انتشار: ۰۱:۱۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴
شماره جدید مجله تایم تصویر جلد خود را به عکسی از یک دختر جوان ایرانی اختصاص داده است.
این مجله عکسی از یک دختر با حجاب ایرانی منتشر کرده در کنار دریا ایستاده و موبایل و نخ بادبادکی را به دست گرفته است.

تیتر این مجله نیز «ایران ۲۰۲۵» است و روی آن این پرسش مطرح شده است:‌ «آینده جهان در دهه‌های آینده چگونه خواهد بود؟»

مجله تایم یک هفته‌نامه مشهور آمریکایی است که ۹۲ سال پیش بریتون هادن آن را بنیانگذاری کرد.

این هفته نامه در نیویورک منتشر می‌شود و هر سال یک نفر را به عنوان به شخصیت سال انتخاب می‌کند. تاکنون شخصیت‌های ایرانی مثل دکتر محمد مصدق، امام خمینی و … به عنوان چهره سال در این مجله انتخاب شده‌اند.

«تایم» بر روی جلد تازه ‌ترین شماره خود با انتشاری تصویری ثبت شده توسط «نیوشا توکلیان» عکاس زن ایرانی، از یک دختر ایرانی که نخیک بادکنک را در دست دارد، به استقبال ایران در سال 2025 رفته و دقیقاً تیتر «IRAN 2025» را برای این عکس انتخاب کرده است.

نیوشا توکلیان خبرنگار و عکاس خودآموخته ایرانی، جزو چهره‌های توانمند این عرصه محسوب می‌شود که در بیش از یک دهه اخیر عکس‌هایش در نشریات معتبر بین‌المللی چون تایم، نیویورک تایمز، اشترن و فیگارو به چاپ رسیده است. توکلیان برای دستیابی به تصاویر منحصر به فرد به نقاط مختلف خاورمیانه سفر کرده و تاکنون در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، عربستان و پاکستان به عکاسی پرداخته است.

«تایم» با انتخاب بیست عکس از توکلیان که در صفحات داخلی آخرین شماره‌اش منتشر کرده و همچنین عکس روی جلد که ارجاعی به این عکس‌ها و گزارش ضمیمه‌اش دارد، به جای ارائه تصویر سیاه از ایران، تلاش کرده تصویری خاکستری از ایران به نمایش بگذارد و از نشانه های مدرنیسم در ایران نظیر مترو تا حفظ برخی سنت‌ها و البته کنار هم قرار گرفتن فضای متفاوتی ذهنی و پوشش چند نسل مختلف ایران کنار هم قرار گرفته‌اند.

نویسنده تایم نیز به این نکته اشاره کرده که فضای ایران برخلاف تصور بسیاری از غربی‌هاست و با جامعه‌ای نیمه مدرن مواجه هستیم که بخشی از فضای سال‌های ابتدایی انقلاب در کنار نگاه‌های تازه نسل جدید در آن مشهود است و از تصویر کلی که ایران امروز به او می‌دهد و دورنمایی که او تصور کرده و از آن با عنوان «ایران 2025» یاد کرده، هیجان زده شده است. انتخاب تصویری با پس زمینه ساختمان‌های مدرن و دختری با پوشش نزدیک به طیف وسیعی از دهه‌ هفتاد در راستای همین هیجانات بوده است.

سوای اینکه چقدر تصور نویسنده مجله تایم نسبت به دورنمای جامعه ایرانی منطبق به واقعیت است، قرارگیری نگاه یک عکاس ایران به عنوان نگاه مرجع نسبت به ایران قابل توجه است. توکلیان پیش از این با رد جایزه پنجاه هزار دلاری بنیاد فتوژورنالیسم کارمینیک که قصد داشتند، با انتخاب حساب شده و تعبیر «نسل سوخته» استفاده ابزاری از عکس‌هایش داشته باشند، نشان داده ظرفیت حضور در عرصه جهانی را دارد و از این منظر، باید قرار گرفتن عکسش بر روی جلد «تایم» به عکاسان ایرانی تبریک گفت.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: