انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴
«بخش اعظمی از تپه‌ی تاریخی «فرخ‌آباد» را در سال‌های گذشته خاک‌برداری کرده و به زمین‌های کشاورزی منطقه منتقل کردند!»
 به گزارش تابناک  فرهنگی به نقل از  ایسنا، رضا خلج - سرپرست هیأت گمانه‌زنی تعیین حریم و پیشنهاد عرصه تپه «فرخ‌آباد» در این زمینه افزود: تخریب، تسطیح، تصرف بخش‌هایی از تپه «فرخ آباد» توسط مالکان و کشاورزان، تعیین تکلیف اراضی اطراف تپه برای ایجاد باغ، ویلا و تغییر کاربری اراضی پیرامونی تپه از یک طرف و شناخت ادوار فرهنگی و تاریخی تپه از طرف دیگر، برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «فرخ آباد» را در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان البرز قرار داد.

وی با اشاره به قرار گرفتن تپه «فرخ آباد» در میان باغ‌های کشاورزی و اراضی زراعی بیان کرد که تقریبا بخش اعظمی از این تپه در سال‌های گذشته خاک‌برداری شده و خاک آن به زمین‌های کشاورزی انتقال یافته است.

این باستان‌شناس با اشاره به احاطه دامنه تپه توسط زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه ادامه داد: علاوه‌بر این‌که حفره‌های نسبتا عمیقی نیز به وسیله حفاران و قاچاقچیان در تپه «فر‌خ‌آباد» ایجاد شده است،‌ سطح تپه از سالیان گذشته توسط اهالی و کم‌توجهی ارگان‌های دولتی و غیر دولتی محل انباشت زباله شهری، نخاله‌های ساختمانی، پسماندهای صنعتی و تجاری شده است.

به گفته‌ او، عبور جاده خاکی از غرب و جاده آسفالته فرعی از جنوب تپه نیز باعث آسیب رساندن به محوطه، تخریب لایه‌ها و پنهان شدن آثار شده است.

«خلج» در ادامه تنها بقایای معماری تپه «فرخ آباد» را دیواره‌ای در راستای شمال به جنوب با مصالح خشت و گل به ارتفاع دو متر اعلام کرد که این تپه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند و افزود: هجوم مردم به دیوارکشی و تغییر کاربری اراضی اطراف به خصوص اضلاع جنوبی، شمالی و غربی و اخیرا شرقی را یکی دیگر از آسیب‌های جدی برای تپه عنوان کرد.

او بیان کرد: موقعیت قرارگیری تپه فرخ‌آباد در خارج از بافت مسکونی روستا و در میان باغات کشاورزی، احاطه اطراف تپه توسط زمین‌ها و باغ‌های کشاورزی، شخم زدن‌های مکرر سالیانه و زیر و رو کردن لایه‌های باستانی تپه، تسطیح و خاک‌برداری به خصوص در ضلع شمالی، انباشت زباله و کاشت درختان میوه باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به تپه شده است.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی تعیین حریم و پیشنهاد عرصه تپه «فرخ‌آباد» اظهار کرد: بر اساس شیوه انتخابی، نخستین گمانه‌ها در امتداد جهت‌های اصلی جغرافیایی نزدیک به عرصه ظاهری تپه ایجاد و گمانه‌های بعدی با فواصل متفاوت مشخص شد، به طوریکه در پایان کار تعداد گمانه‌های کاوش شده مجموعا به 14 عدد رسید که نهایتا خطوط عرصه و حریم پیشنهادی بر اساس یافته‌های حاصل از گمانه‌های کاوش شده ترسیم شدند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که این تپه به هزاره پنجم قبل از میلاد تعلق دارد، افزود:‌ در اغلب گمانه‌های ایجاد شده آثار تاریخی نظیر کوزه سفالی، کاسه سفالی، ابزار سنگی، گوی فلزی، تکه‌های جدا شده خشت و استخوان کشف شد که با مشاهده آنها کار را متوقف کردیم.

او ادامه داد: به لحاظ جغرافیایی روستای «فرخ آباد» جنوبی‌ترین روستای استان البرز با حدود 10 هزار جمعیت در مسیر جاده شهر ماهدشت و مرز بین شهرستان کرج و صفادشت از توابع استان البرز و در حوزه استحفاظی شهرستان فردیس واقع است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «فرخ‌آباد» شهرستان فردیس به منظور جلوگیری از تخریب این تپه تاریخی که به کشف آثار فرهنگی بی‌نظیر منجر شد، پایان یافت. همچنین نام دیگر این تپه «غلامعلی تپه» است که در سال 1390 با شماره 30420 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: