انتشار: ۰۰:۵۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی فارس گفت: مراسم اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری آثار صنایع‌دستی منطقه جنوب کشور از ۲۰ الی ۲۲ دی‌ماه در شیراز برگزار می‌شود.
 به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسنا ، «زهرا الحمدی» با بیان اینکه برنامه اعطای نشان ملی مرغوبیت و برتری صنایع دستی از سال ۹۰ در کشور آغاز شده، افزود: در دو دوره‌ی برگزار شده این برنامه در کشور، استان فارس توانست در سال‌های ۹۰ و ۹۲ به ترتیب برای ۲۱ و ۴۴ اثر صنایع دستی تولید شده در استان نشان ملی کسب کند.

الحمدی گفت: گلیم‌بافی، خاتم، سازه‌های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی، نمدمالی، معرق و نقاشی پشت شیشه نشان از هنرهای صنایع‌دستی بود که موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شده‌اند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان فارس خاطرنشان کرد: فارس در سال ۲۰۰۷ نشان جهانی را برای گلیم قشقایی کسب کرد، با این حال در سال ۲۰۰۸ موفق به دریافت هیچ نشان جهانی نشد، اما در سال ۲۰۱۰ سه نشان جهانی برای خاتم و دست بافت‌های داری و در سال ۲۰۱۲ هفت نشان جهانی برای خاتم، دست‌بافت‌های داری و تراش سنگ‌های قیمتی به دست آورد.

«الحمدی» با اشاره به اینکه بیشترین نشان‌های مرغوبیت کسب شده توسط فارس مربوط به دست بافت‌های داری است، گفت: امسال در سومین دوره اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، فارس از ۲۰ الی ۲۲ دی میزبان هنرمندان صنایع دستی منطقه جنوب شامل استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد خواهد بود.

وی درباره مزیت‌های دریافت نشان ملی استاندارد گفت: هنرمندان با دریافت نشان ملی مرغوبیت برای صنایع‌دستی خود، مجوز شرکت در برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی مانند نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و دوره‌های آموزشی و بازاریابی و مجوز ثبت محصول خود را در قالب دریافت می‌کنند، همچنین در زمینه اعطای تسهیلات نیز امیتازهایی به دست می‌آورند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه دارا بودن شرایط لازم هیچ محدودیتی برای حضور هنرمندان و تعداد آثار ارائه شده از سوی آن‌ها وجود ندارد، ۲۰ آذر را مهلت تحویل نهایی آثار برای شرکت در برنامه اعلام کرد.

الحمدی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که حداقل ۱۰۰ اثر از استان فارس در این برنامه وجود داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: