انتشار: ۱۷:۲۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴
امضای توافقنامه همکاری موزه هنرهای معاصر ایران با موزه دولتی برلین هفته گذشته در تهران، به نمایش شماری از مجموعه آثار این موزه در پایتخت آلمان منجر شده است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از روزنامه هنر چاپ لندن، به موجب این توافق موزه هنرهای معاصر تهران بعضی از آثار موجود در مجموعه آثار بزرگ ترین هنرمندان قرن بیستم ایران را به موزه دولتی شهر برلین آلمان قرض می دهد. غیر از آثار هنرمندان خارجی آثاری از هنرمندان ایرانی نیز به این موزه برای نمایش داده خواهد شد.
این توافقنامه که همزمان با سفر فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به ایران هفته قبل امضا شد، به گفته وی، به تکمیل تصویر ایران در آلمان کمک کرده و به ایران اجازه می دهد بیشتر با فرهنگ آلمانی آشنا شود.
شیوا بلاغی از اساتید مدعو دانشگاه رود آیلند آمریکا می گوید: این موضوع که تعدادی از مدیران موزه ها و مقامات دولتی ایران توانسته اند این مجموعه را حفظ کنند و آن را بعد از چند دهه نگه داشته اند، اهمیت و احترام هنر را نزد آنان نشان می دهد.
وی افزود: این مجموعه می تواند بنیان مهمی برای همکاری نهادهای هنری ایران و دیگر نهادهای هنری کشورها باشد و به نوعی توانایی هنر را برای خلق زمینه های گوناگون به منظور درک مشترک و احترام متقابل نشان می دهد.
در حالیکه زمان برگزاری نمایش این آثار در موزه دولتی برلین اوایل سال 2016 میلادی (پیش از پایان سال جاری خورشیدی) به مدت سه ماه اعلام شده است؛ هنوز معلوم نیست کدام یک از آثار در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران در این نمایشگاه به دید عمومی در می آید.
این مجموعه شامل آثاری از پابلو پیکاسو نقاش معاصر و مشهور اسپانیایی، فرانسیس بیکن نقاش انگلیسی قرن بیستم و جکسون پولاک نقاش آمریکایی معاصر است که در دهه 1970 خریداری شده اند.
موزه هنرهای معاصر که در سال 1977 در تهران افتتاح شد، بهترین مجموعه از آثار هنری نقاشان آمریکایی و اروپایی را در اختیار دارد.
درحالیکه چند اثر از این مجموعه پیشتر به نمایش درآمده است، قرض تعداد زیادی از این آثار برای اولین بار بعد از توافق ایران و گروه 1+5 ، می تواند نشانه ای از افزایش تبادل های فرهنگی باشد.
اشتاین مایر که 25 و 26 مهرماه در راس هیاتی گسترده از تجار، کارشناسان، استادان دانشگاه و مسئولان امور هنری آلمان به ایران سفر کرده بود، در سخنانی در دانشگاه تهران گفت: فکر کنم موزه هنرهای معاصر، محل خوبی برای تبادل های فرهنگی است و می دانم علاقه زیادی برای شناخت فعالیت های فرهنگی و هنری در حال انجام در ایران وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: