انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: بافت تاریخی یزد در طرح راهبردی و تفصیلی دولت قبل سلاخی و 200 هکتار از آن تخریب شد به طوری که در 2 سال اخیر مجبور به باطل کردن بسیاری از مصوبه های قبلی شدیم.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، سید محمدرضا سیدحسینی روز پنجشنبه در هفتمین همایش معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور در یزد افزود: اکنون با تطبیق طرح قبلی با نقشه جدیدی بازنگری هایی در آن صورت گرفت و بر اساس نقشه جدید کار می کنیم.
وی ادامه داد: مساحت شهر یزد 13 هزار هکتار است که یک هزار هکتار آن بافت تاربخی است و از این میزان 700 هکتار آن بافت پیوسته و 300 هکتار به صورت گسسته است.
معاون استاندار یزد اضافه کرد: در سال های گذشته اتفاق های نامناسب دیگری در بافت تاریخی یزد از جمله احداث ساختمان های مرتفع و اعطای پروانه هایی که نباید داده نمی شد، رخ داد.
وی با بیان اینکه توجه به بافت تاریخی یزد از سال 1376 آغاز و طرح تفصیلی آن در سال 1379 تهیه شد، گفت: از آن زمان اعتبارها و تسهیلات تکلیفی و تبصره ها وارد بافت تاریخی شد.
سیدحسینی با بیان اینکه 90 درصد طرح های حوزه بافت تاریخی یزد با هماهنگی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده، ادامه داد: 100 هکتار از بافت تاریخی یزد در آینده به ثبت جهانی خواهد رسید.
وی راه اندازی شهرداری ناحیه تاریخی برای نخستین بار در کشور، ثبت ملی بافت تاریخی شهرهای یزد، اردکان و میبد، کسب 3 جایزه یونسکو برای بناهای تاریخی، تعریف محورهای فرهنگی و گردشگری، مرمت بناهای تاریخی، راه اندازی مرکز ملی معماری خاک را از جمله فعالیت های 2 سال گذشته استان یزد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد.
معاون استاندار یزد خاطرنشان کرد: هنوز خانه های دوره ایلخانی با سابقه 700 ساله در بافت تاریخی یزد وجود دارند که مردم در آنها زندگی می کنند.
وی یاد آور شد: در راستای حفظ بافت تاریخی و قدیم همه آیینهای سنتی مانند سیاهپوش کردن حسینیه ها و همخوانی هیات های عزاداری در این بافت با مشارکت مردم اجرا می شود.
سید حسینی با اشاره به ایجاد شهرداری خاص برای بافت تاریخی اضافه کرد: شهردار ناحیه بافت تاریخی زیر نظر مستقیم شهردار و باهماهنگی مدیرکل میراث فرهنگی انتخاب می شود.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
هفتمین همایش معاونان امور هماهنگی استانداری های کشور که روز چهارشنبه با حضور معاون امور عمرانی وزیر کشور، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و معاون میراث سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در هتل ارگ یزد آغاز به کار کرد، امروز (پنجشنبه) پایان می یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: