انتشار: ۰۲:۱۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روند تیراژ کتاب نزولی است و وضعیت نشر کتاب باید در کشور بهبود یابد.
به گزارش تابناک فرهنگی ،عباس صالحی عصر شنبه در مراسم آغاز هفته کتاب با اشاره به اینکه حوزه تیراژ کتاب وضعیت خوبی ندارد اظهار داشت: در سال 73 به ازای هر 10 هزار نفر یک نسخه کتاب وجود داشت ، در سال 84 این رقم به 3/3 نسخه رسید و در حال حاضر این رقم به 9/1 نسخه کاهش یافته است.
صالحی ادامه داد: روند تیراژ کتاب نزولی است و تهدیدی جدی برای حلقه های متنوع نشر می باشد ، البته کتاب های پر فروش نیز داریم اما به طور کلی وضعیت موجود مطلوب نیست.
معاون وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در سال 73 سهم حوزه نشر از تولید ناخالص ملی 13 صدم درصد بوده است اضافه کرد: در سال 80 این رقم به 24 صدم درصد رسیده و در سال 93 نیز 12 صدم درصد معادل 14 هزار میلیارد ریال سهم حوزه نشر از تولید ناخالص ملی است و این نشان می دهد که بازار مالی به سمت کتاب کمتر گرایش دارد.
صالحی با بیان این که توفیقات اندک در حوزه نشر وجود دارد تصریح کرد اما تهدیدات و مخاطرات کتاب هم اندک نیست و باید باور کنیم که کتاب مبداء تمدن است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهالی سیاست و تصمیم گیران اقتصاد فرهنگ باید به حوزه کتاب و نشر توجه کنند و ضروری است دست به دست هم دهیم تا برای فضای نشر و کتاب کشور که کانون مدنیت زندگی ایرانی و اسلامی بوده تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه هفته کتاب فضایی برای اندیشیدن و تکاپو است خاطرنشان کرد: باید این امیدها را در حوزه نشر افزایش داد.
صالحی با بیان اینکه عناوین کتاب ها نیز جذاب و فاخر نیستند گفت: در سال 73 ، 8/1عنوان کتاب به ازاء هر 10 هزار نفر وجود داشت در سال 84 این رقم به 5/7 عنوان رسید و در سال 93 ، 3/9 عنوان کتاب به ازای هر 10 هزار نفر موجود است.
وی خاطرنشان کرد: مظلومیت و معصومیت اهل فرهنگ در کشور باید مورد توجه قرار گیرد و در شرایطی که نگاه هایی به دریچه آینده اقتصاد وجود دارد ضروری است حرف هایی در حوزه نشر زده شود و بذر نا امیدی را در این حوزه پخش نکنیم.

ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: