انتشار: ۱۴:۳۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴
مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نقش زنان در ادبیات معاصر را پررنگ دانست و گفت : در این عرصه زنان پا به پای مردان پیش رفته و خوش درخشیده اند .
به گزارش تابناک فرهنگی به نقل از ایرنا ، علیرضا قزوه پنجشنبه در نشست نقد و بررسی مجموعه شعر 'در اوج غربت نارنج' سروده نغمه مستشار نظامی به سهم زنان در تاریخ ادبیات ایران اشاره کرد و گفت : در روزگار پیش از سنایی و در دوره های همچون سبک خراسانی تک ستاره ها و بزرگانی چون رابعه بلخی به چشم می خورد و بیشتر زنان آن دوره و پس از آن پرده نشین بودند و کمتر اجازه سخن گفتن داشتند.
وی اظهار کرد : در دوره سبک هندی زنان بیشتر از دوره های قبل اجازه بروز و ظهور پیدا کردند به گونه ای که برخی از شاگردان بیدل دهلوی از زنان بودند.
قزوه به حضور زنان شاعر در ادبیات معاصر اشاره کرد و افزود : پروین اعتصامی شاعری نجیب و ازنخبگان ادبیات بود که شعرهای او با اقبال خوبی از سوی مردم روبرو بوده است .
سراینده مجموعه شعر 'صبح بنارس ' یکی دیگراز زنان مطرح درعرصه ادبیات را فروغ فرخزاد دانست وگفت : وی شخصیتی بود که دو روزگار را در زندگی تجربه کرد و شخصیتی مظلوم بود .
وی مرحوم قیصر امین پوررا گل سرسبد شعر انقلاب عنوان کرد و گفت : زبان ادبی او وامدار شاعری همچون فروغ بود .
قزوه با بیان اینکه اشعار فروغ از زیبایی ، انسجام و خلاقیت بی نظیری برخوردار است افزود : او اتفاق بزرگی در ادبیات به شمار می رود ، زیباترین ، عمومی ترین شاهراهی که می توان در آن راه یافت زبان خاص فروغ است .
وی گفت : سیمین بهبهانی نیز از شاعرانی بود که در شعر معاصر حرکتی ایجاد کرد وطاهر صفار زاده نیز چهره ای دانشمند ، مترجم و از نوادر روزگار بود که دریافت های درستی از شعر داشت .
این شاعر معاصر با تاکید بر اینکه در فضای امروز ادبیات ستاره های بیشتری از زنان سوسو می زنند گفت : سپیده کاشانی شاعر بزرگی بود اما اتفاقی خاص برای شعر انقلاب ایجاد نکرد و سیمین دخت وحیدی برای شعر انقلاب مادری کرد.
قزوه اضافه کرد : سروده های شاعران دهه 60 اتفاق خوبی درعرصه ادبیات رقم زده است ، حضور نسل دومی ها و چهارمی ها و جوانانی با رده سنی 25 تا 30 سال همچون سیلابی در ادبیات انقلاب است اگر چه دیر آمده اما شیر آمده است .
مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری تصریح کرد : در فضای خاطره نگاری وداستان نویسی دفاع مقدس هم نقش زنان بخوبی دیده می شود به گونه ای که در ادبیات معاصر نویسنده مردی نداشته ایم که اثرش همچون ' دا ' اثر سیده زهرا حسینی 150 بار چاپ شده باشد ، این تعداد یعنی رکوردی در دوره چاپ سربی ، سنگی و دیجیتال .
سراینده مجموعه شعر ' چمدان های قدیمی ' با بیان اینکه در هیچ دوره ای از تاریخ ادبیات این همه شیرزن نبوده است افزود : امروز و در حوزه ادبیات زنان پا به پای مردان و درمواردی بهتر از آنان درخشیده اند ، امروز شاهد اتفاق های قشنگ در این عرصه هستیم و نقش پررنگ زنان بخوبی دیده می شود.
وی یاد آور شد : اگر امروز شاخه های درخت ادبیات معاصر را نگاه کنیم دو شاخه شعر آئینی و دفاع مقدس پربارتر از سایر شاخه ها و میوه های خاصی داده است و به همین دلیل است که می گوئیم در این عرصه به سبک می رسیم .
قزوه اظهار کرد: امروز شاعران زن و مرد ادبیات دفاع مقدس و آئینی را به حدی رسانده اند که خاص شده، ادبیات انقلاب چیزهای تازه ای دارد که در هیچ جا وجود ندارد و به دلیل همین تازگی نامگذاری تازه می خواهد .
وی در ادامه به نقد برخی آثار مستشار نظامی پرداخت و گفت : او از جمله شاعرانی است که ظرفیت های خوبی دارد و می توان گفت در برخی شعرهای وی حرکت تازه ای دیده می شود.
نغمه مستشارنظامی متولد سال 1359 است و ردپای روشنی ، یک جرعه سیب ،1420 سال پس از تو در اوج غربت نارنج زنی شبیه خودش مادر از جمله آثار وی به شمار می رود .
جلسه شعر خوانی ، شاهنامه خوانی و کارگاه ادبی در طول روزهای هفته و همچنین پاتوق ادبی ماهانه با حضور شاعران و نویسندگان مطرح کشور از برنامه های معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد در فرهنگسرای سنایی کیش است .
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: