انتشار: ۰۰:۱۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴
پایگاه خبری 'النگ روستایی زیبا' نوشت: الگوی معماری و نمای سنتی روستاهای ییلاقی و کوهستانی شهرستان کردکوی واقع در غرب استان گلستان در پی ساخت و سازها و اجرای طرح هایی با هدف مقاوم سازی دستخوش تغییر و دگرگونی شده بطوریکه بعضی از این روستاها بین روستا و شهر سرگردان هستند.
به گزارش تابناک فرهنگی ، این پایگاه 'درازنو، رادکان، چغر' از روستاهای هدف گردشگری و بافت با ارزش شهرستان کردکوی هستند که بافت سنتی آنها در سال های اخیر دستخوش تخریب قرار گرفته و تنها چند درصد آن باقی مانده است.
درازنو و رادکان جزو روستاهای هدف گردشگری و از مناطق نمونه و با بافت های زیبا، قابل توجه و مهم شهرستان (کردکوی) و استان (گلستان) هستند.
این روستاها در جنوب کردکوی واقع شده اند و از جمله مناطق ییلاقی مهم این شهرستان به شمار می روند و در هر فصل سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جلب می کنند.
بافت سنتی روستاهای توریستی شهرستان کردکوی چند سالی است که دستخوش تغییر و تحول و تخریب شده است، این تغییرات اگر ادامه یابد می تواند فرهنگ اصیل و سنتی این روستاها را که بخشی از هویت مردم آن است از بین خواهد رفت.
طی دهه اخیر تغییر و تحولات در بافت روستاها، اماکن سنتی و توریستی شهرستان کردکوی رشد فزاینده ای به خود گرفته است و حتی ما شاهد اماکنی با چهره هایی شهری و مدرن در این روستاها هستیم.
باید اراده ای قوی برای توقف ساخت و ساز جدید که باعث مرگ بافت سنتی این روستاها می شود به وجود آید، متاسفانه باید گفت مسئولین و کارشناسان توجه کمی به این مسئله دارند.
شاید هم نبود قانون شفاف و ضمانت اجرایی دقیق و مدیریت چندگانه برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه سبب ایجاد وضعیت فعلی شده است.
باید بافت قدیمی در روستاها حفظ شوند و برای از بین نرفتن بافت های باارزش سنتی آنها یک سری قوانین لحاظ شود.
امیدواریم فرماندار، بخشدار و مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کردکوی با همکاری دیگر نهادهای دولتی و حتی بخش خصوصی از بافت سنتی و تاریخی روستاهای شهرستان مراقبت و حفاظت نمایند.
حفظ ارزشهای سنتی، تاریخی و فرهنگی مردم شهرستان کردکوی وظیفه همه ماست.
یادمان نرود حفظ ارزشهای فرهنگی حفظ خود ماست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: