انتشار: ۱۷:۴۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی "پژواک وحدت‌بخش" جشنواره فیلم کوتاه تهران را در نزد فیلم‌سازان ملل دیگر محسوس خواند.
پیام دو مدیر به جشنواره‌ی فیلم کوتاه
به گزارش تابناک فرهنگی  به نقل از ایسنا، در متن این پیام آمده است: به نام خالق زیبایی‌ها

عشق می‌ورزم و امید که این فن شریف/ چون هنرهای دگر موجب حرمان نشود

ذره را تا نبود همت عالی حافظ/ طالب چشمه خورشید درخشان نشود

سپاس خدای یکتا و هنرآفرین که آدمی را در فطرت، ممیز به عشق و عقل گردانید و وی را به زیور مهر و هنر آراست تا زنگار از آینه دل بزداید و در وادی هنر به کشف ذات حقیقت و حصول زیبایی‌های معنوی بپردازد و با پای ارادت در این آستان گام بردارد تا از تشعشع خورشید جمال و کمال و جلال آن معبود و به‌قدر وسع و اهتمام خویش بهره‌مند شود.

به گواه تاریخ، هماره اصحاب هنر وفرهنگ در مسیر کاروان بشریت چونان چراغی فروزنده فراروی انسان‌ها و راهگشای نسل‌ها بوده‌اند و در قوام و مانایی تمدن وفرهنگ ملت‌ها سهمی سترگ و نقشی بی‌بدیل داشته‌اند و تا واپسین نفس به‌مثابه سالکان طریق عشق و رنج هرگز از آلام و سختی‌ها نهراسیده‌اند و انوار درخشان هنر تبلور و تجلیات شوق و بارقه عشق را در وجودشان مشتعل نموده و این مسیر را تا رسیدن به شاهراه سعادت و کمال بشری پیموده‌اند.

این روزها به لطف خداوند متعال و در دورانی که نسیم تدبیر و امید در باغستان سبز ایران اسلامی وزیدن گرفته است، نهال سرسبز سینمایی که ریشه در اخلاق وفضایی انسانی دارد در هاله‌ای از قداست و خنکای دوستی، جوانه‌هایش به برگ و بار می‌نشیند ولحن پاک و زبان صمیمی آن در گستره‌ای وسیع فراگیر می‌شود.

«جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» در طول سالیان گذشته توانسته است به‌عنوان رخدادی پرطراوت ترجمان فرهنگ عمیق و اصیل سرزمین ما باشد.

جشنواره‌ای که پژواک وحدت‌بخش آن در فرهنگ سایر ملل به‌وضوح احساس می‌شود واصحاب فرهنگ وهنر پیامش را به گوش جان خواهند شنید.

اکنون در سالی که آراسته به نام «همدلی دولت و ملت» است ایران اسلامی میزبان جشنواره‌ای شکوهمند است که پیام رسا و صمیمانه‌اش را به مردم جهان خواهد رساند.

امید آن‌که تداوم و استمرار این جشنواره بتواند متولیان فرهنگ را در رسالت سخت و سنگینی که بر دوش دارند از این آزمون پیروز به درآورد و دادار مهربان هماره سایه مهر خود را بر خاک پاک این سرزمین هنرپرور بگستراند.

در پایان لازم می‌دانم کوشش‌های بی‌دریغ همه دست‌اندرکاران این جشنواره را ارج نهاده و ازخداوند متعال برای آنان آرزوی سعادت وموفقیت دارم.

حجت‌الله ایوبی به جشنواره فیلم کوتاه پیام داد

رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری با برشمردن فیلم کوتاه به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار بر اهمیت آن در دنیای امروز تاکید کرد.

در متن این پیام آمده است: جشنواره بین‌المللی تهران یک رخداد کمیاب و کیمیاوار است با گستره‌ای فراتر از مرزها و جغرافیای خیال ... و جوانانی که در مدرسه سینمای ایران خود اولین آموزگاران ابتکار و آفرینش و جرات‌اند و حتی مرزبانان سینمایی که خود مولود آن سینما و آن نسل‌اند...

خداوند به همه شما دست‌اندرکاران این جشنواره خوب پاداش نیک دهد.

همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس /که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

این نسیم سحری بندگی من برسان / که فراموش مکن وقت دعای سحرم

در جهان امروز که سرعت در انتقال اطلاعات و پیام‌ها اهمیت فراوان پیدا کرده است، «فیلم کوتاه» به‌عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار بر عرصه‌های مختلف شناخته می‌شود. در این فرایند فیلم‌سازان و به‌خصوص سینماگران عرصه فیلم کوتاه نقشی پراهمیت پیدا کرده‌اند، چراکه هنرمندان این حوزه با خلق آثار داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی تأثیر شگرفی بر پیرامون خود و لایه‌های مختلف جامعه می‌گذارند.

اگر تا دیروز فیلم کوتاه نهال جوانی به شمار می‌آمد، حالا دیگر به درخت تنومند و استواری بدل شده که سایه آن را می‌توان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... شناسایی کرد. خوشبختانه جوانان بیشترین گستره تولید و عرضه فیلم کوتاه را در سینمای شریف ایران بر عهده دارند و با اتکا به دانش، تجربه و انرژی همین قشر می‌توان امیدوار بود آینده سینمای ایران چشم‌انداز بلند و افق روشن‌تری در بر خواهد داشت.

«جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» امسال سی و دومین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کند، این اتفاق با سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید هم‌زمان شده و امیدوارم در فضای جدید شاهد تقویت و شکوفایی سینمای ایران و به‌ویژه سینمای فیلم کوتاه باشیم.

برنامه نمایش‌های روز اول جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد

برنامه نمایش‌های روز اول جشنواره شامل نمایش فیلم‌های مسابقه بخش‌های مسابقه ایران، بین‌الملل و بخش‌های غیررقابتی مشخص شد.

از ساعت 13:45 الی 15:15 فیلم‌های مستند «معبر»، «بخشش مریم»، «چهار دقیقه سکوت» و «مردهابرابرترند» در سالن شماره یک، فیلم‌های داستانی«شیهه»، «وقتی صنم گریست»، «دیدن»، «علمک»، «مصاحبه‌کاری» و «تاریک‌روشن» در سالن شماره دو، فیلم‌های تجربی «تنیدن درتن»، «به صدای شهرگوش کن» «امید»، «تنازع»، «سلول»، «درگاهسوگ» و «تهران» و «نفس» در سالن شماره چهار، فیلم‌های مسابقه بین‌الملل «دلیرترین،جسورترین»، «تصویر یک مرد اسباب‌بازی ساز»، «خون‌بس»، «ردپا»، «تیک‌تاک» و «ابروگِل» در سالن شماره پنج به نمایش درمی‌آیند.

همچنین از ساعت 15:45 الی 17:15 فیلم‌های داستانی «12تیر»، «ولد»، «خاطرات مخدوش یک دریاچه»، «یکروز» و «قمارباز» در سالن شماره یک و فیلم‌های مسابقه بین‌الملل«ناموزون»، «ترس»، «لمسآزادی»، «رقص شمشیر»، «یک‌باردیگر»، «فشارعصبی»، «سفر» و «روش مشاهدهٔ تک‌ تیرانداز» در سالن شماره پنج نمایش داده خواهد شد.

از ساعت 17:45 الی 19:15 فیلم‌های مسابقه بین‌الملل «آخرین پایگاه»، «هنرپروازکردن»، «آلیس»، «فروشگاه پرندگان آوازخوان»، «تنازع»، «مایا» و «4000 فرانکسوئیس» در سالن شماره یک، فیلم‌های مستند«خون‌بازی»، «ننهمشیر»، «نو» و «بی‌صدا» در سالن شماره دو، مرور بر آثار«رهبرقنبری» شامل فیلم‌های «برپرندخیال»، «در یک بازار ایرانی»، «صدای خاک»، «نگهبان زندگی»، «نوروزگلی»، «آنکه چشمی بهرهش» و «نامه‌های آبی» در سالن شماره چهار، فیلم‌های پویانمایی «بابا»، «پایان‌نامه»، «رویای مقوایی»، «آقای بنفش»، «برعکس»، «یک برخوردکوتاه»، «قلب مترسک»، «گل‌وبلبل،پشت‌ورونداره»، «لبخندهای خاکی» و «صفحه خالی»در سالن شماره پنج به نمایش درمی‌آیند.

از ساعت 19:45 الی 21:15 فیلم‌های داستانی«بیگانه»، «یکآن»، «هلهله جنگ»، «جای من وتوی تاقب نداز»، «لافاو» و «پنجره باز» در سالن شماره یک، مروربرآثار «کاوه بهرامی‌مقدم» شامل فیلم‌های «من با خدا حرف می‌زنم»، «گنبددوار» و «مسیربودن» در سالن شماره چهار و فیلم‌های بخش غیر رقابتی ویدیو آرت (بین‌الملل) شامل «پیوستگان»، «هم‌دردان»، «زیباست،آیا هنر است؟»، «کانال آبیِ آبی»، «امواج‌ شب»، «سفر»، «بچه‌های هاملین»، «اکستروپیا»، «اشباح» و «هنرپروازکردن» در سالن شماره پنج نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: