انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
کاغذ نیاز اصلی ناشران همواره از دغدغه های اهالی صنعت چاپ و نشر بوده کالایی که اگر به راحتی و ارزانی در اختیار قرار نگیرد فرآیند چاپ کتاب و میزان مطالعه با مشکل روبرو خواهد شد.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، جدای از قیمت کاغذ، در این سامانه کیفیت و مرغوبیت این کالا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و بدون در نظر گرفتن آن کارها در این صنعت به درستی انجام نمی شود.
بخشی از کاغذ مورد نیاز کشور از راه واردات بدست می آید از این رو ممکن است تعرفه های آن به هر دلیلی از جمله افزایش تورم و ارز با تغییر روبرو شود.
هر چند بالا رفتن این تعرفه ها می تواند براساس ضوابطی صورت گیرد اما این موضوع می تواند ناشران را با مشکلاتی روبرو کند.
برخی از ناشران بر این باورند که افزایش تعرفه واردات کاغذ، آنان را از لحاظ اقتصادی وارد بحران جدیدی می کند و باعث پایین آمدن تیراژ کتاب ها می شود.
بر اساس گزارش های موجود، بیش از 80 درصد کاغذ مصرفی کشور در بخش انتشار کتاب، کاغذهای خارجی هستند و عمدتا نیز همه آنها از چین وارد می شود.
قیمت کاغذ در دنیا، بندی 20 دلار است، در ایران نیز امروز قیمت کاغذ چیزی حدود 20 دلار است.
در روزهای گذشته دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه حمایت از تولید کنندگان داخلی کاغذ، پیشنهاد افزایش تعرفه گمرکی کاغذ را ارائه کرده است، این پیشنهاد بدون توجه به این موضوع است که عوامل زیادی مانند فرهنگ، بهداشت، اداری، اطلاع رسانی، صنعت بسته بندی و غیره در گرو کاغذ تحریر هستند.
همچنین ارائه این پیشنهاد بدون توجه به این موضوع است که در حال حاضر حدودا مصرف سالیانه کاغذ تحریر 400 هزار تن در سال است که با توجه به رشد اقتصادی در کشور (دوره پساتحریم)، بدون تردید با افزایش قابل توجه این مصرف مواجه خواهد بود.

افزایش تعرفه کاغذ تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده کتاب دارد
برخی از ناشران بر این باورند که اگر تعرفه گمرکی کاغذ افزایش پیدا کند، تاثیر مستقیم و بسیار زیادی بر قیمت تمام شده کتاب خواهد داشت. در واقع کتاب، بعد از افزایش قیمت سال 1390 و 1391، دوباره گران می شود.
این موضوع باعث می شود، ناشران وارد بحران جدیدی شوند و صنعت نشر با چالش های فراوانی مواجه خواهد شد.

افزایش تعرفه واردات کاغذ ناشران را مختل می کند
مدیر بازرگانی انتشارات امیرکبیر در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: افزایش تعرفه واردات کاغذ به نفع کشور نیست و ناشران را نیز دچار مشکلات اقتصادی می کند.
داوود آقا رضایی با اشاره به اینکه باید تولیدات داخلی را افزایش داد، می افزاید: در حال حاضر ناشران کاغذهای خود را از کارخانه های مازندران و پارس تامین می کنند، در حالی که کیفیت آنها نیز بسیار پایین است .
وی ادامه می دهد: تولیدات داخلی کاغذ کفاف حوزه نشر را نمی دهد و در مقایسه با کاغذهای خارجی نامرغوب بوده و اگر تعرفه واردات کاغذ افزایش یابد ، ناشران دچار بحران می شوند.

امکانات لازم برای خودکفایی فراهم شود
آقارضایی می گوید:باید امکانات لازم برای خودکفایی اقتصادی در همه حوزه ها از جمله صنعت نشر مهیا شود ، نه اینکه عده ای به دنبال افزایش تعرفه واردات کاغذ باشند.
مدیر انتشارات امیر کبیر تصریح می کند: کتابی که منتشر می شود ، از حقوق مولف و ناشر برخوردار است و افزایش یافتن تعرفه کاغذ ، باعث کاهش تولیدات اثر و بی کیفیتی آن می شود.

تضعیف اقتصادی ناشران نوعی ضدفرهنگ است
آقارضایی، تضعیف اقتصادی ناشران را نوعی ضد فرهنگ می داند و می افزاید: این اقدام میلیون ها خسارت را به بار می آورد.
حسن رحمان علی زاده، ناشر دیگری در این باره می گوید:تعرفه گمرکی کاغذ باید کاهش یابد و امیدواریم در آینده و در درازمدت این اقدام تاثیر لازم را بر کاهش قیمت کاغذ بگذارد.

کاغذ بی واسطه به دست ناشران برسد
وی اظهار می دارد: توزیع کالا در کنترل قیمت آن می تواند بسیار موثر باشد و اگر وزارت ارشاد دخالت مستمر و مستقیم داشته باشد و کاغذ را بی واسطه به دست ناشران فعال برساند، می توان امیدوار بود که بهای کاغذ تا حدودی کاهش یابد.
آنچه مسلم است ،وقتی تعرفه گمرکی کاغذ افزایش می یابد، واردات کاغذ به کشور کاهش پیدا می کند و تقاضا نسبت به خرید محصولات داخلی، در مدت زمان کوتاهی افزایش می یابد. در چنین حالتی اگر بخشی نتواند پاسخگوی نیاز داخلی خود برای تولید باشد، قیمت و تورم در آن بخش افزایش پیدا می کند.

دولت به کارخانه های تولید کاغذ تسهیلات ارایه دهد
دولت می تواند تسهیلاتی را به کارخانه های تولید کاغذ در کشور ارائه دهد تا بتوانند با وارد کردن دستگاه های جدید، کیفیت کاغذ تولیدی خود را ارتقا دهند.
در چنین شرایطی نه تنها قیمت کاغذ افزایش نمی یابد بلکه با تولید زیاد کاغذ باکیفیت، زمینه کاهش تقاضا برای کاغذ خارجی فراهم می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: