انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: تاکنون اقدامی مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی درکشور صورت نگرفته و به این لحاظ اوضاع خوبی نداریم.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، غلامرضا امیرخانی روز دوشنبه در دومین همایش ناشران اصفهان در مجتمع فرهنگی و هنری استاد فرشچیان اصفهان افزود: سرانه مطالعه در کشور بین هشت تا 17 دقیقه است که این سرانه چند سال پیش به اشتباه 71 دقیقه اعلام شده بود اما در بررسی ها مشخص شد که این آمار با احتساب خواندن تمام کتاب های دعا، مفاتیح، قرآن و حتی زیرنویس شبکه های خبری بدست آمده است.
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ابراز نگرانی از وضعیت نشر و چاپ کتاب درکشور گفت: همین الان پیکر نحیف نشر دستخوش مشکلاتی است و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است.
وی تاکید کرد: یکی از کوچکترین کارها برای کم کردن بار مشکلات صنعت نشر در کشور این است که برای انها مانع تراشی نکنیم .
معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور یادآور شد: به رغم آنکه در هفت تا هشت سال گذشته درآمد نفتی کشور افزایش داشت ولی برای ساخت حتی یک کتابخانه بزرگ و مهم در شهر 13 میلیون نفری تهران نیز اقدامی صورت نگرفته و مهمترین کتابخانه های عمومی در تهران مربوط به قبل از انقلاب است.
امیرخانی افزود: در استان عالم پرور اصفهان انتظار می رود که بیشتر به موضوع کتاب پرداخته شود و بدیهی است که وظیفه مسئولان این شهر را در زمینه کتابخوانی سنگین تر می کند.
وی رونمایی از نسخه نفیس صحیفه سجادیه در جوار بارگاه ملکوتی آستان امام رضا (ع) را که سالیان طولانی مفقود بود و به خط عالم بزرگ شیعی ابراهیم بن علی کفعمی در قالب 58 دعا نوشته شده بود از اخبار خوش این سازمان عنوان کرد که هفته گذشته در 200 صفحه چاپ شده است.
امیرخانی همچنین انتشار کتابی در چهار جلد درباره تاریخ شفاهی در قالب مصاحبه با رجال علمی، ادبی، سیاسی را که از سال 80 به مدت 12 سال در کتابخانه ملی کشور صورت گرفت را از دیگر برنامه های خوب فرهنگی این سازمان برشمرد .
دومین همایش ناشران اصفهان با هدف تبیین نقش و جایگاه ناشران در برنامه های مرتبط با سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور تعدادی از ناشران استان در مجتمع فرهنگی و هنری استاد فرشچیان برگزار شد.
در حاشیه این همایش یک کارگاه آموزشی و یک نمایشگاه از اسناد و کتاب های فاخر استان اصفهان دایر شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: