انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴
مرکز همایش‌های برج میلاد تهران شب گذشته میزبان کنسرت «شب دهم» علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی بود.
به گزارش تابناک فرهنگی ، علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی شب گذشته در قالب دومین دوره سوگواره خیمه‌ها و نجواها در سالن همایش‌های برج میلاد تهران روی صحنه رفت.

قربانی پیش از آغاز کنسرت در سخنانی کوتاه گفت: «قبل از هرچیز عذرخواهی می‌کنم به خاطر این که به شدت بیمار هستم و به کمک دارو و تزریق، توانستم روی پایم بایستم. از همه دوستانی که مستقیم و غیر مستقیم کمک کردند این شب محیا شود، تشکر می‌کنم. جای این برنامه‌ها با محتوای و مضامینی بارز و مفاهیمی که درخور این فضا هست، در ماه صفر خالی است.»

قربانی اجرایش را با قطعه‌ای از موسیقی متن سریال «شب دهم» آغاز کرد؛ اوایل دهه 80 ماه محرم با نخستین روزهای فروردین و ایام نوروز هم زمان شد و به همین دلیل تلویزیون تصمیم گرفت یک سریال مناسبتی با حال و هوای محرم و عاشورا را روانه آنتن کند. حسن فتحی که تا آن زمان چندان برای مخاطبان شناخته شده نبود و تا آن زمان تنها سریال پهلوانان نمی میرند را برای تلویزیون ساخته بود، روی صندلی کارگردانی سریال «شب دهم» نشست و یک داستان عاشقانه را با فضای تعزیه در هم آمیخت.

موسیقی تیتراژ پایانی سریال شب دهم اثری آوازی از فردین خلعتبری بر شعری از افشین یداللهی است که زمان پخش سریال مورد استقبال فراوان قرار گرفت. سه عامل اصلی یعنی موسیقی، شعر و اجرای آواز، ترکیبی هماهنگ و همسان به وجود آوردند که این یکدستی موجب شد موسیقی سریال شب دهم از جمله آثار ماندگار دهه 80 شود.  ملودی بخش آواز هرچند فضایی ایرانی دارد، ولی روند حرکت ملودی و گردش نغمه‌های آن تازگی ویژه‌ای دارد و این تازگی بیشتر به خاطر غیرقابل پیش‌بینی بودن جمله‌هاست. همچنین تنالیته انتخاب شده از سوی آهنگساز بخوبی در بهترین منطقه صوتی خواننده قرار گرفته است.

قربانی پس از اجرای این قطعه به سراغ آلبوم معرفش یعنی «حریق خزان» رفت و قطعاتی از جمله «ارغوان»، «ساز و آواز بی‌قرار» را اجرا کرد. حریق خزان با صدای علیرضا قربانی در سال 1391 در منتشر شد. آهنگسازی این آلبوم را مهیار علیزاده انجام داده‌است. اشعار این آلبوم نیز از سروده‌های فریدون مشیری،هوشنگ ابتهاج و سهراب سپهری هستند. مهم ترین وجه تمایز این آلبوم یا سایر آثار قربانی این است که اساسا تمامی کارها ملودی محور است و در تمامی قطعات ملودی حرف اول را می‌زند.

مهیار علیزاده هم که آهنگسازی این اثر را بر عهده داشته، علم و هنر موسیقی را در خدمت موسیقی ایرانی به کارگرفته و به عبارتی تکنیک و متون موسیقی مغرب زمین را به درستی به نفع موسیقی ایرانی بومی سازی کرده است. حریق خزان نمونه بسیار متعالی است آن هم با نخستین تجربه آهنگسازی که جرات و جسارت به خرج داده و اشعار نو را با ترکیبی نوین و روایی، ارکسترال در خدمت آواز درآورده است هر چند که تنظیم‌های متنوع جایگزین مناسبی برای بروز بیش از اندازه متداول شعر و آواز شده است و موسیقی در جاهایی به تنهایی حاکی از روح پرخروش کلمات است که نیازی به گفته شدن ندارند.

علیرضا قربانی بعد از اجرای قطعاتی از آلبوم حریق خزان، به حضور وزیر ارشاد در سالن اشاره کرده و گفت: «به من اعلام کردند که جناب جنتی در سالن حضور دارند. به همین واسطه از ایشان تشکر می‌کنم. دلم نمی‌خواست اسم ببرم اما حضور و عملکرد ایشان با تمام فشارهایی که در فرهنگ و هنر وجود دارد که چند مصداقش حداقل برای خود من پیش‌ آمده، مغتنم است. نمی‌خواهم بگویم که دور از تصور و توقع من بود، اما در همان چند مورد مردانه پای بسیاری از مسایل ایستادند به همین خاطر سپاس شخصی دارم از ایشان. قطعه‌ای که درحال حاضر می‌خواهیم اجرا کنیم، شعرش از ابوسعید ابوالخیر است. ایشان یکی از شعرایی است که رباعیاتشان بسیار بسیار فاخر هستند. اساسا ایشان یکی از سرسلسله‌داران فلسفه و عرفان اسلامی هستند. کار آهنگسازی این اثر را هم میثم مرودستی انجام داده است. اسم این قطعه هم به خوبی «شاه ولایت» نام‌گذاری شده است. «شاه ولایت» عنوانی است که فقط در فخر و جایگاه مولای متقیان علی (ع) است.»    

علیرضا قربانی هرچند که در این کنسرت آماده نبود اما او از پختگی و توانایی منحصری بهره‌مند است و راز و رمز گونه وار ادای دین دارد به فرهنگ و هنر گذشته خود. در عین پرداختن به تازه‌ها و نوآوری‌ها ضمن رعایت مصادیق و معیارهای قدیم، به بیان زمان روزگار خود نیز واقف است چه به تصدیق آثار الواح فشرده عرضه شده در بازار و چه در سریال‌های تلویزیونی و چه در اجراهای داخلی و خارجی همه و همه این نشان متبلور است که علیرضا قربانی خود را تافته جدا بافته از مردم نمی‌داند. هنر را برای خواص نمی‌خواهد هر چند که هنر را به معنای کج افتاده امروزی برای مردم هم نمی‌خواهد اما هنر برای هنر به نفع گوش‌های منزه و پاک مردمی که دوست‌دار شنیدار حنجره او هستند را با چاشنی کلمات و جملات شعرگونه موسیقایی و با ضرباهنگ و طنین نرم و ضمایم نغمگی را در حقیقت به نفع مردم و فرهنگ شنیداری سرزمین خود هزینه می‌کند./فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: