انتشار: ۰۲:۲۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴
چه خوش گفت حافظ که 'نماز شام غریبان چو گریه آغازم، به مویه های غریبانه قصه پردازم - به یاد یار و دیار چنان بگریم زار، که از جهان ره و رسم سفر براندازم' و حکایت شمع و اشک های لرزانش در سوگ سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) همچنان باقی است.
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا، امشب شام غریبان است و از فرش تا عرش در غم شهادت امام سوم شیعیان، سوگوار است، ماتمی که اگر قرن ها نیز بگذرد، در قلب و پس سینه های شیعیان و دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام دوام و بقای همیشگی دارد.

نماز شام غریبان چو گریه آغازم...

شور حسینی همچنان در دل های دلدادگان حسین و آزادمردان جاری است و هرگز شمع عشق به امام حسین(ع) و یاران باوفایش خاموش نخواهد شد؛ شمعی که هر سال با سوختنش قدر و منزلت امام و عاشورای حسینی آشکارتر می شود.

عاشورایی که با آمدنش داغی سنگین بر قلب های شیعیان جهان می نشاند.

در شام غریبان شمع ها می سوزند و اشک ها جاری می شوند، اشک هایی که تا جهان باقی است همچنان در عزای حسین(ع) و دشت کربلا همچنان جاری خواهند شد.

مردم جای جای خوزستان شنبه شب به خیابان ها، تکایا، مساجد و گوشه گوشه شهر آمدند و شمع به دست، در عزای از دست دادن امام سوم شیعیان گریستند.

امشب همه جای شهر شور دیگری داشت؛ شوری از جنس دیگر، شوری از جنس ماتم و اشک، شوری معطر به نام حسین(ع) و مردم این شهر تا ساعت هایی از شب با حضور در مناطق مختلف و گذاشتن شمع، هر کس به نیتی در غم از دست دادن سالار شهیدان اشک ریختند.
عزاداران حسینی در نقاط محتلف خوزستان در آیین شام غریبان شهدای کربلا و شب شهادت امام حسین و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند.

مردم این خطه از مسجدسلیمان و اندیکا و لالی و باغملک و ایذه و قلعه تل گرفته تا دزفول و اندیمشک و شوشو و شوشتر و بهبهان و هندیجان و ماهشهر و خرمشهر و شادگان، از هر قوم و عشیره و نژاد، همراه و همگام با مردم دیگر نقاط کشور، با برافراختن شمع و قرائت زیارت امام حسین و زیارت عاشورا به احیای شام غریبان حسینی اقدام کردند.

نماز شام غریبان چو گریه آغازم...

برگزاری آیین های شب شام غریبان در آبادان

مردم آبادان نیز همراه با مردم دیگر شهرها و روستاهای استان، با شرکت در آیین های عزاداری، در سالروز شهادت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام، اشک ماتم ریختند.

حضور مردم در دسته های زنجیرزن، سینه زن و سنج و دمام زن، به این آیین ها شکوه خاصی بخشید.

برگزاری آیین تعزیه شام غریبان در خیابان مرحوم دهداری آبادان نیز مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

جمعی از اعضای انجمن ناشنوایان آبادان نیز با حضور در تکایا و هیات های آبادان، نسبت به اجرای برنامه های خود اقدام کردند.
این آیین ها تا پاسی از شب ادامه داشت.

نماز شام غریبان چو گریه آغازم...

آئین شام غریبان در ساحل کارون

در اقدامی نو، تعدادی از سازمان های مردم نهاد در اهواز به برپایی آئین شام غریبان در ساحل کارون در کنار جاده ساحلی این شهر اقدام کردند.
به گزارش ایرنا در این آئین که روی کشتی موسوم به کشتی سوزیانا صورت گرفت پس از قرائت زیارت عاشورا، دسته های سینه زنی با نواختن دمام در عزای سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری کردند.

در این آئین که به همت شهرداری اهواز، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز، کانون آریا گرافیک و موسسه پنجمین فصل قشنگ برگزار شد یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اهواز و شهردار یکی از مناطق این شهر حضور داشت.

نائب رئیس انجمن تاریانا خوزستان به خبرنگار ایرنا گفت:این اقدام در چارچوب رونق گردشگری مذهبی صورت گرفت و بنای کار، بر این بود که آئین شام غریبان به شیوه ای متفاوت از دیگر نقاط برگزار شود.

مجتبی گهستونی افزود:از آنجا که کشتی سوزیانا قرار است در حوزه گردشگری فعالیت کند این کشتی به عنوان مکان برگزاری آئین شام غریبان انتخاب شد.

وی اضافه کرد: آئین های عاشورایی در حوزه میراث فرهنگی جزو میراث ناملموس و یا همان میراث معنوی است و وظیفه خود دانستیم تا با برپایی آئین شام غریبان قدمی در ارتقاء گردشگری و معرفی هر چه بهتر میراث معنوی خود برداریم.

در این آئین نذور مردم شامل شربت، غذا، حلوا و دیگر اقلام در بین عزاداران و شرکت کنندگان توزیع شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: