انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴
در نشست خبری مطرح شد؛

هشدار هنرمندان از یک نگرانی

طبیعتا جامعه هنری به خاطر محبوبیت و این که در راس دید جامعه هستند، می‌توانند اثرات بسیار مثبتی را در خصوص استفاده بهینه از آب در کشور انجام دهند.
به گزارش تابناک  فرهنگی به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ نشست خبری دومین جشنواره «گزارش یک نگرانی» با رویکرد نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس، در سالن همایش آب و فاضلاب استان تهران با حضور برخی از سینماگران، مسئولان فرهنگی و شهرداری تهران برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوتی چند از آیات قرآن کریم آغاز به کار کرد.

در ابتدا وحید ضرابی‌نسب قائم مقام دبیر جشنواره، از حضور اهالی رسانه، هنرمندان و مسئولان تشکر کرد و در ادامه صحبت‌های خود به معرفی دست‌اندر کاران این جشنواره پرداخت.

در ادامه سید جواد رضویان که دبیر جشنواره «گزارش یک نگرانی» را برعهده دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم کوچک‌ترین قدمی در راستای بهینه مصرف‌کردن آب برداریم و در این میان از کمک و یاری مردم و مسئولان استفاده خواهیم کرد و با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که سازمان آب و مردم عزیزمان دارند، به سرانجام خوبی برسیم.

وی عنوان کرد: شرایط آبی کشور علیرغم بارش‌ باران‌های خوب در پاییز امسال، همچنان نگران‌کننده است و نباید با این فکر پیش برویم که چون ریزش باران خوبی داشتیم، آب را هدر دهیم. به طور قطع هیچ چیز غیر از مشارکت مردمی نمی‌تواند به این دغدغه پایان دهد.

وی عنوان کرد: حدود 15 درصد از آب شهری در مصارف خانگی و 85 درصد ان در کارهای کشاورزی و مصرف آب زیرزمینی از بین می‌رود.

رضویان عنوان کرد: نگاه جشنواره این است که محدودیت سنی برای آن در نظر نگیریم و از آثار همه دوستان استفاده کنیم و نگرانی آنها را در خصوص کمبود آب از دریچه موبایل‌شان ببینیم. یکی دیگر از اهداف جشنواره این است که رکوردی را در تعداد آثار ارائه شده در ایران و جهان به ثبت  برسانیم.

این بازیگر اظهار داشت: برنامه‌ «سه شو» که برنامه‌ای ترکیبی است، در خصوص اطلاع‌رسانی این جشنواره وظایفی را برعهده گرفته است و همچنین شبکه «نسیم» نیز تبلیغاتی را انجام خواهد داد.

رضویان خاطرنشان کرد: شرکت آسان‌پرداخت و شرکت آب و فاضلاب تهران، جوایز خوبی را برای نفرات اول که بیش از 50 میلیون تومان است، در نظر گرفتند.

دکتر شفق مشاور مالی جشنواره در این مراسم عنوان کرد: جا دارد از بانیان جلسه تشکر کنم؛ چون بعد از سال‌ها در چنین مراسمی در کنار بزرگانی چون فرحبخش، رضویان و مشایخی قرار گرفتم که باید قدر این گونه افراد را دانست. از تمام کسانی که در عرصه مشکلات آب و جلوگیری از هدر رفتن آن به عناوین مختلف فعالیت می‌کنند، تشکر و قدردانی ‌می‌کنم.

وی افزود: طبیعتا جامعه هنری به خاطر محبوبیت و این که در راس دید جامعه هستند، می‌توانند اثرات بسیار مثبتی را در خصوص استفاده بهینه از آب در کشور انجام دهند.

شفق تصریح کرد: جای تاسف دارد که آب دریاچه‌های مهمی چون ارومیه، زاینده رود و کارون بسیار کم شده و اگر به داد آن‌ها نرسیم، شاید جنگ بعدی جنگ آب باشد. چنانچه آمریکا به عراق و افغانستان حمله می‌کند، در ابتدا به سمت کنترل منابع آب آن‌ها می‌رود و بعد از آن نفت آن‌ها را هدف می‌گیرد.

شفق خاطرنشان کرد: این را با افتخار اعلام می‌کنم، زمانی که فیلم کوتاهی راجع به برگشت آب به دریاچه ارومیه دیدم، گریه کردم و از این بابت بسیار خوشحالم. چون اگر دریاچه ارومیه خشک شود، تا شعاع 500 کیلومتری حیات انسان از بین می‌رود. پس باید توجه داشت اگر از هدر رفتن حتی یک قطره آب جلوگیری کنیم، حیات بشریت را نجات خواهیم داد.

جمشید مشایخی که ریاست افتخاری این جشنواره را برعهده دارد، بیان کرد: ما رئیس نداریم؛ بلکه خدمت‌گزار داریم و من خاک پای همه هستم و در ادامه باید بگویم که طبق آمار حفر حلقه‌های غیرمجاز، کاهش بارندگی و مصرف بی‌رویه مردم باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در آب این سرزمین شده است. متاسفانه آلودگی هوا نیز به آن اضافه شده که باید تدابیری برای این قضایا در نظر گرفته شود.

وی افزود: من دلم به خاطر هدر رفتن آب و آلودگی هوا و این مردم درد گرفته است.

محمد حسین لطیفی نماینده هیئت داوران این جشنواره بیان کرد: من هم به نوبه خود خوشحالم که می‌توانم قدمی در راه جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب بردارم. این جشنواره با پیش‌بینی من پویا خواهد بود؛ چون زمانی که قرار است تک تک افراد جامعه را از طریق موبایل در این جشنواره حضور دهید، اتفاق بزرگی خواهد افتاد و سرانجام خوبی خواهد داشت.
 
وی افزود: با قاطعیت عرض می‌کنم معضل آب وحشتناک شده است. انگار ما به این زنگ هشدار توجه نمی‌کنیم. امیدوارم با برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌های این چنینی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی عنوان کرد: داوری برای این حجم و این موضوع بسیار مشکل است؛ اما ما سعی می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم و ناب‌ترین آثار را در معرض دید عموم قرار دهیم تا تأثیرات آن در دل و افکار جامعه با دیدن آن‌ها ایجاد شود و تا حد زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

علیرضا ابراهیمی مدیر اجرایی جشنواره خاطرنشان کرد: سعی کردیم با نگاه دغدغه‌مند و هنری به موضوع کمبود آب در این جشنواره نگاه کنیم و از مردم عزیزمان می‌خواهیم که در این راستا ما را کمک و همیاری کنند.

وی افزود: ویژگی‌های جدید این جشنواره حضور چشمگیر هنرمندان و ورزشکاران بود که این جریان نشان از مهم بودن قضیه دارد.

وی عنوان کرد:  شعار جشنواره امسال آب نگرانی است و متقاضیان حضور در این جشنواره می‌توانند از طریق سایت جشنواره به جزئیات آن برسند.

دکتر عبدالحسینی معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: در طول تاریخ، زبان و بیان هنری به کمک موضوعات اجتماعی آمده و این بار نیز ما از این موضوع استفاده خواهیم کرد. آب مایه حیات است و شاید بزرگترین و اصلی‌ترین شعار و موضوع جشنواره باشد.

عبدالحسینی تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف آب جزو موارد سیاست‌گذاری سازمان فرهنگی است که خلاقیت‌های آقای پرورش و همکاران وی بهترین راه‌ها را برای جلوگیری از هدر رفتن آب ارائه خواهد داد و ما بهترین استفاده را از آن‌ها خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: ما به دنبال نگاه  و ایده‌های خلاقانه در حوزه عکس و فیلم خواهیم بود و منتظر این موضوع می‌نشینیم.  

حامد منصوری عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: حمایت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از هدر رفتن آب از بزرگترین دغدغه‌های ما خواهد بود و قدم برداشتن در این راه را به عنوان ارزش و وظیفه قلمداد می‌کنیم.

محمد پرورش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره بیان کرد: ما با کمبود بارش و ازدیاد جمعیت مواجه هستیم که باید با تکنولوژی جدید‌تر و برنامه‌ریزی و مدیریت خوب به بهترین شکل از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم و با کیفیت بالایی آب را به دست مردم برسانیم. در بحث تولید به نتایج خوبی دست پیدا کردیم؛ اما در زمینه اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف بهینه آب بین مردم گام‌های بسیار مثبتی برداشته نشده است.

وی افزود: آب جریانی سیاسی نیست که همه نتوانند در رفع مشکلات آن دخالت کنند؛ بلکه یک نعمت الهی به بشریت است که باید با دستورالعمل‌های متخصصین راهکار‌هایی برای جلوگیری از هدر رفتن آن اتخاذ شود، یکی از بهترین روش‌های اطلاع‌رسانی استفاده از هنرمندان است که ما سعی کردیم در برگزاری این جشنواره در دوره اول و دوم استفاده کنیم.

از حاشیه‌های این برنامه درخواست جمشید مشایخی از محمد‌حسین لطیفی در خصوص ساخت سریالی با موضوع آب بود. همچنین از جمشید مشایخی به خاطر یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد. در آخر برنامه هم هنرمندان پوستر جشنواره را امضاء کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: