انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
فیلم زندگی‌نامه «استیو جابز» (مالک سابق کمپانی اپل) به کارگردانی «دنی بویل» با فروش 7/3 میلیون دلاری در اولین هفته اکران، اکران ناامید کننده‌ای در سینماهای آمریکا داشت.
 به گزارش تابناک فرهنگی ، زمانی که «امی پاسکال» رئیس وقت کمپانی «سونی» در نهایت ناگزیر شد، حق ساخت فیلم زندگی‌نامه «استیو جابز» مالک فقید کمپانی اپل را به کمپانی یونیورسال واگذار کند با ناراحتی عنوان کرد که فرصت ساخت «همشهری کین» معاصر را از دست دادیم، اما اولین هفته نمایش این فیلم در گیشه سینما ثابت کرد که رئیس اسبق کمپانی سونی به درستی رسیک ساخت این فیلم را نپذیرفته است.

در ابتدا قرار بود «کریستین بیل» و پیش از آن «لئوناردو دی‌کاپریو» ایفاگر نقش «استیو جابز» باشند اما با کناره‌گیری این دو ستاره هالیوودی و محدود شدن افق تجاری این فیلم، کمپانی سونی که پیش از آن تحت فشار دو فیلم ناموفق «پس از زمین» و«سقوط کاخ سفید» نیز بود، در نهایت ریسک ساخت این فیلم را نپذیرفت و حق ساخت آن را به کمپانی فیلمسازی یونیورسال واگذار کرد.

سرانجام این فیلم با بازی «مایکل فاسبندر» در نقش اصلی در جشنواره فیلم نیویورک برای اولین بار به روی پرده رفت و با تحسین پرشور منتقدین سینمایی و مخاطبان روبه رو شد و همگی از آن به عنوان یکی از شانس‌های فصل جوایز سینمایی و اسکار یاد کردند، اما این فیلم در اولین هفته نمایش در سینماهای آمریکا فروش کمتر از انتظار 7/3 میلیون دلار را رقم زد تا تنها اندکی بیشتر از فیلم تمسخرآمیز «جابز» با بازی «اشتون کوچر» در سال 2013 بفروشد.

اما کمپانی یونیورسال معتقد است که فروش فیلم«استیو جابز» بهبود خواهد یافت و در صورتی که اکران این فیلم تا زمان اعلام نامزدهای جوایز گلدن گلوب و اسکار ادامه داشته باشد این فیلم می‌تواند به فروش خوبی دست یابد.

به گزارش ورایتی، این در حالی است که در واقع رسیدن فیلم «استیو جابز» به سود دهی اندکی دشور است چرا که این فیلم که با هزینه 30 میلیون دلار ساخته شده است و باید حداقل 120 میلیون دلار بفروشد تا تنها هزینه ساخت خود را تامین کند و با توجه به این که فیلم ستاره خیلی شاخصی ندارد و گفت‌وگو محور است بازار خارجی اکران آن نیز چشم انداز روشنی ندارد.

«جف باک» تحلیلگر فروش سینما معتقد است که تنها شانس فیلم «استیو جابز» این است که از طریق کسب جوایز سینمایی نظرها را به خود جلب کند.

فیلم زندگی‌نامه «استیو جابز» به سبب مضمون و همچنین نگارش فیلمنامه آن توسط «آرون سورکین» با فیلم «شبکه اجتماعی» ساخته «دیوید فینچر » مقایسه شده است که در سال 2010 در هفته اکران در آمریکا 22/4 میلیون دلار فروخت اما مقایسه این دو فیلم اساسا اشتباه است چرا که شبکه اجتماعی» درست زمانی در سال 2010 اکران شد که شبکه اجتماعی فیسبوک در اوج محبوبیت قرار داشت و «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیسبوک نیز چهره چندان شناخته شده‌ای نبود و از همین رو جذابیت بیشتری برای مخاطبان در مقایسه با شخصیت شناخته‌شده «استیو جابز» داشت.

از سویی برخی دیگر نقش آفرینی «مایکل فاسبندر» را عامل اصلی عملکرد ناموفق فیلم «استیو جابز» در گیشه می‌دانند، بازیگر ایرلندی نامزد اسکار که گرچه نقش‌آفرینی‌های قدرتمندی در فیلم‌هایی نظیر «شرم» و «دوازده سال بردگی» داشته است اما هنوز فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یک بازیگر تجاری و پول ساز دارد.

گروه تحقیقات رسانه‌ای «پیدمونت» نیز گزارش کرده است که علاقه مخاطبان به تماشای فیلم «استیو جابز» پس از قطعی شدن حضور «فاسبندر» در نقش اصلی فروکش کرده است و حضور بازیگرانی چون «دی‌کاپریو» و یا «رابرت داونی جونیور» می‌توانست اشتیاق به دیدن این فیلم را افزایش دهد.

کمپانی یونیورسال که امسال سال رکوردشکنی را به لطف فروش فیلم‌های «دنیای ژوراسیک» و انیمیشن «مینیون‌ها» در عرصه گیشه بین‌المللی و داخلی تجربه می‌کند با شکست تجاری فیلم «استیو جابز» ضربه چندان مهلکی نخواهد خورد.

«امی پاسکال» مدیر اسبق کمپانی سونی در طول دوران مدیریت خود اشتباهات فروانی داشت که از آن جمله می‌توان به ساخت فیلم‌های ناموفق «Aloha» و «پیکسل»، صرف هزینه گزاف برای ساخت دنباله «مرد عنکبوتی» و از همه مهمتر ساخت فیلم جنجالی «مصاحبه» اشاره کرد که موجب هک شدن سونی و زیان میلیون دلاری به این کمپانی فیلمسازی شد اما وی درباره فیلم «استیو جابز» نظر درستی داشت: فیلم «استیو جابز» اثر درخشانی است اما نمی‌توان روی آن حساب کرد.

این موضوع یادآور حقیقت امروز سینمای هالیوود است که کیفیت به معنای موفقیت نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: