انتشار: ۲۰:۵۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
سومین انجمن میراث فرهنگی آذربایجان غربی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مهاباد تاسیس شده و آغاز به کار کرد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از  ایرنا، این انجمن روز یکشنبه در نشستی با حضور فرماندار ویژه مهاباد و دیگر مسئولان این شهرستان در محل فرمانداری این شهرستان تاسیس شده و اعضای اصلی آن مشخص و معرفی شدند.
این انجمن به عنوان سومین انجمن میراث فرهنگی آذربایجان غربی پس از انجمن شهرهای ارومیه و بوکان تاسیس شده است.
فرماندار مهاباد به عنوان رییس انجمن و روسای ادارات اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شهردار، رییس شورای اسلامی شهر مهاباد و جمعی از معتمدین و فعالان عرصه میراث فرهنگی این شهرستان نیز به عنوان اعضای این انجمن معرفی شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این نشست گفت: شکل گیری و فعالیت انجمن های میراث فرهنگی برابر قانون و با حضور اشخاص حقیقی و حقوقی در شهرستان های مختلف انجام می شود.
جلیل جباری افزود: ساختار شکل گیری این انجمن ها به گونه ای است که می توانند در شهرستان ها، بخش ها و روستاها در جهت صیانت و نگهداری از آثار تاریخی این مناطق فعالیت کنند.
وی اظهار کرد: اعضای این انجمن ها متشکل از افراد با نفوذ محلی، قابل اعتماد، فرمانداران و مدیران ادارات ذیربط است که با همکاری آنها به آسانی می توان از آثار تاریخی حفاظت و صیانت کرده و از تجاوز به حریم آنها جلوگیری کرد.
جباری با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی تنها از عهده نیروهای یگان حفاظت برنمی آید، گفت: آشنا کردن مردم با آثار تاریخی و اهمیت حفظ و نگهداری آثار باید یکی از برنامه های این انجمن ها باشد.
وی احیاء و معرفی آثار تاریخی، شرکت در همایش های گردشگری داخلی و بین المللی و توانمندسازی جوامع محلی در زمینه نحوه برقراری ارتباط با گردشگران را از دیگر وظایف این انجمن ها برشمرد.
فرماندار ویژه مهاباد نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم انجمن های میراث فرهنگی گفت: این انجمن ها می تواند در زمینه جلب مشارکت های مردمی برای حفاظت و احیای بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیار مفید باشد.
جعفر کتانی افزود: این انجمن ها می تواند با برگزاری جلسات مستمر، مسایل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی را بررسی کنند و برای رفع کمبودها و مشکلات این حوزه راه حل های مناسب را ارایه و به اجرا گذارد.
وی از فعالان و اشخاص حقیقی و حقوقی علاقه مند به مسایل میراث فرهنگی این شهرستان نیز خواست با عضویت در این انجمن زمینه را برای گسترش فعالیت ها و بررسی مسایل این حوزه فراهم کنند.
کتانی با اشاره تاسیس خانه کرد در این شهرستان نیز گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است این مرکز به نمایندگی از شهرستان های جنوب آذربایجان غربی در مهاباد راه اندازی شود.
در ادامه این نشست دیگر اعضای انجمن نیز نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه مسایل مختلف بیان کردند.
از مجموع یک هزار و 477 اثر تاریخی ثبت شده آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی کشور، 91 اثر در شهرستان مهاباد واقع شده است.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: