انتشار: ۱۲:۴۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
فرماندار ویژه نیشابور از عضویت این شهر در اتحادیه شهرهای تاریخی جهان خبر داد.


به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، غلامحسین مظفری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس مکاتبه با شهردار شهر کیوتو در ژاپن به عنوان رئیس شبکه یا اتحادیه شهرهای تاریخی جهان این عضویت اعلام شد.
وی گفت: این اتحادیه مهمترین سازمان بین المللی حکومتهای محلی برای میراث تاریخی شهرها به شمار می آید و هدف آن حفظ این میراث و آگاهسازی برای حفظ هویت تاریخی شهرها است.
فرماندار نیشابور افزود: عضویت در سازمانهای مختلف بین المللی آغاز راهی است برای معرفی ظرفیتها و داشته ها و این مهم نیازمند حمایت و همراهی تمام دستگاهها است.
وی ادامه داد: تبادل دانش و تجربه درباره حفظ بناهای تاریخی و چگونگی معرفی و استفاده از این ظرفیتها از جمله دستاوردهای عضویت در این نهاد بین المللی است.
مظفری همچنین گفت: نیشابور شهری با داشته های مذهبی، فرهنگی، تاریخی و علمی در خور است لذا حضورش در سازمانهای بین المللی فرصتی برای معرفی این داشته ها به تمام جهان می باشد.
اتحادیه شهرهای تاریخی در سال 1987 در کیوتو راه اندازی شد و دبیرخانه آن نیز در همان شهر قرار دارد. هم اکنون 108 شهر از 61 کشور جهان در این اتحادیه عضویت دارند.
مرکز شهرستان 433 هزار نفری نیشابور در فاصله 122 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
نیشابور به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و فرهنگ ایران و بزرگترین شهر خراسان پس از مشهد، در دامنه کوه بینالود واقع است.
سابقه شهر نیشابور به دوره حکومت ساسانیان یعنی حدود هزار و 800 سال پیش باز می گردد. این شهر علاوه بر اینکه طی دو دوره تاریخی حکومت طاهریان و سلجوقیان پایتخت ایران بود، در قرن یازدهم میلادی هشتمین شهر بزرگ و پرجمعیت جهان به شمار می رفت.
حوزهٔ علمی این شهر در دوران طلایی اسلام یکی از بزرگترین مراکز و موطن بسیاری از دانشمندان، شاعران، صوفیان و دیگر بزرگان بوده است لذا همواره از آن به عنوان یکی از مهمترین مراکز و شهرهای تمدن و فرهنگ اسلامی یاد می شود.
هم اینک آنچه از نیشابور کهن باقی مانده منطقه ای به نام کهندژ به وسعت سه هزار و ۵۰۰ هکتار در جنوب شهر کنونی است.
همچنین روزهای ۲۵ فروردین و ۲۸ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام دو تن از مشاهیر جهانی اهل نیشابور یعنی محمد عطار و عمر خیام نامگذاری شده که مقبره هر دوی آنها در این شهر واقع است.
سازمان یونسکو نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی با برگزاری همایش نیشابور شهر پایدار ایرانی، این شهر را پایدارترین شهر تاریخ ایران معرفی کرد.

نیشابوردراتحادیه شهرهای تاریخی جهان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: