انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: خیابان ولیعصر سال هاست که به خیابان تبدیل شده اما ما مزاحم آن شده ایم و نمی گذاریم این فضا با جامعه شهری دست به دست شود و با بی. آر .تی آن را به جاده تبدیل کرده ایم.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، سیدمحمد بهشتی در نشست تخصصی تجدید حیات مرکز تاریخی تهران، اظهار داشت: اگر دوباره به خیابان ولیعصر توجه کنید می بینید که ضلع غربی آن مملو از جمعیت است ولی در ضلع شرقی آن خبری نیست با اینکه هر دو ضلع در یک خیابان هستند ولی به تبع وجود دو سینما یک سری مغازه هایی وجود دارد که می توان بدون صرف هزینه به تماشای آنها پرداخت.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: میدان مشق نیز که از میدان های تاریخی تهران است؛ زمانی صحنه وقوع زندگی شهری با یک کیفیت مطلوب بوده و برای اینکه اینجا شاهد حضور فعالیت های زندگی شهری باشیم باید فکری برای آن کرد.
وی تصریح کرد: باید به این فکر کنیم که چطور سینما، روزنامه فروشی، آبمیوه فروشی و... را ایجاد کنیم که هم به ارزش های میدان مشق خللی وارد نشود و هم نقش زندگی بخشی را در آنجا ببینیم.
بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، بهشتی افزود: خیابان را مهندسین نمی سازند، آنها تنها جدول، آسفالت و ... را می سازند و این مردم هستند که در شرایطی خاص که احوالی خاص دارند خیابان، میدان و عرصه عمومی شهری را می سازند.
وی با اشاره به نقش مردم در شکل گیری شهر تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی در تهران عمارتی ساخته شد به نام شهیاد که قرار بود ما را به یاد شاه بیندازد اما الان اسم آن میدان آزادی است و ما را به یاد آزادی می اندازد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکیدکرد: اگر کمی دقت کنید می بینید کسی که این میدان را از شهیاد به آزادی تبدیل کرد تنها مردم بودند. نمونه دیگر این موضوع در پاریس اتفاق می افتد، برجی در پاریس ساخته می شود به نام برج ایفل که قرار است نشان دهنده این باشد که فرانسه با چه بنیه ای می خواهد وارد قرن 20شود، ولی امروز این برج به نماد فرانسه و حتی نماد اروپا تبدیل شده که تنها توسط مردم این اتفاق افتاده است.
بهشتی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من از اواسط دهه 70 میل به مدنیت در شهر تقویت شده و این موضوع هر روز بیشتر و بیشتر می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: