انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
نخستین جشنواره "شعر نیاوران" با هدف اعتلای زبان پارسی ،فرهنگ اصیل آیینی و ملی، ترویج صلح و دوستی، حمایت از محیط زیست با زبان هنر و کشف استعدادهای جوان با حمایت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سال 1394 برگزار می شود.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایسکانیوز محمد سلمانی، شاعر نام آشنا که به عنوان دبیر این جشنواره انتخاب شده در گفت و گو با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت:به دلیل استقبال علاقمندان و همچنین درخواست هایی که برای افزایش مهلت ارسال آثار داشتیم با موافقت شورای سیاست گذاری مهلت ارسال آثار تا 19آبان ماه تمدید شد و البته این زمان قطعا آخرین مهلت ممکن خواهد بود چرا که داوران برای بررسی آثار به زمان بیشتری نیاز دارند و باید با برنامه ریزی دقیق در پایان مهلت نسبت به جمع آوری و آغاز مرحله داوری آثار اقدام کنیم.

وی همچنین در خصوص انتخاب موضوعات این جشنواره گفت:اولین جشنواره شعر نیاوران با موضوع آزاد و دو محور ویژه صلح و محیط زیست دی ماه سال جاری برگزار می شود . همانطور که می دانید از دیرباز تا کنون آنچه که بشر را تهدید کرده آلودگی محیط و آلودگی اندیشه و خرد بوده است. از این رو اگر بتوانیم محیط زیستی سالم و اندیشه وخردی پاک داشته باشیم در جهان نه جنگی اتفاق می افتد و نه بیماری جسمی ما را تهدید می کند . بیماری های جسمی و روانی امروزه یکی از معضلات اصلی بشر است . با توجه به این اتفاقات قصد داریم در این جشنواره با کمک شاعران چنین مسایلی را پوشش دهیم و سطح آگاهی عمومی را بالا ببریم .

وی ادامه داد:در تاریخ ادبیات ایران در زمینه محیط زیست شعر کم سروده نشده است .تمام تصاویر شعری تا قرون4 و 5 صرفا طبیعت بود و اگر شاعری شعری میگفت برای طبیعت بود و آنچه که از طبیعت تصویر می گرفت و همان را به خوبی بازتاب می داد. از قرن 5 به بعد عرفان حاکم می شود و نماد های دیگری در نظر گرفته می شود.

شاعر سه مجموعه غزل «تب نیلوفری»، «غزل زمان» و «در به در در پی نیافتنت» با اشاره به نقش نویسندگان و هنرمندان در کاهش خشونت و ایجاد فضایی آرام در جامعه خاطر نشان کرد:دومین بخش ویژه این جشنواره، صلح و موضوع جهان عاری از خشونت است. هنرمندان و نویسندگان هیچ وقت اسلحه به دست نخواهند گرفت و این ذات هنرو نویسندگی است. هنرمند جهانی می خواهد که در آن خشونت نباشد و صلح در آن برقرار باشد . اگر به فضای فکری نویسندگان و هنرمندان در جامعه توجه شود قطعا جهان جای بهتری برای زندگی خواهد بود .

سلمانی با ذکر این مطلب که جشنواره در کنار موضوعات بخش ویژه ، موضوع آزاد در اکثر قالب های شعری همچون سپید،غزل، ترانه ، طنزو ... نیز دارد اظهار داشت: هدف ما اعتلای فرهنگ در جامعه است . همچنین تلاش می کنیم در این جشنواره گام مهمی در مسیر کشف استعداد های جوان در اقصی نقاط کشور برداریم. نکته ای که نباید از آن غافل بود این است که شعر گفتن به تنهایی هنر نیست وهنرمند و شاعر آمیزه ای از اخلاق و معرفت را باید توامان با هم داشته باشد.

وی در بخش پایانی در خصوص انتخاب داوران جشنواره نیز ابراز داشت:داور های جشنواره در هر رشته ای و با نهله ها ی مختلف فکری ، از نسل های محتلف و با دیدگاه های متفاوت از میان برجسته ترین شاعران و کارشناسان در هر حوزه گزینش و انتخاب شده اند. در واقع انتخاب داوران به گونه ای بوده است تا نسل جوان و امروزی گاهی گله مند نشود که شعر ما را نسل گذشته نمی تواند به خوبی درک کند و یا بالعکس. یکی از نقاط مثبت این جشنواره انتخاب داوران با تجربه از نسل های مختلف است که می تواند سطح کیفی این بخش را بالا ببرد. در چنین برنامه هایی وقتی شعری برجسته می شود و مقامی کسب می کند دلایلی دارد که موجب می شود نگاه شاعران باز و ایرادات کارشان مشخص شود و کسی که محضر اساتید را درک کرده و از مشاوره آنان استفاده می کند قطعا شانس بیشتری برای دیده شدن دارد .

گفتنی است آئین پایانی جشنواره شعر نیاوران، روز سه شنبه 8/10/94 همزمان با سالروز ولادت باسعادت پیامبر اکرم(ص) برگزار می شود.

علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و فراخوان جشنواره می توانند به سایت فرهنگسرای نیاوران به آدرس www.fniavaran.ir مراجعه نمایند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: