انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴
معاون وزیر ارشاد خبر داد

کاهش تیراژ کتاب درنیمه نخست امسال

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش ۱۲ درصدی تیراژ کتاب در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: این امر یک زنگ خطر فرهنگی برای مسئولان مربوطه کشور است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید عباس صالحی شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: با وجود اینکه شاهد رکود در صنعت نشر کشور در طول 10 سال اخیر بوده‌ایم اما امسال یک میلیون عنوان کتاب در دو بخش چاپ اول و مجدد منتشر شده‌اند.

 

وی سرانه عنوان کتاب را پیش از انقلاب 1.8 به ازای هر 10 هزار نفر دانست و تصریح کرد: در حال حاضر این رقم به 9.3 عنوان کتاب رسیده است.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت نشر در حال حاضر دچار مشکلات عدیده‌ای است، افزود: متاسفانه در نیمه اول امسال، با کاهش 12 درصدی تیراژ کتاب روبه رو بودیم که این امر یک زنگ خطر فرهنگی برای مسئولان مربوطه کشور محسوب می‌شود.

 

صالحی خاطرنشان کرد: در دهه 80 تعداد چاپ مجدد کتاب بیش از چاپ اول بوده است و با وجود اینکه امروز شاهد چاپ کم کتاب در کشور هستیم اما تعداد چاپ مجدد کتاب نیز کاهش پیدا کرده است به طوری که در سال 91، 54 درصد و سال گذشته 59 درصد از کتاب‌ها چاپ مجدد داشتند.

 

وی لزوم توجه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور به صنایع فرهنگی به‌ویژه صنعت نشر را خواستار شد و گفت: در حال حاضر تحولات اقتصادی کشور باید در صنایع فرهنگی نیز در نظر گرفته شود چرا که رکود این صنایع برای جامعه بسیار خطر دارد.

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خراسان را قطب فرهنگی کشور دانست و یادآور شد: معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 فرصت مناسبی برای توجه ویژه به خروج رکود صنایع فرهنگی محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: