انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴
برنامه «فیتیله» که روزهای جمعه از شبکه دو سیما پخش می شد، به دلیل آنچه توهین به اقوام عنوان شده توقیف شد.
به گزارش تابناک  فرهنگی به نقل از  ایسکانیوز، برنامه «فیتیله» ای که روز جمعه، 15 آبان، از شبکه دو سیما پخش شد واکنش های فراوانی را به همراه داشت، مجری- بازیگران این برنامه یکی از آیتم های برنامه روز 15 آبان را با لهجه ترکی اجرا کردند که همین امر موجب واکنش عده ای در شبکه های مجازی شد.

اما این واکنش ها تنها به اظهار نظرها در شبکه های مجازی ختم نشد و فشار نظرات مختلف در فضاهای مجازی استاندار آذربایجان شرقی را هم وادار به موضع گیری کرد.
اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی، در این باره، می گوید: اگر شخصی، جریانی و یا گروهی خواسته و یا ناخواسته به مردم ما قصد تحقیر، توهین و حقارت داشته باشد، مطمئنا ما را خواهد دید.
استاندار آذربایجان شرقی تصریح می کند: از برنامه پخش شده از شبکه دوم صدا وسیما، بسیار متاسف و متاثر شدم، لذا در اولین فرصت، موضوع به معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور و نیز به معاونت سیاسی وزارت کشور منعکس گردید و طی نامه ای رسمی، وزیر کشور را در جریان ماوقع قرار دادیم .
در عین حال جبارزاده اظهار امیدواری میکند تا مسوولان صداوسیما هرچه زودتر ابعاد مختلف قضیه را بررسی و نسبت به شناسایی انگیزه سازندگان این برنامه رسیدگی کامل نموده و با مسببین آن، برخورد قاطع به عمل آورند.
استاندار آذربایجان شرقی می گوید: در هر حال از طریق وزیر کشور، جناب آقای دکتر رحمانی فضلی تا حصول نتیجه پیگیر موضوع خواهیم بود.
پس از اظهارات جبارزاده، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار توقیف این برنامه شد.
مسعود پزشکیان با انتقاد از اقدام نادرست برنامه سازان برنامه تلوزیونی «فیتیله» می گوید: با پیگیری نمایندگان مجلس این برنامه متوقف و فعالیت کارگردان آن نیز معلق شد.

پزشکیان، نماینده مجلس ادامه می دهد: طبق تماس های تلفنی که با حجت الاسلام موسوی مقدم، معاون امور مجلس و استان های رسانه ملی داشتیم در این خصوص به صورت مفصل صحبت کردیم و وی از اقدام فوری در خصوص متوقف کردن این برنامه خبر داد.
وی به ضرورت دقت بیش از پیش مسئولان نظارتی صدا وسیما بر محتوای برنامه ها اشاره می کند و می گوید: در این گفت و گو مسئول مربوطه نیز این اقدام را نادرست دانست و قول پیگیری جدی و برخورد شدید را داد. در جامعه ایرانی که از فرهنگ ها و اقوام مختلف تشکیل شده است، اقدام نادرست یک برنامه ساز در توهین آشکار به قومیت ها غیر از ایجاد تفرقه مفهوم دیگری نمی تواند داشته باشد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: این حرکت با هیچ منطق و عقلی سازگار نیست و مفهومی جز اشتباه محض برنامه ساز ندارد. امیدواریم با نظارت دقیق مسئولان مربوطه سازمان صدا و سیما دیگر شاهد این اقدامات نادرست در برنامه های تلوزیونی نباشیم.


پس از آن روابط عمومی سازمان صدا و سیما توضیحاتی را در مورد این اتفاق منتشر کرد: «در پی پخش برنامه «فیتیله» روز جمعه 15 آبان ماه از شبکه دو سیما که بر اثر بی دقتی عوامل برنامه، موجبات رنجش خاطر هموطنان عزیز آذری پیش آمد، ضروری است توضیحات زیر به اطلاع ملت شریف ایران و خصوصا هموطنان عزیز آذری برسد.

قومیت های مختلف سرمایه سترگ و بی بدیل ایران اسلامی است که مبتنی بر احترام متقابل اقوام، احساس هویتی مشترک را برای همبستگی و اتحاد ملی فراهم آورده تا این کشور عزیز بر تند باد حوادث بپاید و کیان خویش حفظ نماید. در این میان، صداوسیما نیز به عنوان رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران با درک این جایگاه و اهمیت احترام و حرمت همه اقوام و اقشار جامعه بزرگ ایران در مقاطع مختلف همواره عزم خود را در جهت تقویت این گنجینه و سرمایه ملی معطوف داشته است.

لیکن علیرغم این اراده و اقدامات مختلف ناشی از آن، متاسفانه روز جمعه 15 آبان ماه در یکی از بخش های برنامه "فیتیله" که از جمله برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دو سیمااست، به سبب اشتباه، بی‌دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می گردد.

در این خصوص، رسانه ملی با وجود سهوی بودن این مساله، وظیفه خود می داند ضمن عذرخواهی از هموطنان و خصوصا آذری زبانان عزیز و به دور از هر گونه توجیه رسانه‌ای برای رفع کوچکترین ابهام و بدبینی هموطنان عزیز آذری‌زبان کشورمان نسبت به فرزندان پرتلاش و خدمتگزارشان در صداوسیما، موارد و تصمیمات متخذه ذیل را به اطلاع این عزیزان و همه مخاطبان رسانه ملی برساند:
1- علیرغم سهوی بودن این اتفاق، مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه، متخلف محسوب می شوند و این مساله تا آشکار شدن موضوع و ریشه های آن به طور جدی پیگیری خواهد شد.
2- با وجود جایگاه مردمی این برنامه مطابق با نظرسنجی های مختلف سال های گذشته که از آن به عنوان برنامه ای باسابقه و پربیننده یاد شده است، لیکن به خاطر این بی دقتی صورت گرفته، تا انجام بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه نهایی، پخش برنامه «فیتیله» فعلا متوقف می شود.
3- مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز توبیخ و از مسئولیت برکنار می شود.
4 - بدیهی است که سازمان صداوسیما پس از بررسی دقیق این موضوع و رسیدن به نتایج نهایی، موارد را به اطلاع مخاطبان خواهد رساند.
اما این برنامه چگونه متهم به توهین به یک قومیت شده است؟

در آخرین برنامه «فیتیله‌» در یکی از آیتم‌ها به نام «هتل فیتیله‌ای» پدر و پسر آذری زبانی قصدترک زودهنگام هتل را دارند و علت آن را نیز دست و پا شکسته به زبان فارسی و ترکی، بوی بدی اتاق محل اقامت‌شان عنوان می‌کنند. مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می‌شود که فرزند این مسافر آذری‌زبان، به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهانش استفاده کرده و این بوی بد نیز از دهان این کودک متصاعد می‌شود.

پس از پخش این برنامه، برخی گروه‌ها اقدام به واکنش‌های تحریک آمیز با تکیه بر این آتیم در فضای مجازی کردند که طبیعتاً حساسیت‌هایی را در پی داشت و در ادامه نیز منجر به توقیف این برنامه شد.
اینکه اکثر برنامه های پر مخاطب تلویزیونی هر از چند گاهی به دلایل مختلف توقیف و دیگر اجازه پخش نمی یابند موضوعی است که هر چند وقت یک بار شنیده می شود و مهم تر از آن رویه ای است که صدا وسیما در پیش گرفته، در ایران هر سریال و هر برنامه ای که ساخته می شود مورد تایید عده ای نیست و مورد اعتراض صنف و یا گروهی قرار می گیرد و بلافاصله سازمان صدا و سیما به دلایل مختلف آن برنامه را توقیف می کند. اینکه آیا جامعه ایرانی تحمل نقد را ندارند بحثی است که با شنیدن و خواندن پیام ها و جک های مختلف قومیتی و جنسیتی که در فضاهای مجازی هر روزه به چشم می آید نکته ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.اما چرا برنامه ای که مخاطب آن کودکان هستند انقدر به مذاق عده ای خوش نیاید که حتی استاندار و نماینده مجلس را وادار به اعتراض کند؟!

به گزارش ایسکانیوز، برنامه «فیتیله» از سال 1381 تاکنون از شبکه ۲ در حال پخش است. تا قبل از اسفند۱۳۸۹ این برنامه تحت عنوان فیتیله جمعه تعطیله پخش می‌شد که در اسفند ۱۳۸۹ با توجه به جدایی عموهای فیتیله از تهیه کننده وقت، عوامل این برنامه به کل تغییر پیدا کردند و از خرداد ۱۳۹۰ این برنامه تحت عنوان جدید «فیتیله» هر جمعه به تلویزیون بازگشت و اخیرا علاوه بر جمعه ها، روز های پنجشنبه نیز پخش می شد.
این برنامه ترکیبی شامل آیتم‌های نمایشی و کلیپ‌های شاد با موضوعیت کودک و خانواده و بخش های مختلفی از جمله فیتیله محبت ، گزارش فیتیله ای ، آقای کنجکاو (آزمایشگاه علوم) ، آقای جالب (آموزش کار دستی) ، چندجوری ها ، چه جوری بود چجوری شد ، خاطرات فیتیله ای ، سفر نامه ، تبسم فیتیله ای ، یواشکی ، انیمیشن‌های کوتاه و سرگرم کنند، که در طی سالیان و فصل های مختلف به برنامه اضافه و یا حذف شده است. محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی در نقش مجری ـ بازیگر با این برنامه همکاری دارند. این مجموعه دارای علاقمندان کودک و نوجوان زیادی در ایران است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: