انتشار: ۰۲:۴۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴
پیمان قدرتی، فیلم‌ساز و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم كوتاه تهران، درباره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: این نوع فیلم‌ها می‌تواند به فیلم‌ساز بیاموزد در كمترین زمان ممكن جامع‌ترین و كامل‌ترین حرف را بگوید.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ پیمان قدرتی فیلم‌ساز و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم كوتاه تهران درباره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: به رغم محدودیت زمانی موضوعاتی كه در این حوزه هستند، می‌تواند متنوع باشد و مهم نحوه ارائه این صحبت‌ها و موضوعات است. زمان و دقایق تهیه‌كننده نوع موضوع نیست بلكه تهیه‌كننده قالب و روش بیان است.

وی افزود: تنها قالب و روش بیان در فیلم‌های 100 ثانیه‌ای متفاوت است و جشنواره 100 ثانیه‌ای لزوما به موضوعات خاصی مربوط نمی‌شود و فقط نمی‌توانیم به موضوعات كلان در این زمان بپردازیم. این مدت زمان 100 ثانیه زمان مناسبی برای فیلم‌سازی است؛ چون ما نیازمند تلنگر هستیم كه این موضوع در این بازه زمانی امكان پذیر است.

قدرتی در خصوص اینكه چه قالبی برای فیلم‌های 100 ثانیه‌ای مناسب است، بیان كرد: انیمیشن و فیلم كوتاه داستانی می‌توانند تأثیرگذار باشند اما كاركرد تأثیرگذاری آن را در بخش مستند نمی‌دانم. شاید مستند نیز بدون اینكه مستند روایی باشد، باید قالب خاص خود را در 100 ثانیه پیدا كند.

قدرتی افزود: در مجموع محدودیتی در قالب زمان در موضوع و محتوا نمی‌بینم. گاهی فیلم‌ساز در فیلم‌های 100 ثانیه‌ای حرف‌هایی به مخاطب منتقل می‌كند كه در یک فیلم بلند نمی‌تواند بگوید.

وی با بیان اینكه این فیلم‌ها می‌توانند روی مخاطب تأثیر بگذارند، تأكید كرد: اینكه چطور فیلم‌های 100 ثانیه‌ای ساخته شده باشند، اهمیت دارند. نباید این تفكر اشتباه به وجود بیاید كه به دلیل زمان كم آن هر شخصی می‌تواند در این قالب فیلم بسازد. تنها زمان ما كم است و حرفه و كار همانی است كه باید باشد.

این فیلم‌ساز با اشاره به اینكه فیلم‌های 100 ثانیه‌ای را یک تجربه مفید می‌بیند، گفت: این نوع فیلم‌ها می‌تواند به فیلم‌ساز بیاموزد در كمترین زمان ممكن جامع‌ترین و كامل‌ترین حرف را بگوید. فیلم 100 ثانیه‌ای به فیلم‌ساز می‌آموزد كه از پرگویی فاصله بگیرد و در زمانی محدود حرف خودش را بگوید. به ایجاز صحبت كردن چیزی است كه شاید از عهده هر كسی بر نیاید.

وی افزود: اگر خالق اثر بتواند یک اثر گویا و همراه با یک تفكر سازنده را به مخاطب منتقل كند، ناخودآگاه آن اثر كار خود را انجام می‌دهد. معتقدم یک فیلم خوب نیازی به تبلیغ زیاد ندارد؛ بلكه تأثیرگذاری اش می‌تواند یكی از كاركردهای تبلیغی آن باشد.

قدرتی در پایان گفت: اگر اثر در بخش‌های انیمیشن، داستانی و مستند ساختار قابل ارائه‌ای داشته باشد، كاركرد خود را دارد. این نوع فیلم‌سازی اصلا كار ساده ای نیست و فیلم‌ساز باید به حدی دقیق باشد كه بتواند جزئیات مهم‌ترین چیزی را كه می‌خواهد بگوید در فیلم نمایش دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: