ‌تری برای شناساندن این ساز به مخاطبان برداریم.

استفاده مناسب از مقام های موسیقی ایرانی

هومان اسعدی منتقد و دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز با اشاره به اینكه در ماندالای درون، كار یكدستی ارائه شده، اظهار داشت: عنوان این مجموعه، به نوعی فضای كلی اثر را بیان می‌كند و باید بگویم كه در این آلبوم، از موسیقی سنتی ایرانی و به خصوص مقام‌های موسیقی ایرانی به خوبی استفاده شده است.

وی درباره پانارامای نهفت، الوند و ماهور در این آلبوم توضیح داد و گفت: پانارامای الوند مربوط به مقامات مجلسی منطقه گوران است و تم اصلی آن، نمای كمانی دارد. پانارامای «نهفت» نیز، گردش نغمات خاصی را دارد و این موتیف همواره دستمایه پردازش‌های مختلف قرار گرفته، ضمن اینکه پانارامای ماهور نیز براساس درآمد ماهور بنا شده است.

مخاطبان عادی موسیقی توجه داشته باشند

مانی جعفرزاده آهنگساز و منتقد نیز در این نشست نقد و بررسی گفت: درباره موارد فنی اثر صحبت نمی‌كنم اما یك مقدمه می‌گویم كه درباره شناخت این اثر راهگشاست. به یاد دارم اواخر دهه ۶۰ در سینمای ایران، فیلم‌های تولید می‌شد كه اساسا كاركرد جشنواره‌ای داشت یعنی ایده، ارتباط با مخاطب ایرانی یا كاركرد در فرهنگ ایرانی نبود. بنابراین طبیعی بود كه یك سری فیلم جشنواره‌ای روشنفكری داشتیم كه ایرانی‌ها نمی‌دیدند و یك سری فیلم دیگر داشتیم كه مردم می‌دیدند اما قابل ارائه در محفل‌های جشنواره‌ای و بین‌المللی نبود.

وی افزود: این اتفاق در دهه ۸۰ برای موسیقی هم افتاد اما حالا آلبومی همانند ماندالای درون نشان داد كه می‌تواند این خلاء را در موسیقی جبران كند. نسل جدید متوجه شده كه ناگزیریم موسیقی‌ای تولید كنیم كه در عین غنایی كه دارد، قابل ارائه به مردم و فرهنگ ایرانی است. بنابراین معتقدم این اثر از این منظر، یك آلبوم شنیدنی است چه برای آنها كه موزیسین هستند و چه برای آنها كه مخاطب عادی موسیقی‌اند.

به مخاطب کد نمی دهم

حمیدرضا دیبازر مدرس دانشگاه و آهنگساز هم با بیان اینکه  جلسات رونمایی و بحث و نقد، به هنرمندان كمك می‌كند تا نظرات مختلف را درباره كارشان بشنوند، گفت: من تلاش می‌كنم درباره این اثر كه در آستانه تولد است، به مخاطب كد ندهم كه آزادی شنیداری‌اش از دست برود بنابراین فقط این را می‌گویم كه سام اصفهانی اثر خوبی را باوجود همه محدودیت‌هایی كه وجود دارد، منتشر كرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه آهنگسازان نمی‌توانند طیف وسیع و گسترده‌ای از مخاطب را به خود جذب كنند چون ابزار این كار، رسانه است و ما این رسانه را نداریم. ولی خوشبختانه، در دو دهه گذشته دانشگاه‌ها كسانی را تربیت كرده‌اند كه از موسیقی توقع زیادی دارند. آقای اصفهانی از این ترم، از شاگردان من هستند و حالا برایم جالب است كه بدانم با توجه به اطرافیان‌شان و ارتباطی كه با استاتید در دانشگاه دارند و تجربه یك فضای نوین، اثر بعدی‌شان چگونه خواهد بود و همه اینها چه تاثیری بر ایشان و كار حرفه‌ای‌شان می‌گذارد.

دیبازر اضافه كرد: صدای ركورد پیانو در این آلبوم خیلی خوب ضبط شده و این، نكته مثبت آلبوم است. امیدوارم خوب شنیده شود و بازخورد هم داشته باشد چون اگر موزیسین از كارشان بازخورد نگیرد، در یك توهم می‌ماند و این بدترین اتفاق برای یك موزیسین است. بنابراین خواهش می‌كنم صمیمانه نظرات مثبت و منفی‌تان را به سام اصفهانی منتقل كنید.

دوست داشتم با آهنگ های این آلبوم آواز بخوانم

فردین خلعتبری آهنگساز چندین پروژه موسیقایی در حوزه های مختلف سینما و تئاتر نیز در این نشست گفت: خوشحالم موسیقی این ظرفیت را دارد كه یك جمعیت فرهنگی را در یك مكان جمع كند. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در كشور ما به هرآنچه كه نو باشد، تهمت التقاط می‌زنند در حالی كه اندیشه‌ها و رویكردهای نو باعث توسعه می‌شوند، به ویژه اینکه ایران، پلی بوده كه افراد مختلف خواسته‌اند در دوره‌های متفاوت، مختلف عمل كنند و خلاقیت را تجربه كنند به همین دلیل هم به خیلی‌ها گفته شده آنچه تولید كرده‌اند، التقاطی است. به هر حال در شنیدن موسیقی‌ای كه آقای اصفهانی ساخته، موسیقی نواحی را كمتر حس كردم ولی این نكته واضح است كه این موسیقی برای سرزمین ما و مردم ما آشناست حتی در بخش‌هایی مثل خواننده یك موسیقی ایرانی كه فضای ایرانی را تجربه كرده، تصمیم گرفتم روی آهنگ، آواز بخوانم  و تجربه این فضای شعر و موسیقی در آلبوم ماندالای درون برایم لذت بخش بود.

رسالت ارتباط با مخاطب عام برعهده موزیسین‌های پاپ است

كارن كیهانی، دیگر میهمان این برنامه درباره اثر گفت: من برعكس دیگر دوستان فكر می‌كنم كه اتفاقا خیال‌مان از اینكه كسی این نوع موسیقی را گوش كند، راحت است. من  معتقدم  رسالت ارتباط با مخاطب عام برعهده موزیسین‌های پاپ است و آنهایند كه باید سلیقه مخاطب را بهبود ببخشند و توقع مردم را بالا ببرند.

وی افزود: به نظرم همان‌طور كه اعتبار یك كتابفروشی، به كتاب‌های آموزشی یا روان‌شناسی عامه‌پسند نیست، اعتبار موسیقی هم به آثار درجه پایین پیوند نخورده است اما درباره این آلبوم باید بگویم که اولین نکته‌ای که پس از شنیدن كار به آن رسیدم، این بود كه سام تصمیم نگرفته این نوع موسیقی را بنوازد بلكه برخاسته از یك میل و اشتیاق طبیعی و درونی بوده است هرچند كه شخصا انتظار كنتراست بیشتری از این آلبوم داشتم.

ماندالا و کاربرد آن در روان شناسی نوین

سام اصفهانی، نوازنده این اثر نیز در پایان این برنامه با تشكر از همه كسانی كه در امر ساخت و اجرای قطعات او را یاری كرده بودند، گفت: ماندالای درون، صدای درونی و شخصی من است و آن را به پدرم تقدیم می‌كنم.

وی همچنین درباره انتخاب این واژه برای آلبوم خود اظهار داشت: ماندالا، یك واژه ژرف است و در هر مكتب و مذهبی، از نقوش اسلامی – ایرانی تا روان‌شناسی نوین كاربرد دارد. آنچه مرا واداشت تا از این واژه استفاده كنم اطلاعاتی بود كه از یونگ گرفته‌ام. می‌دانم لابه لای هر ماندالایی، چیزهای زیادی برای شناختن وجود دارد و همه آدم‌های روی زمین، این ماندالا را دارند و باید بگردند تا آن را پیدا كنند./مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: