انتشار: ۲۲:۵۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
اسفندیار کیکاووسی از تقلبی بودن اثر «بهمن محصص» در حراج خبر داد و گفت:چنین اتفاقاتی اگر با آگاهی بخشی همراه نباشد باعث جسور شدن فرد متقلب می‌شود.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از خبرگزاری فارس، اسفندیار کیکاووسی، کارشناس هنرهای تجسمی در یادداشتی نوشت: در ابتدا باید بگویم نگارش این متن فقط از سر دلسوزی برای هنر بوده و قصد تخریب هیچ موسسه و یا شخصی را ندارم ولی چنین اتفاقاتی اگر با آگاهی بخشی همراه نباشد باعث جسور شدن فرد متقلب شده و این جسارت به تکرار جعل و در نهایت بی اطمینانی بازار هنر منجر خواهد شد و کم‌کم آنقدر کار تقلبی بازار را پر خواهد کرد که تمییز دادن کار اصل از تقلبی برای افراد سرمایه گذار کاری بس دشوار خواهد شد.

اما دلایل جعلی بودن اثر ارایه شده در حراج مذکور عبارتند از:

1-رنگهای استفاده شده از کهنگی لازم برخوردار نیست و با تاریخ اثر که متعلق به سال 1966 (چهل و نه سال پیش) میباشد همخوانی ندارد.

2-آثار سال 1966 محصص که بافتی به این شکل، کل نقاشی را فرا گرفته است همگی روی بوم بوده و آثار مقوایی این هنرمند اگر هم بافتی دارد در قسمتی از اثر این بافت را مشاهده می کنیم نه کل اثر؛ حال آنکه این اثر روی مقوایی کار شده است که بافت، کل اثر را فرا گرفته است و ظاهرا جاعل از این موضوع اطلاعی نداشته است.

 

3- اثر ارایه شده تقلیدی ناشیانه از تصویر صفحه 135 کتابی است که در سال 1977 از زنده یاد بهمن محصص در چاپخانه پولی گلوتا در ایتالیا چاپ شده است.

شما در تصویر ملاحظه می‌کنید که تنه غول که در یک سوم انتهایی اثر قرار گرفته عینا از اثر اصلی برداشته شده و هیچگونه تغییری در اثر جعلی مشاهده نمی‌شود.

 Flip & Rotate حالا به سر و گردن غول دقت کنید که با تکنیک فتوشاپ با یک چرخش عمودی بازهم بدون تفاوت چشمگیری تقلید و نقاشی شده است.

4- برای رنگ گذاری از اثر دیگری در همان کتاب که مربوط به صفحه 181 است استفاده شده ولی جاعل رنگ قرمز را نسبت به اثر فوق خام کار کرده و نتوانسته به خوبی از عهده‌اش برآید.

 در نهایت دو تصویر را کنار هم که قرار م‌یدهیم جعلی بودن اثر برای مخاطبین ملموس‌تر خواهد بود.

موارد دیگری هم می‌توان نام برد که برای جلوگیری از تکرار آثار جعلی بعدی در ذهن نگارنده محفوظ خواهد ماند و به وقتش بازگو خواهد شد. امیدوارم با همکاری گالری داران، هنردوستان و دست اندرکاران این عرصه جلوی تخریب وجهه هنر ایران در بازار بین‌المللی گرفته شود و ازین پس شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

و به قول حضرت حافظ؛

خوش بود گر محک تجربه آید به میان

تا سیه روی شود هرکه دراو غش باشد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: