انتشار: ۱۸:۱۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴
گفتگو علیرضا رئیسیان:

فمینیسم را قبول ندارم

به گزارش تابناک فرهنگی علیرضا رئیسیان ، به مهجور ماندن شخصیت وکیل در سینمای ایران اشاره کرد و گفـت: در همان ابتدا که طرح دوران عاشقی به من ارائه شد شخصیت زن فیلم با بازی لیلا حاتمی را به وکیلی که فعال حقوق زنان است تبدیل کردم. چون احساس کردم وکالت از مشاغلی است که کمتر در سینمای ایران به آن پرداخته شده است و به نظرم آمد که جذاب است که مردم کمی با این حرفه آشنا شوند .
رئیسیان با اشاره به علاقه اش به شغل وکالت ادامه داد: اساسا به حرفه وکالت علاقمند هستم و متفاوت کار کردن در سینما را بسیار دوست دارم . اصولا در سینما و تلویزیون ایران می بینیم که گاها شخصیت اصلی فیلم ها شغل ندارد یا مخاطب متوجه شغل کاراکتر فیلم نمی شود دلیلش هم این است که فیلمسازان نگران این است که به بعضی مشاغل برنخورد ولی من فکر می کنم که نشان دادن شغل شخصیت اصلی یکی از مشخصات اصلی کاراکتر است و باعث می شود که زوایای مختلفی از شخصیت برای مخاطب آشکار شود.
او تاکید کرد: اعتقاد من این است که نمی شود شغل شخصیت اصلی را در فیلم عنوان کرد اما اطلاعات کلی در مورد آن شغل به بیننده نداد زیرا ما در این کشور و اجتماع زندگی می کنیم و بعضی مسائل حقوقی می تواند مشکل بسیاری از مردم باشد و باید به آنها آگاهی داد چون بسیاری از قتل های ناموسی که در ایران اتفاق می افتد نتیجه عدم آگاهی مردم به مسائل حقوقی است.

کارگردان «دوران عاشقی» ادامه داد: در «دوران عاشقی» قوانین حقوقی از طریق فیلم بیان می شوند که نتیجه اصلی آن نفی خشونت و دموکراسی در رفتار است.
او در باره علاقه اش به فیلم هایی با موضوع حقوقی گفت: چون تم مسائل حقوقی را دوست دارم تصمیم گرفتم اطلاعاتی کلی در بخش دادگاه درباره اینکه در مدت زمان صیغه سرنوشت بچه به چه صورت خواهد بود به مخاطبان بدهم.
او به حضور یک مشاور حقوقی در کنار خود برای ساخت « دوران عاشقی» اشاره کرد و گفت: صد در صد حضور یک مشاور حقوقی در کنار اینگونه فیلم ها لازم است، در این فیلم هم خانم شرافت زاده از وکلای پایه یک دادگستری به عنوان مشاور حقوقی در کنار ما حضور داشتند.

رئیسیان ادامه داد: من با اینکه در مورد مسائل حقوقی مطالعات زیادی داشته ام ولی باز هم از مشاور حقوقی استفاده می کنم در «دوران عاشقی» مشاور حقوقی سر صحنه حضور داشت و تک تک دیالوگها با ایشان هماهنگ و نظرخواهی می شد.

این فیلم از نظر مسائل حقوقی هیچ خدشه و ایرادی ندارد ولی ممکن است در بعضی موارد اختلاف سلیقه ای وجود داشته باشد.

او درمورد عکس العمل وکلای دادگستری بعد از دیدن این فیلم گفت: تا جایی که اطلاع دارم و با صحبتی که با یکی از دوستانم داشتم که وکیل پایه یک دادگستری است نظر مساعدی به فیلم داشتند.
علیرضا رئیسیان در پایان گفت: مساله ای که در «دوران عاشقی» برای من مهم بود دفاع از حقوق زنان است و حرف هایی که درباره وجود مسائل فمنیستی در این فیلم اظهار می شود را قبول ندارم چون فمینیسم را قبول ندارم.


                                                                                     منبع:ایسکانیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: