انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴
کودکان و نوجوانان پس از تولد با نخستین وسیله ای که آشنا می شوند رسانه است و در حقیقت با این وسیله هر روز بزرگ و بزرگتر می شوند.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، نوزاد ابتدا صدای رسانه را می شنود و سپس تصاویر آن را می بیند و این صدا و تصاویر جذاب چنان در ذهن او نفوذ می کند که با شنیدن برنامه های خوش، شاد و با دیدن تصاویر غیرعادی، خشن می شود.
تاثیر رسانه بر ذهن و هوش مخاطب بر کسی پوشیده نیست از این رو دقت در نوع تولید اخبار و اطلاعات در رسانه ها اهمیت پیدا می کند. کودک پیش از ورود به مدرسه با رسانه و برنامه های آن آشنا می شود و این آشنایی زمینه اجتماعی شدن او را فراهم می کند.
کودک با دیدن یک برنامه و یا گوش دادن به یک مطلب رسانه تاثیر می پذیرد بنابر این رسانه ها در انتخاب نوع اطلاعات نمی توانند دغدغه جامعه را نادیده بگیرند.
انسان از بدو تولد برای برقراری ارتباط با دیگران ، ابتدا از سوی پدر و مادر و در ادامه با شیوه های گوناگون تعلیم و تربیت و بهره گیری از معلمان و اساتید با استفاده از وسایل ارتباطی ، مسیر رشد و تکامل را می پیماید.

** نقش رسانه ها در جامعه
کارشناس ارتباطات و خانواده در گفت و گو با ایرنا ، ضمن بررسی نقش و تاثیر رسانه ها بر گروه های پیشروی جامعه اعم از جوانان و نوجوانان به عنوان ذخایر بالقوه کشور ، راه دستیابی به علوم و فنون روز دنیا را وسایل ارتباط جمعی عنوان کرد و بهره گیری از رسانه ها را که به سرعت در حال گسترش و دربرگیری است از سوی جوامع مدرن و حتی در حال توسعه در عصر حاضر چشمگیر خواند.
سیده زهرا حسینی ، ظهور رسانه های بی سیم ، تولید و انتشار نوارهای ویدئویی و راهیابی آن به خانه ها در دهه های آخر قرن گذشته و از همه مهمتر همگانی شدن و امکان دسترسی آسان همگان بدان ها و هم اکنون پدیده شگفت انگیز ماهواره و شبکه های اینترنت، را از مظاهر تحول این صنعت ، در عصر حاضر برشمرد.
وی اظهارداشت: انسان تمام این وسایل و ابزار را برای رسیدن به مقاصد مختلفی نظیر اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری ، هدایت و راهنمایی و افزایش آگاهی های اجتماعی به کار گرفته و می گیرد که البته در همه این موارد هدف تربیتی نهفته است.
کارشناس حوزه ارتباطات و خانواده افزود: چگونگی پذیرش و استقبال مردم و نیز تأثیر پذیری آنها از ابزار و وسایل ارتباطی متفاوت است ، زیرا استقبال مردم ، برگرفته از عوامل گوناگونی نظیر اندوخته ها و یافته های فرد ، دیدگاه ، اعتقادات و ارزش های آنان است.

**وظایف رسانه ها
وی گفت: از جمله وظایف رسانه ها یاددهی و یادگیری، اندیشه پروری، هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهی های اجتماعی و رشد اجتماعی در ابعاد مختلف است.
حسینی ، اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می دهد این امر که تمام افراد کوچک و بزرگ در برابر محصولات تولیدی رسانه ها منفعل و متأثر محض نیستند، بلکه این محصولات پس از دریافت توسط مخاطبان عاقل و براساس اندوخته های ذهنی به یک فهم و درک و معرفت تبدیل می شود.
وی گفت: در نتیجه انسان به کمک اعتقادات ، گرایش ، ارزش و دیدگاههای خاصی که دارد ، این محصولات رسانه ای را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد و در نهایت به یک فهم جدید عقلانی که جهت دهنده یک رفتار از او می باشد، می رسد. اما از آنجا که به هر حال، رسانه های جمعی بر مخاطبان بخصوص کودکان، نوجوانان و جوانان تأثیرات غیرقابل انکاری دارد، همیشه با تأثیرات سوء نیز همراه می باشد و بیم آن می رود که اثرات سوء آن در بیشتر موارد غلبه پیدا کند.
وی به عنوان مثال گفت: زیاده روی در نقل اخبار و بیان حوادث منجر به افسردگی روحی و حساسیت های عصبی می شود. اعتماد بر اخبار و نیز تحلیل و تفسیرهای رسانه ها ، قدرت نقد و تحلیل و بررسی و تحقیق را از افراد می گیرد. استفاده از این ابزار در جهت جایگزینی افکار و ارزش های انحرافی ، زمینه ساز انحراف اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی خواهد شد.

** رسانه ها ادعای معلمی ندارند
وی افزود: بنابراین، تأثیرگذاری رسانه ها بر افراد غیرقابل انکار و اجتناب ناپذیر است و لذا روش های تقلیدی تدریس در مدارس که انتقال دانش و معلومات و پس گرفتن آن در ایام امتحانات است، به تنهایی برای تغییرات و تحولات مورد نظر اجتماع کافی نیست.
کارشناس ارتباطات و خانواده اظهار کرد: امروزه دیگر برای همه دست اندرکاران این امر ثابت شده که رسانه های جمعی علاوه بر آن که ابزاری برای سرگرمی و تفریح مردم هستند ، ابزاری برای آموزش و پرورش، فکر و اندیشه و تحول و تکامل جامعه بوده و از این جهت بسیار حایز اهمیت اند.
وی با بیان اینکه رسانه معلم نیست ولی می توان نقش متعلم را برای آن در نظر گرفت گفت: به همین سبب می توان رسانه ها را که نقش مهمی در تعلیم و تربیت اندیشه نسل حاضر بخصوص جوانان و نوجوانان دانش آموز ایفا می کنند را از ضروریات زندگی اجتماعی در جوامع امروزی برشمرد.
حسینی گفت: این لوازم زندگی ، مردم را با رویدادهایی پیوند می دهند که در زندگی روزانه اهمیت دارند. رسانه ها برای مردم میدانی را فراهم می کنند که آنان بتوانند در آن افکارشان را در زمینه مسائلی که بر زندگی روزانه شان تأثیر می گذارد مبادله کنند و سبب می شود تا مردم درک عمیق تری از خودشان، محیط شان و نهادهایشان پیدا کنند.
بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها 16 تا 22 آبان ماه 94 با شعار ' نقد منصفانه، پاسخ مسولانه ' با حضور بالغ بر 700 رسانه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: