انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴
با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبلغ هدیه جایزه ادبی جلال‌آل احمد کاهش و همسنگ مبلغ نقدی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روابط عمومی بنیاد ادبیات داستانی،  پس از برگزاری هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد و در پی مکاتبات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات ­امنای جایزه با شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس و دبیر هیات­ امنای جایزه در جلسات کمیسیون مشورتی و نیز در نشست‌های شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور پیدا کرده و توضیحاتی درباره آئین‌نامه، ساختار جایزه و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با جوایز داخلی و خارجی دادند.

پس از بحث و گفتگو تغییراتی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

مصوبه نخست شورا، مربوط به نحوه تعیین دبیر علمی جایزه است. پیش از این و با توجه به آئین‌نامه فعلی، دبیر علمی جایزه کتاب سال به عنوان دبیر علمی جایزه جلال آل ­احمد شناخته می­‌شد. اما طبق این مصوبه مقرر شد با توجه به گستردگی جایزه کتاب سال و مشغله فراوان دبیر آن که معمولا یکی از شخصیت‌های علمی و دانشگاهی بود، از سال آینده دبیر علمی جایزه جلال از میان چهره‌های ادبی به پیشنهاد دبیر و تصویب هیات­ امنای جایزه تعیین می­شود تا میزان تاثیر و تاثر جایزه و دبیر علمی بیش از پیش باشد.

حذف شاخه تاریخ‌نگاری از جایزه ادبی جلال آل­احمد، نیز به عنوان دیگر موضوع تصویب شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد این جایزه بود. پیش از این و در برخی دوره‌ها، تاریخ‌نگاری در کنار آثارِ مستندنگاری و گاه به طور مجزا یکی از بخش‌های جایزه را تشکیل می‌داد؛ اما بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به ادبی بودن این جایزه از این پس کتاب‌های مربوط به تاریخ نگاری به طور کلی از جریان جایزه خارج می‌شوند. این شورا همچنین مصوب کرد بعد از این کتاب‌های «مجموعه داستان کوتاه» به عنوان یکی از بخش‌های جایزه جلال مورد بررسی و داوری قرار گیرند. با این وصف، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از این پس، چهار بخش جایزه ادبی جلال آل­احمد عبارتند از: «رمان و داستان بلند»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری».

شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین مصوبه خود را به میزان جایزه در هر سال اختصاص داد. براساس مصوبه این شورا مقرر شد که میزان جایزه جلال آل­احمد در هر سال در اختیار هیات ­امنای جایزه ادبی جلال باشد تا با توجه به شرایط و جوایز مشابه، توسط ایشان تعیین شود.

بر پایه این گزارش با توجه به این مصوبه، هیات ­امنای هشتمین دوره جایزه ادبی جلال نیز مقدار جایزه دوره هشتم جایزه ادبی جلال آل­‌احمد را همسنگ جایزه کتاب سال ۱۳۹۴ تعیین کرد و رئیس هیات ­امنا، اجرایی شدن آن را ابلاغ کرد.

 تا پیش از این تعداد سکه اهدایی به برگزیدگان جایزه ادبی جلال ۱۱۰ سکه بود که بر اساس ابلاغ جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی همسنگ با جایزه کتاب سال و معادل ۳۰ سکه تمام بهار آزادی خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: