انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
مجری سابق هفت گفت: نحوه جدایی من از "هفت" حاصل بداخلاقی یا کج اندیشی مدیر شبکه بود.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از برنا، محمود گبرلو مجری سابق برنامه هفت بعد از گذشت چند ماه سکوت، درباره برنامه هفت و نحوه جدایی اش از این برنامه صحبت کرد.

محمود گبرلو با اعلام اینکه این برنامه ارثیه پدری من نبوده و برای هیچکس هم نخواهد بود، اظهار داشت: اصراری برای نشستن در صندلی برنامه هفت نداشتم ولی ای کاش مدیران شبکه سه برخورد محترمانه تری را لحاظ می کردند. این اشتباه را مدیر شبکه مرتکب شد که برای خود وی هم تبعاتی را به بار آورد، لذا بدون کوچکترین صحبتی با بنده برنامه را قطع کردند و مجبور به مصاحبه های در این رابطه شدند که برای خود شبکه حاشیه های را به وجود آورد، با این حال برای تیم اجرایی فعلی "هفت" آرزوی موفقیت می کنم.

همچنین وی در رابطه با قراردادی که با مدیر شبکه سه جهت اجرای برنامه انعقاد کرده بود، گفت: برای اجرای این برنامه قراردادی با من بسته شده بود که تقریبا زمان یا تاریخ این قرارداد رو به پایان بود، مطمئنا خیلی راحت و در فضای آرام می توانستیم قطع همکاری کنیم و در یک فضا مطلوب اجرای برنامه را به گروه بعدی محول می کردیم. این نحوه جدایی حاصل یک بداخلاقی و کج اندیشی مدیران شبکه مربوطه بود.

گبرلو یادآور شد: این مسئله و حواشی مخصوص به آن نباید به صداوسیما تعمیم پیدا کند، مطمئنا هستم اگر جناب سرافراز و پور محممدی از این مسئله باخبر می شدند، حتما از بروز چنین مسائلی جلوگیری می کردند.

این مجری با اشاره به اینکه سینما چون با ایدئولۅژی و اندیشه سر و کار دارد، همیشه سبب حاشیه های می شود، تصریح کرد: زمانی که فیلمسازی اثری اجتماعی می سازد، شاید من به عنوان فردی که سالهاست در زمینه سینما فعالیت می کنم، برخورد منطقی از خود به عمل بیاورم ولی نمایندگان مجلس، حوزه علیمه یا خیلی از ارگان و نهادهای عقیدتی نسبت به چنین اتفاق های بی تفاوت نخواهند بود، مطمئنا برنامه ای مثل ۹۰ شاید نهایتا با چند مسئول یا مدیر سر و کله بزند ولی این مسئله درباره سینما به علت گستردگی آن صدق نمی کند و حساسیت های را همیشه همراه خود دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه نکته ای که در زمینه سینما وجود دارد، حاکی از این است که مدیران صداو سیما استراتژی مشخصی در رابطه با آن ارائه نمی دهند و با ناچیزترین اتفاقی سعی بر تغییر در محتوا برنامه دارند در صورتی که این مسئله برای صداوسیما آفت است، قرار نیست تلویزیون سینما را نجات بدهد یا برای آن خط مشی را تعیین کند، نکته مهم اینکه برنامه ای با محوریت سینما در تلویزیون روی آنتن برود، بازهم متاسفانه باید بگویم که جمهوری اسلامی هیچوقت نتوانست سینما را با سیاست های یا رویکردهای خودش انطباق بدهد.

این فعال رسانه حوزه سینما در بخش دیگری از صحبت های خود، عنوان کرد: مجموع داشته های سینما جمهوری اسلامی ۴۰۰ هنرمند از طیف های مختلف هستند که در "هفت" وقت حضور پیدا کردند، ابراهیم حاتمی کیا تا مسعود کیمیایی در برنامه شرکت کردند، مجددا تاکید می کنم که خیلی راحت و در کمال آرامش و خونسردی در برنامه حرف های خود را می زدند، اگر قرار است این تریبون از آنها گرفته شود، خب این افراد چگونه و کجا در رابطه مسائل شغلی خود سخن به میان بیاورند؟ نباید مغرضانه صحبت کرد و تصمیمی لحاظ کرد که برای سینما تبعاتی خلق به وجود بیاورد. حالا یک اثر سینمایی با موضوع اعتیاد ساخته شده که بخشی از موقعیت یا روایت داستان در جریان اتفاق های سال ۸۸ می گذرد. به تصویر کشیدن آن چه تهدیدی را مگر برای نظام یا سیما خلق می کند؟ فیلم "قلاده های طلا" به کارگردانی ابولقاسم طالبی ساخته و اکران شد، خیلی از اقشار هم به تماشا آن نشستند تفاوت دیدگاه وجور دارد، کمتر فیلمسازی در سینما ایران وجود دارد که دلسوز مردم کشور خود نباشد.چرا باید برخورد تند به فیلمسازان را در زمره کار خودمان قرار بدهیم.

قصد تحلیل یا انتقاد "از "هفت" بهروز اخمی را ندارم

این مجری با اعلام اینکه به هیچ وجه قصد دخالت یا تحلیل نسبت به شمایل جدید برنامه"هفت‌" نخواهم داشت، یادآور شد: هنوز خیلی زود است که نسبت به محتوا فعلی این برنامه بپردازیم، نظر خاصی هم در این رابطه ندارم، همانطور که تحلیل مشخصی را درباره ‌ مدیریت این برنامه سینمایی توسط فریدون جیرانی نداشته ام.

ولی بهروز افخمی هم سلایق خودش را دارد و در درجه اول مهم خدمت به سینما ایران پس از آن تاثیر و بازخورد برنامه مهم است، ۲۲۰ برنامه با اجرای گبرلو به روی آنتن رفت که این آمار در زمان فریدون جیرانی به تولید ۱۰۰ برنامه انجامید، تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا میزان آرامش و وحدت را در بین اهالی سینما ارتقا بدهم، چون احساس می کردم اگر چنین حرکتی را انجام بدهم هنر سینما ایران را شکوفا خواهم کرد، هنرمند در فضا آرام می تواند از استعداد های خود استفاده کند.تفرقه و اختلاف بین سینماگران تنها به مردم و سینما ایران ضربه می زند، هنرمند هیچوقت نباید درگیر مسائل درون صنفی شود و نباید فضا این چنینی به وجود آورد،

شاید به قول برخی از منتقدان گبرلو در "هفت" هیچ کاره بود که یک واژه هم توسط یک فرد کم هوش و سطحی گر نسبت به من مطرح کرد مبنی بر اینکه "هفت‌ گبرلو" خنثی و بی خاصیت است، اگر حضور بنده در جریان کل برنامه بی خاصیت بود، این همه از هنرمندان در برنامه حاضر نمی شدند. جذابترین و داغ ترین مناظره های "هفت‌" مانند همایون اسعدیان و محمدحسین فرح بخش یا مانی حقیقی و مسعود فراستی شکل نمی گرفت یا به مسئله خانه سینما خیلی راحت و بی پرده نمی پرداختیم.

استراتژی مدیران در صداوسیما نداشتن موضع مجری در برنامه "هفت" بود

وی در ادامه بیان کرد: طی جلسه ای که با رییس وقت صداوسیما برگزار کردیم از جناب ضرغامی پرسیدم استراتژی شما برای فضا تحلیلی در برنامه "هفت‌" چیست که ایشان گفتند: باید فضا و بستر را برای صحبت های مخالفان و موافقان فراهم کنید تا اصحاب سینما و منتقد آزادانه به گفتگو بپردازند، نهایتا خود مخا‌طبان برنامه یا مردم قصاوت کنند. ولی مجری موضع خاصی در این برنامه از خود نشان ندهد که مورد موافقت من هم این مسئله قرار گرفت.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه این استراتژی بدون موضع وی در "هفت" جواب داد، گفت: خوشبختانه از این نحوه برخورد با چالش ها بهترین جواب را دریافت کرده ام که مصداق آن حضور تعداد بی شماری از سینماگران در این برنامه است، مقطعی که توسط فریدون جیرانی این برنامه روی آنتن می رفت، کانون کارگردانان نامه مبنی بر حضور نداشتن فیلمسازان در این برنامه منتشر کرده بود یا انجمن منتقدان دیگر ماهیت این برنامه را سینمایی قلمداد نمی کرد. طی ۳ سال اجرا هفت که بر عهده من واگذار شده بود، هیچوقت شاهد بروز چنین مسائلی نبوده ایم و شاهد حضور منتقد و تحلیل های مستقل آنها بوده ایم، هنرمندان و منتقدان مشتاقانه به استودیو برنامه هفت می آمدند، خیلی جالب است که بگویم به هیچ یک از مهمانان برنامه هدیه نقدی یا غیر نقدی داده نمی شد.

چطور با اجرا 3 برنامه 15 میلیون نفر به تماشا بهروز افخمی نشسته اند

گبرلو با ابراز گلایه از بهروز افخمی، اعلام کرد: همانطور که گفتم فعلا نباید انتقاد یا تحلیل خاصی را نسبت به این برنامه ارائه داد ولی از مجری برنامه گله مند هستم، چطور مخا‌‌طبان برنامه من ۱ میلیون و مخاطبان برنامه وی ۱۵ میلیون بوده است‌، منبع این آمار کجاست، اصلا هیچ آمار دقیق و درستی در صداوسیما وجود ندارد، همان کسانی که به وی از آمار ۱۵ میلیونی برنامه سخن گفتند به من هر هفته از امار مخاطب ۲۰ میلیونی برنامه های بنده سخن می گفتند.

افخمی باید از زردبازی و حاشیه خودش را رها کند

نباید به این آمار های دروغین استناد کرد، این دروغ ها نباید به کل بدنه رسانه ملی تعمیم پیدا کند، چطور ظرف ۳ هفته "هفت" افخمی به ۱۵ میلیون مخاطب رسیده است، به نظر من این مجری از حاشیه و زردبازی مطبوعاتی پای خودش را کنار بکشد، زمانی اجرا این برنامه بر من واگذار شد که با احترام تمام با فریدون جیرانی برخورد کردم و همانطور که مخاطبان برنامه تماشا کردند زمانی که جیرانی در برنامه حاضر شد، نشستن بر صندلی اجرا برنامه را به ایشان واگذار کردم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: