انتشار: ۲۱:۲۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
دو آلبوم ابرو کمان و بزم دوُر با صدای محمد معتمدی و مهدی امامی، به همت مؤسسهٔ ماهور وارد بازار موسیقی شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، «ابرو کمان»، مجموعه یی است در گونهٔ موسیقی سنتی، به آهنگسازی احسان ذبیحی فر و خوانندگی محمد معتمدی. این آلبوم که بین سال های 1379 تا 1382 ساخته شده، در دستگاه سه گاه برای گروه سازهای ایرانی و آواز فراهم آمده و گروه مهتاب آن را در سال 1385 ضبط کرده است.
ذبیحی فر، آهنگساز و نوازندهٔ جوان کمانچه است که پیش از این آلبوم هایی چون «رهاوی 1و2»، «هیچ مگو»، «سَرخانهٔ 1و2» را تولید کرده است.
ساختار و قالب کلّی آلبوم ابرو کمان، متأثر از موسیقی دستگاهی است و در نغمه پردازیِ قطعه ها، برداشتهای عینی و آزاد از انگاره ها و الگوهای ریتمیک ـ ملودیک ردیف موسیقی ایرانی سهم قابل توجهی دارند (نغمهٔ در انتظار، کرشمه در کرشمه و بستهنگار، از برداشتهای عینی است).
مقدمهٔ سازیِ تصنیف «ابرو کمان» برگرفته از قطعه یی است برای سنتور از استاد فرامرز پایور، به نام چهارمضراب اصفهان. همچنین در انتهای قطعهٔ سازیِ «شوق»، از نغمهٔ آیینیِ جنوبی، که به احتمال ریشهٔ عربی دارد، استفاده شده است.
محمد معتمدی، خوانندهٔ موسیقی سنتی است که تاکنون کنسرت های فراوانی را برگزار کرده و از تازه ترین آلبوم هایش، «عشقیم گل» است که به آهنگسازی حسین علیزاده روانهٔ بازار شده.

** «بزم دُور»، با صدای مهدی امامی
آهنگسازی و تنظیم آلبوم بزم دوُر را سعید کرد مافی و علی کاظمی بر عهده داشته اند و مهدی امامی، خوانندهٔ جوان سمنانی، آن را خوانده است. این آلبوم سنتی، حاصل نشست های موسیقاییِ متعدد و مستمر اعضای اصلی گروهِ «رها»، یعنی علی کاظمی، سعید کردمافی، مهدی امامی و فرید خردمند، از تابستان 1388 تا زمستان 1389 است.
تنها اجرای کنسرتی آلبوم بزم دوُر، به جشنوارهٔ بین المللی «موغام»، در باکو (1389)، باز می گردد. بزم دوُر نیز به همت مؤسسهٔ ماهور منتشر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: