انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴
رئیس سازمان اوقاف گفت: بر اساس طرح آمایش کشوری و داده های سامانه جامع موقوفات 777 نوع نیت موقوفات در ایران شناسایی شده است.
به گزارش تابناک فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز پنجشنبه 5 آذرماه در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید  اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار هم اکنون  94 هزار و 982 مورد موقوفات انتفاعی در سطح کشور وجود دارد.

وی افزود: بر اساس طرح آمایش کشوری و داده های سامانه جامع موقوفات  777 نوع نیت موقوفات در ایران شناسایی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بر اساس طرحی جدید، شناسایی، ثبت و شهادت شرعی برای همه موقوفات الزامی شده است گفت: در این زمینه بیش از 500 هزار صفحه وقف‌نامه به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌ و ثبت شده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از موقوفات هم دارای متولی بوده که غیر متصرفی هستند، برخی از متولیان وراث واقفان هستند و بعضی هم افراد غیر به شمار می‌روند.

حجت الاسلام محمدی اخذ سند رسمی و مالکیت برای موقوفات را از دیگر طرح‌های موجود دانست و تصریح کرد: از سال 1310 که بحث ثبت در ایران به وجود آمده تا سال 88 حدود 61 هزار سند برای موقوفات به ثبت رسیده ولی از 88 تا امروز بیش از 40 هزار سند تهیه شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه به اختلاف میان منابع طبیعی و اوقاف پرداخت و افزود: حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار زمین مورد اختلاف بوده‌اند که طی تفاهم‌نامه‌‌ای میان سازمان اوقاف و منابع طبیعی، یک میلیون و 157 هزار و 470 هکتار آنها تعیین تکلیف شده و 435 هکتار آن به وقفیت  بازگشته است.

وی به اقبال مردم و واقفان به وقف طی سالهای اخیر اشاره کرد و  ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا پایان سال 89 حدود شش هزار و 300 مورد وقف جدید توسط مردم صورت گرفته ولی از آن سال تا امروز نه هزار و 690 وقف جدید در عرصه های مورد نیاز جامعه   به ثبت رسیده که دلیل این امر، شناساندن وتبلیغ  فرهنگ وقف به مردم بوده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت برای موضوع‌بندی موقوفات صورت گرفته است عنوان داشت: بر این اساس و بعد از پیمایش کشوری، حدود هزار و 100 موقوفه درمانی شناسایی شدند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 25 درصد بیمارستان‌های دولتی ایران موقوفه هستند گفت: طی این مدت حدود 6 میلیارد و 700 میلیون تومان از عواید موقوفات برای بخش درمان هزینه شده است.

وی به موقوفات موضوعی دیگر همچون کمک به ایتام، کمک به دانش‌آموزان و ازدواج جوانان اشاره و خاطرنشان کرد: موقوفاتی نیز برای عزاداری سیدالشهدا(ع) شامل تعزیه، مراسم سوگواری و اطعام وجود دارند که بیش از 50 هزار مورد هستند؛ سال گذشته 33 میلیارد تومان از محل این موقوفات برای برپایی عزاداری حسینی پرداخت شده است.

حجت الاسلام محمدی به موقوفات حوزه‌های علمیه پرداخت و افزود: کمیته مشترکی با حضور اعضایی از شورای عالی حوزه و سازمان اوقاف به استان‌های مختلف سفر و مجموعه موقوفات را شناسایی می‌کنند؛ تاکنون دوهزار و 700 موقوفه برای حوزه‌‌ها شناسایی شده که البته همه عواید آنها مربوط به حوزه‌ها نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تا سال 88 سالانه 800 میلیون تومان از محل این موقوفات عواید حاصل می‌شد ولی در سال 93 این میزان به 15 میلیارد تومان رسید البته باید در نظر داشت برخی موقوفات به دلایل گوناگون فاقد هرگونه عوایدی هستند.

وی اعزام به عتبات عالیات را از دیگر نیات موقوفات کشور دانست و تصریح کرد: در سال جاری حدود 500 نفر از کسانی که تاکنون موفق به زیارت عتبات نشده بودند از محل این موقوفات اعزام شدند همچنین 190 موقوفه هم برای اعزام به مشهد مقدس وجود دارد که آثار و برکات زیادی داشته‌اند.

حجت الاسلام محمدی به نیات موقوفات آموزشی اشاره کرد و افزود: بیش از هزار مدرسه هم در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد که وقفی هستند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان فعالیت های این سازمان در بقاع متبرک  گفت: دو هزار و 700 مورد از بقاع دارای مراکز فرهنگی و قرآنی هستند و در هزار و 870 بقعه هم نماز جماعت برپا می‌شود که شامل یک، دو یا سه وعده نماز جماعت هستند.

وی افزود: 400 خیمه معرفت در بقاع متبرکه برپا می‌شود و همچنین در زمینه اعزام مبلغ از قم و همچنین استفاده از روحانیون بومی هم سالانه بیش از 12 هزار مورد اعزام صورت می‌گیرد که در مساجد، امامزاده‌ها و مناطق محروم مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام محمدی به برنامه‌های فرهنگی مناسبتی در بقاع متبرکه پرداخت و گفت: در ایام شهادت و ولادت ائمه اطهار و نوروز خیمه‌های معرفت و برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده همچنین در اوقات فراغت نیز برنامه‌هایی توسط سازمان اوقاف تدارک دیده می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در ماه رمضان هم طرح ضیافت الهی در دو هزار و 100 بقعه شامل جلسات تفسیر و قرائت قرآن برگزار می‌شود؛ محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی و ملی هم در همین راستا برپا می‌شوند.

وی به برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم توسط سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: در چهار رشته قرائت، حفظ، ترتیل و معارف مسابقات کشوری برگزار می‌شود؛ امسال هم قرار است 500 نفر از آقایان و بانوان در مرحله نهایی که در کرمانشاه برگزار می‌شود شرکت کنند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 71 کشور در مسابقات قرآنی بین‌المللی ایران شرکت کردند افزود: همچنین بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 تا 15 میلیون حافظ قرآن در کشور، سازمان اوقاف طرح تربیت یک میلیون حافظ قرآن در زمینه‌های موضوعی و ترتیبی را اجرایی کرده و چهار هزار و 600 مربی را بکار گرفته است.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 22 دانشکده علوم و معارف قرآن با بیش از 500 هزار دانشجوی دختر و پسر در سراسر کشور فعالیت می‌کنند عنوان داشت: همچنین سالانه یک میلیون جلد قرآن به همت سازمان اوقاف چاپ می‌شود.


منبع: خبرنگاران جوان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: