انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
معاون نهاد کتابخانه های عمومی:

آمار دقیقی از سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی گفت: در زمان حاضر آمار دقیقی که سرانه مطالعه را برای ایرانیان معرفی کند وجود ندارد و شاید لازم باشد مراکزی مانند مرکز آمار ایران و شورای فرهنگ عمومی به تحقق این امر مهم کمک کنند.
به گزارش تابناک  فرهنگی به نقل از ایرنا، به موضوع مهم سرانه مطالعه اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته آمارهای مختلفی از سرانه مطالعه ایرانیان در کشور ارائه شده و نکته مهم در احصا آمار این است که روش پژوهش و جامعه آماری باید جامع الشرایط باشد و گروه های مختلف مردم را در برگیرد.
وی بیان کرد: نسبت به مطالعه سنتی کنونی اشکال جدیدتری از مطالعه با توجه به رشد فناوری در فضای مجازی گسترش یافته و در این میان اختلافی بین صاحب نظران وجود دارد که این مجموعه مطالعه نیز باید در آمار سرانه مطالعه گنجانده شود یا نه؟
این مسئول با بیان اینکه هم اکنون بیش از دو هزار و 200 کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که در نقاط شهری و روستایی کشور فعال است، ادامه داد: نزدیک به یکهزار کتابخانه نیز به صورت مشارکتی در کشور فعالیت می کند.
وی اظهار کرد: بیش از 100 پروژه عمرانی این نهاد با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد در کشور وجود دارد که امیدواریم با جذب بودجه های استانی و مشارکت خیران این پروژه ها را در کوتاه مدت به سرانجام برسانیم.

* حقوق کتابداران روستایی افزایش یافته است
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی همچنین گفت: دستمزد کتابداران روستایی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.
الهیاری با اشاره به اینکه بر اساس وعده دبیرکل امور نهاد کتابخانه های کشور مبنی بر تغییر در وضعیت دستمزد کتابداران روستایی این مهم از نیمه دوم سال 94 تحقق یافت، افزود: میزان دریافتی کتابداران روستایی بسیار ناچیز بود.
وی اظهار کرد: با کارهای انجام شده حقوق این قشر به پنج میلیون و 700 هزار ریال رسید که این روند نیز چندان مطلوب نبود که هم اکنون دریافتی آنان براساس قانون کار لحاظ می شود.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: آمارها نشان می دهد استان زنجان در یک دهه گذشته به واسطه ثبات مدیریتی و همدلی بین همکاران کتابخانه های عمومی کشور و شمار کتابخانه های این استان نیز رشد زیادی داشته است.
الهیاری افزود: سرانه مختلف کتابخانه ها مانند صندلی، فضای فیزیکی، اعضای کتابخانه ها و کتابهای به امانت داده شده رشد قابل توجهی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: سرانه های مختلف کتاب و کتابخوانی این استان از میانگین کشوری بالاتر است و بر این اساس می توان گفت جز پنج استان برتر کشور است و علاوه بر آن رشد کتابخانه های روستایی در این استان مناسب بوده است.
مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز به رشد 128 درصدی تعداد کتابخانه های این استان اشاره کرد و گفت: در سال 83 شمار کتابخانه های عمومی این استان 36 باب بود که با اقدامهای انجام شده 50 باب نیز به این مجموعه اضافه شد و هم اکنون 86 باب کتابخانه فعال در این استان وجود دارد.
محمد ربیع احمدخانی افزود: شمار کتابهای کتابخانه های عمومی این استان نیز رشد 231 درصدی داشته و هم اکنون یک میلیون و 100 هزار جلد انواع کتاب در کتابخانه های عمومی این استان در دسترس عموم علاقه مندان به کتابخوانی است.
2.6 درصد کتابخانه های عمومی کشور در استان زنجان واقع شده است.
در پایان این مراسم از زحمتهای 12 ساله محمد ربیع احمدخانی مدیرکل امور کتابخانه های استان زنجان تقدیر شد و امیر علی نیک بخش که پیش از این در سمت مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان بود به عنوان مدیرکل جدید امور کتابخانه های عمومی استان زنجان معرفی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: