انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴
جلال آل احمد به دلیل رعایت نکردن اصول اولیه تعریف شده برای اجرای جایزه جلال، اولین شاکی این جایزه ادبی است.
اکبر صحرایی، نویسنده در خصوص میزان اطمینان و اعتماد نویسندگان و اهالی قلم به نحوه برگزاری جایزه جلال آل احمد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اگر چه به طور قطع در حال حاضر 50 درصد نویسندگان اطمینانی به جایزه جلال نداشته و دلیل آن را اعمال سلایق شخصی رایج می‌دانند؛ اما به نظر من اولین شاکی جایزه جلال خود جلال است.

وی افزود: هر چند که فضای داستان کوتاه و رمان با هم مأنوس بوده و در یک خانواده هستند، ممکن است که فردی داستان کوتاهی را نوشته باشد که از چند رمان بهتر است و یا بالعکس رمان‌هایی را به نگارش در آورده باشد که از داستان‌های کوتاه کیفی‌تر است. بنابراین قیاس این دو مبحث با یکدیگر تا اندازه‌ای علمی نیست؛ اما اینکه در جایزه‌ای همچون جایزه جلال آل احمد برگزیده‌ای در بخش داستان کوتاه معرفی نشود، مناسب نبودن چینش داوران آن بوده و به حوزه ادبیات داستانی بر نمی‌گردد.

این نویسنده اظهار داشت: ما می‌دانیم که به نظر هر آنچه به عنوان مشکل در این جوایز مطرح و دیده می‌شود، نتیجه اعمال سلیقه‌های شخصی است.


*جایزه جلال را در حال حاضر اصولی نمی‌دانم

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خود جایزه جلال اشکالی ندارد و سیاست‌های تزریقی به آن باعث ایجاد مشکلاتی در دوره‌های متعدد برگزاری این جایزه شده‌اند، گفت: من جایزه جلال را در حال حاضر اصولی نمی‌دانم؛ چون ما استراتژی خاصی بر اجرای این جایزه نداریم.

وی در قالب پیشنهاد‌هایی برای سر و سامان دادن به جایزه جلال آل احمد اظهار داشت: تا زمانی که برگزاری این جایزه در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، مشکلات همچنان وجود خواهند داشت اما اگر همانطور که اساسنامه جایزه جلال آل احمد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، هیئتی از این شورا خارج از چهارچوب دولتی بر این جایزه ادبی نظارت داشته باشد، مشکلات تا اندازه زیادی رفع می‌شوند.


*موافق تعطیلی جوایز ادبی نیستم

صحرایی در بخش دیگری از سخنانش به راه افتادن جریان تعطیلی جوایز ادبی اشاره کرده و گفت: من در کل موافق جمع‌ شدن و تعطیلی جوایز ادبی نیستم که حتماً باید درکنار چاپ کتاب جشنواره‌هایی را داشته باشیم که اگرچه با مشکلات عدیده‌ای اجرا می‌شوند؛ اما تشویق برای نویسندگان جوان و پیشکسوتمان به حساب می‌آیند.

وی افزود: دوستان جوایزی را می‌گذارند و در اجرایش دچار مشکل می‌شوند، من در کل معتقدم که جوایز ادبی باید باشند.


*استراتژی برای ادیبات داستانی کشور وجود ندارد

همچنین صحرایی با تأکید بر اینکه استراتژی برای ادبیات داستانی کشور وجود ندارد، گفت: ما این استرتژی را در حوزه‌های دولتی و خصوصی نمی‌بینیم. بنابراین هر کسی با توجه به دیدگاه و سلیقه خود جایزه‌ای را بنیان‌گذاری می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تفاوت میان جایزه جلال آل احمد و جایزه کتاب سال اظهار داشت: این جوایز از یکدیگر تفکیک شده‌اند و اگرچه برگزیدگان جایزه جلال آل احمد به نوعی راه خود را به جایزه کتاب سال پیدا کرده و مجوز شرکت در این جایزه را می‌گیرند، اما با توجه به اینکه ادبیات ما بیشتر به داستان کشش دارد و جایزه جلال نیز مختص به این حوزه ادبی بوده، این جایزه باید به خصوص در این دوره زمانه که هر کسی به نوعی کمر به حذف جشنواره‌ها بسته، بماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: