انتشار: ۲۱:۱۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
سرپرست هیات کاوش منطقه هلیلان ایلام گفت: شمار زیادی از مکان های مربوط به ادوار پارینه سنگی و فراپارینه سنگی در ناحیه هلیلان در حاشیه رودخانه سیمره در شمال شرق ایلام کشف شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از  ایرنا، داود داودی افزود: مهمترین اهداف این بررسی شناسایی محوطه های پارینه سنگی در ارتباط با خصوصیات توپوگرافی هر محوطه، محیط پیرامون و آسیب شناسی محوطه است.
وی اضافه کرد: این کاوش ها در واقع بازنگری بررسی های صورت گرفت توسط تیم دانمارکی به سرپرستی پدر موتنسن در دودهه آخر پیش از انقلاب است.
داودی از دیگر اهداف این مطالعات را تعریف کاربری محوطه های پارینه سنگی، گونه شناسی و طبقه بندی مصنوعات سنگی، گاهنگاری نسبی منطقه در ارتباط با فازهای مختلف دوره پارینه سنگی، تهیه نقشه پارینه سنگی منطقه و بررسی میزان اهمیت دوره پارینه سنگی هلیلان نسبت به پارینه سنگی ایران و غرب آسیا عنوان کرد.
وی ادامه داد: آثار کشف شده اهمیت بیش از پیش این ناحیه مهم فرهنگی در غرب ایران را ثابت می کند.
بررسی های هیات دانمارکی در پیش از انقلاب منجر به کشف ومعرفی 24مکان پارینه سنگی دراین ناحیه شد. این هیات در غارهای مرگرگه لان و مر روس اقدام به گمانه زنی کرد.
در سالهای 91و 92 هیاتی به سرپرستی داود داودی ضمن بازدید از محوطه های پارینه سنگی هلیلان به نتایجی متفاوت با آنچه دانمارکی ها به دست آورده بودند، دست یافت که نتایج این تحقیقات را در مقالات بین المللی منتشر کرد.
براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مجوز کاوش در منطقه هلیلان توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درابان ماه 94صادر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: