انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴
سرپرست گروه بررسی محوطه باستانی سد سردشت آذربایجان غربی گفت: فصل اول بررسی های ارکئوژئوفیزیک در محوطه های سد سردشت به روش مغناطیسی انجام گرفت.
به گزارش تابناک فرهنگی اصطلاح ارکئوژئوفیزیک، در باستان شناسی به استفاده از روش های ژئوفیزیکی اکتشافی در باستان شناسی اطلاق می شود. ژئوفیزیک به طور کلی شامل مطالعه زمین توسط اندازه گیری خصوصیات فیزیکی زمین با استفاده از وسایل مناسب و بکار گیری تکنیک های بخصوص در سطح زمین است.
به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، کوروش محمدخانی افزود: مطالعات و بررسی های مغناطیس سنجی روی پنج محوطه و تپه باستانی در پشت سدسردشت در شهریور و مهر ماه 94 و به روش مغناطیس سنجی و با استفاده از دستگاه مغناطیس سنج سزیوم انجام شد. تپه ها و محوطه هایی که مورد بررسی قرار گرفته اند شامل تپه باغی، محوطه نیسک آباد، بالان، بربه و بریسو است.
به گفته سرپرست این کاوش، این تپه ها و محوطه ها مربوط به دوره ها و زمان های متفاوتی هستند و در بررسی مغناطیس سنجی سعی شد حداکثر وسعت این محوطه ها موردمطالعه قرار گیرد تا تیم های باستان شناسی بتوانند با کمک نقشه های مغناطیسی به دست آمده در مدت زمان کوتاه تری به انتخاب مکان ترانشه های باستانی بپردازند.
این باستان شناس و متخصص ارکئوژئوفیزیک تصریح کرد: در حال حاضر 5 تیم از پژوهشکده باستان شناسی کشور با کمک نقشه های مغناطیسی تهیه شده توسط این هیات به کاوش در این محوطه های مشغول هستند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کاوش های باستان شناسی این محوطه ها تا پایان آبان ماه ادامه دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: