انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴
مراسم بزرگداشت محمدعلی سپانلو به مناسبت سالگرد تولد این شاعر و مترجم فقید در خانه هنرمندان ایران برپا ‌شود.
بزرگداشت محمدعلی سپانلو برگزار می‌شود

به گزارش تابناک فرهنگی، در این مراسم، مهدی اخوت، شوکا حسینی، رایزن فرهنگی فرانسه در ایران، امید روحانی، بهرام دبیری، کامران عدل، عبدالعلی عظیمی، سعدی گلبیانی و جواد عاطفه (خواندن پیام مدیا کاشیگر ) درباره شخصیت و هنر سپانلو سخنرانی خواهند کرد.

از دیگر برنامه‌های این روز، تکنوازی پیانو مارال اصلاح‌پذیر و شعرخوانی سمیرا رشیدپور (به زبان فرانسه) با موسیقی بابک ولی‌پور و پخش کلیپی از محمدعلی سپانلو خواهد بود.

این مراسم 29 آبان‌ماه از ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود و طراحی پوستر آن را فرشید پارسی‌کیا بر عهده داشته است. روی این پوستر این جمله درج شده است: «لیلی! دیدیم خاک جمله فسانه‌ است».

محمدعلی سپانلو، شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت، شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه امسال در بیمارستان درگذشت و پیکرش 24 اردیبهشت‌ماه از مقابل خانه هنرمندان تشییع و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. او که چند سالی از سرطان ریه رنج می‌برد پیش از درگذشت در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بستری شده‌ بود.

سپانلو معروف به «شاعر تهران»، متولد 29 آبان‌ماه سال 1319 در تهران بود. «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌ شعرهای این شاعرند.

همچنین ترجمه‌ «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته‌ ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان» شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه‌ آثارش» - شعرها و زندگی‌نامه‌ گیوم آپولینر - از دیگر آثار منتشرشده‌ او هستند.

سپانلو که در سال‌های دور تجربه حضور در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی / 1351)، «ستارخان» (علی حاتمی / 1351) و «شناسایی» (محمدرضا اعلامی / 1366) را داشت در سال 1380 هم در فیلم «رخساره» امیر قویدل به ایفای نقش پرداخت.

او شاعری‌ است که در سال 1347 و یک ماه بعد از اولین حمله اسراییل به فلسطین، شعری در حمایت از فلسطینی‌ها نوشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: