انتشار: ۲۱:۰۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: هم اکنون گردشگری به صورت غیر مستقیم 6.1 تولید ناخالص ملی و نیم درصد اشتغال را به عهده دارد و توجه بیشتر به آن، می تواند کشور را از بحران اشتغال خارج سازد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از  ایرنا، محمدتقی رهنمایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران این مطلب را در کارگاه آموزشی «فرصت های کارآفرینی و اشتغال برای جوانان» که به همت گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد.
وی با اشاره به عوامل موثر در پیدایش صنعت گردشگری، توسعه شهرنشینی، موتوریزه شدن وسایل نقلیه، رفاه اقتصادی، ارتقای جهان بینی مردم و ... را از مواردی دانست که به شکل گیری گردشگری کمک کرده اند.
رهنمایی، با بیان اینکه گردشگری با اوقات فراغت ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد که تا 100سال پیش انسانها ساعت ها کار می کردند و فرصتی برای استراحت نداشتند اما امروزه شرایط به نحوی مطلوب شده که اگر افراد سه روز در هفته کار کنند می توانند زندگی خود را تأمین و 4 روز باقیمانده را به فراغت بپردازند.
وی در ادامه با اشاره به زمان گمشده که به تعبیری یک سوم از عمر هر انسانی را تشکیل می دهد تصریح کرد: این زمان بهترین فرصت برای گردشگری است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: از سویی با مکانیزه شدن صنعت و کشاورزی تعداد زیادی از افراد شاغل بیکار شده اند و گردشگری این فرصت را پیش می آورد که تا این افراد بتوانند در حوزه گردشگری فعالیت کنند.
وی اظهار داشت: گردشگری اصلی ترین فعالیتی است که در آن علاوه بر اینکه نیروهای آزاد شده در صنعت و کشاورزی به کار گرفته می شوند؛ فرصتی فراهم می شود تا زمان گمشده نیز مولد شود.
وی با اشاره به شکل گیری انقلاب های کشاورزی، شهرنشینی و صنعت افزود: با روندی که در دنیا در حال شکل گیری است به طور یقیین می توان گفت درآینده نزدیک انقلاب گردشگری نیز اتفاق افتد.
عبدالرضا رکن الدین افتخاری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس دیگر سخنران این کارگاه بود که به بیان موضوعاتی در خصوص کار آفرینی گردشگری خوشه ای منطقه ای پرداخت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی با بیان اینکه در ایران بخش گردشگری به صورت غیرمستقیم 1/6 تولید ناخالص ملی و 5/0 درصد اشتغال را به عهده دارد خاطرنشان کرد که در شرایط اقتصادی حاضر گردشگری یکی از بخش هایی است که می تواند کشور را از بحران اشتغال خارج سازد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: