انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴
مهمان ویژه چهارمین دوسالانه سرو نقره‌ای که به دعوت انجمن صنفی طراحان گرافیک از اسپانیا به ایران سفر کرده است، با بیان اینکه تا به حال برخورد و میزبانی اینچنین از جانب یک ملت برایش پیش نیامده بود، عنوان کرد احساس می‌کند در خانه‌اش است.
تعجب گرافیست مطرح اسپانیایی از مهمان نوازی ایرانیان

به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسکانیوز، ایسیدرو فرر به عنوان مهمان ویژه چهارمین دوسالانه سرو نقره ای نمایشگاه تصویرگری های او روز جمعه در مجوعه لاجوردی واقع در خیابان کریمخان افتتاح شد، روز شنبه نیز به فرهنگسرای نیاوران آمد تا ضمن دیدار با طراحان گرافیک ایرانی، نمایشگاه آثار گرافیکش را نیز در گالری این فرهنگسرا افتتاح کند.

او پیش از افتتاح نمایشگاه در اسلن اصلی فرهنگسرای نیاوران با نشان دادن مراحلی از طراحی سه پروژه خود به معرفی بخشی از کارهایش پرداخت. در ابتدای این برنامه فرزاد ادیبی، عضو هیات مدیره انجمن با بیان اینکه فرر دانش آموخته رشته تئاتر است اما به صورت اتفاقی به فعالیت در گرافیک پرداخت، در معرفی او گفت:«او در سال 1375 شمسی به اتفاق سه طراح دیگر آتلیه‌‌ای را به نام آفتاب پرست در شمال شرقی اسپانیا راه اندازی کرد و از سال 1379 عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک شد. او جوایز زیادی گرفته است که یکی از مهم‌ترین آنها در سال 1381 شمسی با عنوان جایزه طراحی ملی از سوی پادشاه وقت اسپانیا است. فرر در مراسم دریافت این جایزه شعری هم در مخالفت با جنگ عراق خواند. او هر از گاهی کارگاه و نمایشگاه‌هایی برگزار کرده که مهم‌ترین آنها در کراواسی، پرتغال، فرانسه، ایتالیا، مکزیک، آمریکا و..بوده است. فرر با اشیای پیرامون خود ارتباط برقرار کرده و با آنچه اطرافش بوده، سرایش دیگری بوجود آورده است.»

در ادامه این هنرمند اسپانیایی به حضورش در ایران اشاره کرد:«باعث افتخار است که اینجا هستم و این لحظات را با طراحان ایرانی سپری می‌کنم. این حد از میزبانی برایم خیلی جالب است. تا به حال این نوع برخورد از جانب یک ملت برایم پیش نیامده بود. از همان ابتدا خودم را در خانه‌ام حس کردم. کتابی هم که از آثارم منتشر شده بدون اغراق بهترین نمونه‌ای بوده که در سراسر عمرم دیده‌ام.»

او در ادامه با خواندن شعری خودش را معرفی کرد و فهرستی از کارهایی را که دوست دارد انجام دهد، بیان کرد:«قرار گرفتن در یک کوزه پر آب، بیرون آمدن از کوزه بدون آب یا پیاده شدن از قطار درحالی که پنج هزار کیلومتر با ایستگاه فاصله دارد.»

فرر پس از آن در مورد انجام یکی از پروژه‌هایش را که حاصل آن خلق شخصیت‌های حیوانی بوده است، توضیح داد:«16 سال قبل به صورت تصادفی شرکتی را که چراغ و لوستر می‌سازد، شناختم و رابطه دوستانه‌ای با هم برقرار کردم. اولین سفارش را همین شرکت به من داد تا برایشان لوگو طراحی کنم. آنها از چوب‌های بسیار نازکی برای ساختن لوستر استفاده می‌کردند که نور از چراغ می‌گذشت و کیفیت دیگری پیدا می‌کرد. تقریبا سه یا چهار سال قبل دوباره با مسئولان این شرکت صحبت کردم و آنها گفتند چرا باردیگر هویت بصری شرکت ما را انجام نمی‌دهی؟ وقتی پرسیدم شرح کارتان چیست آنها گفتند شرح کاری نداریم و هر کاری خودت می‌خواهی انجام بده.»

او افزود:«در ابتدا می‌خواستم با چوب‌ها و متریال‌هایی که آنها کار می‌کنند، کار کنم اما چوب‌ها خیلی نازک بودند. از خودم پرسیدم الان چه دارم؟ دیدم مصالح و نور را دارم و نور همان چیزی است که به کار من شکل می‌دهد. اگر نور نیست، طرحی هم نیست. برای طراحی یکسری از کارهای اولیه، برخی از نجارها نه تنها به من کمک کردند بلکه کارگاه هایشان را هم در اختیارم قرار دادند. شکل‌های مختلفی از اشیا و طرح‌هایی را که به ذهنم رسیده بود، ساختم. در مرحله بعد می‌خواستم به این طرح‌ها شخصیت حیوانی بدهم به همین دلیل دوباره به گارگاه کارلوس که یکی از نجارهای معروف بود، رفتم. ما از چوب‌های خاصی برای درست کردن آن شخصیت‌ها استفاده کردیم و نتیجه کار خانواده‌ای از حیوانات است که از طریق شباهت آنها را بوجود آورده‌ایم مثل گوسفند و بز.»

فرر در مورد طراحی این شخصیت‌ها عنوان کرد:«خود فرم و طرح است که من را به شخصیت و آن حیوان رساند نه اینکه حیوان خاصی در ذهنم باشد و بخواهم آن را به فرم تبدیل کنم. این شخصیت‌ها وقتی روی کاتالوگ، لوسترها، کارت دعوت‌ها، جلد سی دی و...چاپ شدند، معرف محصول شدند. وقتی اشیا ساخته شده به همراه کاتالوگ و ...را به شرکت سفارش دهنده بردم، گفتم چرا در کنار شرکت لوسترسازی، یک شرکت دیگر هم تاسیس نمی‌کنید تا به این اشیا حالت تجاری دهید؟ آنها از این پیشنهاد استقبال کردند و خواستند این موضوع را آزمایش کنند. این شرکت به صورت سالانه در نمایشگاه بین المللی مبل میلان شرکت می‌کند. قرار شد این مجموعه را با تیراژ بیشتر برای نمایشگاه میلان تولید کنیم. چند روز قبل از رفتن به این نمایشگاه، سفارش دهنده پیشنهاد کرد که چرا از فرم‌های حیوانات برای چراغ روشنایی استفاده نکنیم؟ اینطور بود که پروژه بزرگ‌تر شد و از انجاکه کارهای نو را دوست دارم و ریسک پذیری بالایی دارم، قبول کردم.»


این طراح گرافیک و تصویرسازی ادامه داد:«با یک گروه دیگر نجاری کار را شروع کردم تا اندازه مناسب چراغ‌ها و لوسترها را پیدا کنم. در ابتدا سه شخصیت حیوانی را به عنوان نمونه برای تبدل کردن به چراغ روشنایی انتخاب کردم و بعد فقط دو نمونه را نگه داشتم. ما اولین شرکتی بودیم که پیکره‌های روشنایی درست کردیم. در مرحله بعد باید به معرفی محصول می‌پرداختیم و در ابتدا باید نامی انتخاب می‌کردیم. نامی برای شرکت انتخاب کردیم که دارای دو معنای دیوانه خانه و مزرعه مضحک بود. این شخصیت‌ها بعد از مدتی تاثیرگذار شدند و توانستند تجاری شوند.»

فرر مورد راهکارهای دیگری که برای معرفی این محصول انجام داده است، گفت:«باید فکر کنید چگونه محصولتان را بفروشید. ما مارک یا نام محصول را بوجود آوردیم و بعد بسته بندی خاصی برایش طراحی کردیم. شخصیت‌های حیوانی را به همراه کاتالوگی از معرفی محصول با این بسته بندی ارائه کردیم که داستان هر کدام از این شخصیت‌ها را شرح دادم مثلا مورچه اتمی ده بار به سمت شرق و بعد بدون توقف ده بار به سمت غرب می‌رود، کرگردن در تمام شب با تلفن حرف می‌زند و جوک‌های قدیمی می‌گوید یا بز عصبانی همیشه عصبانی است و چون نمی‌داند دلیل عصبانیتش چیست دوباره عصبانی می‌شود.»

او بعد از انجام این سخنرانی نمایشگاه آثار گرافیکی خود را شامل 80 اثر افتتاح کرد. در حاشیه این نمایشگاه کتابی که از مجموعه آثار طراحی گرافیک ایسیدروفرر با حمایت انتشارات لاجوردی به چاپ رسیده است، رونمایی شد و فرر این کتاب را برای دوستدارانش امضا کرد.

نمایشگاه گزیده‌ای از آثار تصویرسازی‌ها و گرافیک متحرک ایسیدرو فرر به همت مرتضی زاهدی در مجموعه‌ لاجوردی واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان ویلا، خیابان سپند، پلاک ۲۰،ساختمان شماره ۳۲ طبقه همکف درحال برگزاری است. نمایشگاه آثار گرافیکی‌ او نیز هم اکنون در فرهنگسرای نیاوران به نشانی خیابان پاسداران، بعد از سه راه اقدسیه، روبروی پارک نیاوران به نمایش درامده است. این نمایشگاه‌ها در حاشیه چهارمین دوسالانه سرو نقره ای که تا 15 آبان در خانه هنرمندان برپاست، ادامه دارد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: