انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
گفتگو با سرپرست گروه «لیان»:

چند توصیه به مسئولان موسیقی نواحی

به گزارش تابناک فرهنگی ؛ محسن شریفیان در گفتگو  درباره اهمیت موسیقی نواحی در کشوری مانند ایران و نقش مدیران دولتی در صیانت از آن توضیح داد: هر رویدادی مرتبط با موسیقی نواحی که جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز شامل آن می شود نیازمند یک توجه جدی، عمیق و گسترده در عرصه اطلاع رسانی و تبلیغات است که متاسفانه ما در این زمینه مشکلات فراوانی داشته ایم و نتوانسته ایم آنطور که باید حضور پر رنگ و گسترده ای در عرصه های مختلف دیداری و شنیداری داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تصریح کرد: برگزاری یک جشنواره بی سر و صدا به درد ما نمی خورد و جشنواره موسیقی نواحی باید آنچنان به مخاطبان معرفی شود که همه بدانند چنین رویداد مهمی در کشور برگزار می شود. البته برای هرچه بهتر برپا کردن این جشنواره پیشنهادات زیادی وجود دارد که بهتر است جناب نعیمایی به این ایده ها نیز توجه داشته باشد.

سرپرست گروه موسیقی «لیان» افزود: دعوت از مهمانان ویژه از کشورهای مختلف در تمامی قاره ها یکی از مهم ترین نکات برگزاری جشنواره هایی چون موسیقی نواحی است. اگر ما بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که مدیران و هنرمندان مختلف موسیقی اقوام در کشورهای مختلف در جشنواره های ما شرکت کنند قطعا موسیقی نواحی نیز به سمت حرفه ای شدن و پیشرفت گام برمی دارد. اینکه بیاییم و در یک سالن دربسته موسیقی اجرا کنیم و اسم آن را فستیوال بگذاریم کمک چندانی به ما نمی کند.

این نوازنده نی انبان که چندی پیش موفق به ثبت ملی این ساز بومی شد با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات متعدد با موضوع آسیب شناسی موسیقی نواحی توضیح داد: پیشنهادی که ما همیشه به مسئولان جشنواره موسیقی فجر دادیم و کمتر به آن توجه شد برگزاری جلسات نقد و بررسی پیرامون موسیقی نواحی بود. همچنین توجه به جوانان هنرمندی که عاشق موسیقی نواحی هستند باید مهم ترین اولویت مدیران جشنواره ها باشد زیرا باید به این باور برسیم که اگر چه معدود پیشکسوتانی در عرصه موسیقی نواحی وجود دارند و احترام آنها امری واجب است، اما توجه بیشتر به جوانان در کنار قرار دادن آنها در جوار بزرگان می تواند اتفاق بهتری را نسبت به توجه تنها و جشنواره ای به پیشکسوتان رقم بزند.

شریفیان ادامه داد: متاسفانه ضعف عمده ای که در فستیوال های قبلی موسیقی نواحی وجود داشت این بود که توجه دقیقی در انتخاب گروه های شرکت کننده وجود نداشت و تا یک گروه موسیقی خوب درخواست حق الزحمه می کرد، مدیران جشنواره به دلیل میزان دستمزد گروه بلافاصله به سراغ گروه سطح پایین تر می رفت که واقعا به کیفیت کار لطمه وارد می کرد. همین موضوع نشان می دهد که مسئولان جشنواره فقط می خواستند باری به هر جهت کار کنند. به هر حال موسیقی با همین حضور جوانان است که نفس می کشد و مطمئن باشید اگر اینها نباشند همه موسیقی از بین می رود. ما احترام به پیشکسوت را به هیچ عنوان نباید فراموش کنیم اما بهتر این است در این موقعیت به جوانان هم در کنار بزرگان توجه کنیم آن وقت متوجه می شویم که این جشنواره موسیقی نواحی چه قابلیت های ارزشمندی برای مخاطبان خواهد داشت.

سرپرست گروه موسیقی «لیان» در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من تمام تلاش خود را می کنم که به موسیقی کشورم خدمت کنم و در این زمینه هر کاری از دستم بر بیاید انجام می دهم، اما اگر ببینم به اصول و اعتقادات من درباره موسیقی محلی بی اعتنایی می شود نه تنها شرکت نمی کنم بلکه هر کاری می کنم تا جامعه بداند چه اشتباهی در حال رخ دادن است.

منبع:مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: